Percek kérdése

Erről is a TikTok tehet meg a Spotify? Részben igen. Megint rövidülnek a slágerek, legalábbis ezt szűrte le a londoni The Economist, amikor az amerikai Billboard Hot 100 slágerlista alapján felvázolta az 1950-es évek végétől mostanáig tartó trendet. Háromnegyed évszázada a népszerű számok átlagos hossza nem sokkal két perc fölött mozgott. Tipikus kétperces volt Ray Charlestól a Hit The Road Jack (mindmáig a metrózenészek repertoárjának kedvelt darabja, mivel befér két megálló közé). A technikai háttérhez tartozik, hogy a kislemezek korszakában a bakelit egy-egy oldalára 3–5 percnyi zene fért, és határai voltak a nagylemezek terjedelmének is. A korlátok a magnókazetta, majd a cd elterjedésével szűntek meg. A Hey Jude vagy a Hotel California jó példa a 6–7 perces opuszokra. Igaz, Taylor Swift 2012-ben is sikeres tudott lenni az All Too Well tízperces változatával. Manapság a Spotify sikerdarabjainak nagyjából a fele három percnél rövidebb. A háttér fontos eleme, hogy a Spotify akkor fizet jogdíjat az alkotóknak, ha a számot legalább 30 másodpercig hallgatják. Ez a hosszú bevezetők ellen, a refrén gyors elhangzása mellett szól. Általában is megfigyelhető a zeneszolgáltatónál, hogy a rövidebb dalok nagyobb hallgatottságot generálnak. Szerepet játszhat az is, hogy a TikTokon – ha nem is kizárólag, de elég erősen – a rövidebb számok futnak jobban. Negatív rekord (és zenei színvonalában sem túl magas) a Steve’s Lava Chicken, egy idei amerikai film egyik betétdala, amely 34 másodperces, így az amerikai és a brit slágerlistán is minden idők legrövidebbje lett.