Hogyan lehet egy kutatást összefoglaló könyv érdekes egy cégvezető számára? Hát úgy, hogy üzleti a témája, olvasmányos, a „tudományos rész” érthető, valamint az írás azt ígéri, hogy elolvasása által jobb lesz a cégnek is. Nos, mindezt egyszerre hozza Jim Collins Jóból kiváló – A tartós üzleti siker elemei című könyve, amelyet a HVG Kiadó adott ki a Hewitt Associates Kft. támogatásával.A szerző, az egyetemi oktatóból lett menedzsment-tanácsadó azt próbálja megmutatni, mi különbözteti meg a „jó” cégeket a „kiválóktól”. A különbség felderítését persze Collins nem egyedül végezte el, hanem egy 21 fős kutatócsoporttal, ötéves munkára alapozva; a kutatás során 1435 tőzsdei cég – többszűrős – vizsgálatára építettek. (A negyedik szűrés végére már csak 11 cég volt megfelelő számukra.) A mű először 2001-ben jelent meg az USA-ban.
A vizsgálat elején a kutatóknak nem volt előre megfogalmazott, bizonyítandó elmélete, a téziseket útközben, az elemzés során alakították ki. Induláskor a kiválóságot legalább 15 éves rendkívüli gazdasági teljesítménnyel azonosították, így a vizsgálat jórészt a nyolcvanas-kilencvenes évek egyesült államokbeli adataira épül. Az azokból levont következtetéseket, azaz a kiemelkedés alapelveit azonban a kutatók időtlennek ítélik. Azt próbálják meg általános érvénnyel megfogalmazni, miként lehet egy jó vállalkozást olyanná átalakítani, hogy az tartósan kiváló eredményeket legyen képes elérni.
Bár nem kapunk készen egy néhány pontból álló „parancsolatot”, a könyv végére azért megtudhatjuk, hogy általában a belső nevelésű vezetők viszik sikerre a cégeket; valamint nem általában az ember, hanem a megfelelő ember egy cég legnagyobb értéke; a fizetéssel pedig díjazni és nem ösztönözni kell; a vezetői karizma hátrány is lehet, illetve a motiválás helyett a demotiváció elkerülésére kell koncentrálni. És nem szabad elfelejteni azt sem, hogy sokkal könnyebb naggyá válni, mint nagynak is maradni. A kötet tördelése mutatós, sok-sok esettanulmány és érdekes sztori színezi – jelentős részben Magyarországon is ismert vállalatokról. A fejezetek végén egy-egy oldalas összefoglalót találhat az olvasó. A könyv szigorúan csak azoknak ajánlható, akik nem szemellenzővel vezetik a cégüket, ám azoknak kötelező!
Domokos László
Kapcsolódó oldal:
Jóból kiváló