A Pudding próbája

Utolsó frissítés:

Tetszett a cikk?

Az internetes telefonálás olcsóbb, mint a hagyományos, és a terjedését, úgy tűnik, semmi sem állíthatja meg. Érdekesség: a Pudding Média hirdetéseit a rajta keresztül bonyolított és egy szoftver által kiértékelt ingyenes telefonbeszélgetések tartalmához idomítja.

Lehet-e ingyen telefonálni, s ha igen, ki fizeti meg az árát? - kérdezhetnénk, hiszen tudjuk, hogy "ingyenebéd" nem létezik. Annyi bizonyos csupán, hogy a hagyományos telefonhívásoknál lényegesen olcsóbb beszélgetéseket lehet lebonyolítani az internetprotokollon keresztül. Ezt ma már Skype-on (és a többi, gomba módra szaporodó hasonló szolgáltatáson) keresztül nem csupán a számítógép mellett ülve, mikrofonnal és hangfallal (fejhallgatóval) tehetjük meg, hanem arra alkalmas vezetékes, vezeték nélküli, illetve mobiltelefon készülékekkel is.

Az "ingyentelefon" forradalma. A Skype 2003 augusztusában indította el szolgáltatásának béta-verzióját. Két évvel később a magát "a világ online piacának" nevező eBay cég 1,9 milliárd eurót fizetett a Skype-ért, amelynek ma már több mint százmillió regisztrált felhasználója van világszerte. A versenybe beszállt az MSN, a Google, az America Online, és ma már a hagyományos telefontársaságok is internetalapú hangszolgáltatásokkal csökkentik költségeiket, illetve - ha nem is azonos mértékben - az áraikat.

Aki például Neophone kártyát vesz, a tele2 előhívószámán keresztül telefonál, esetleg a T-com 21-es virtuális körzetszámán belül szerez telefont, azért jön ki olcsóbban, mert az illető szolgáltatók a hívásaikat legalább részben az internetre terelik, ahol egyazon kábelen, illetve vezeték nélküli csatornán egyidejűleg több irányban és tömörítve - vagyis olcsóbban - haladnak az adatcsomagok.

Ma már sokféle "Skype-telefon", "UPC-telefon", illetve - interneten keresztüli telefonálást biztosító - úgynevezett VoIP-készülék kapható, általában egy-egy olcsóbb mobiltelefon áráért. Ezek a számítógépekhez csatlakozó adóvevőhöz kapcsolódnak, és zárt térben, általában a géptől 50 méter távolságig úgy működnek, akár egy "rendes" hagyományos telefon.

A Skype, a UPC és a versenytársak saját hálózatukon belül általában ingyenes beszélgetéseket kínálnak, de kifelé is olcsóbbak, mint a hagyományos vezetékes- vagy mobiltelefonok. Nem véletlen azonban, hogy e szolgáltatók figyelmeztetik a fogyasztókat: rendszerük "segélyhívásra nem alkalmas", vagyis nem olyan biztonságos, mint egy hagyományos vonal. Jogos: hiszen elég egy áramszünet, vagy az internetkapcsolat hirtelen megszakadása, és máris egy csapásra elnémulnak. Az idén augusztusban például, szoftverhiba miatt, a Skype sok millió felhasználója napokig nem tudta használni kedvenc szolgáltatását.

Új fecskék. A telefónia és az internet összeolvadása mindazonáltal megállíthatatlan trendnek tűnik. Léteznek már olyan mobilkészülékek, amelyek hotspotokhoz kapcsolódva egyenesen "Skype-telefonként" (is) működnek, s néhány új fecske a közeljövő tendenciáit is sejtetni engedi.

Egy október elején debütált ír cég, a Cubic Telecom (www.maxroam .com) például piacra dobta a világ első globális SIM kártyáját, amelynek használatával búcsút mondhatunk az EU-ban augusztusban és szeptemberben 60 százalékkal csökkentett, de még így is magas roaming-díjaknak. A 40 dolláros kártya bármely kártyafüggetlen, GSM rendszerű mobiltelefonnal használható, hotspotokon keresztül kapcsolódik a netre (ingyenes hotspotokra ingyen, fizetősekre percenként egy centért, azaz kevesebb mint két forintért), mégpedig úgy, hogy egy kártyához - szintén ingyen - akár 50 városban rendelhetünk helyi telefonszámot. Egy utazó például egyszerre rendelkezhet New York-i, madridi, hongkongi vagy éppen budapesti helyi telefonszámmal, így e városokkal helyi tarifával kommunikálhat. A havi előfizetési díj 42 dollár.

Egy kaliforniai vállalat, a Pudding Media (www.thepudding.com) szeptemberben ingyenes telefonszolgáltatást indított, egyelőre Észak-Amerikában. Persze a Pudding sincs teljesen ingyen: a felhasználóknak célzott hirdetések fogyasztásával kell fizetniük érte. A beszélgetés közben elhangzó szavakat beszédfelismerő szoftver rögzíti, és a készülék kijelzőjére, illetve tulajdonosának e-mail címére olyan hirdetéseket küld cserébe, amelyek a társalgás közben elhangzott szavakat tartalmazzák. Az elmúlt egy hónapban sok bírálat érte a Pudding Mediát, amiért az "lehallgatja" a magánbeszélgetéseket - a cég vezetői azonban azzal védekeznek, hogy eljárásuk semmiben sem tér el a Google célzott hirdetéseitől - legfeljebb itt hangzó, és nem leírt szavakhoz kapcsolódnak a rövid reklámok. Ha a Pudding próbája sikeres lesz, a technológia gyors elterjedését lehet valószínűsíteni.

GERLÓCZY FERENC