Rapid belső ellenőrzést tartott a Magyar Posta Zrt. a pünkösdi hosszú hétvégén, miután a HVG munkatársa múlt pénteken megkereste a céget, kommentálják a tendergyőztes győri Cronopont Kft. beszállítójaként ismert szlovén Krpan cég állítását, miszerint a Cronopont és a Posta embere bő fél évvel a tenderkiírás előtt kéz a kézben járt Ljubljanában a részletekről tárgyalni. Ezt követően pedig a Krpan nyomban közölte a gyártási paramétereket alvállalkozójával, a vajdasági Topolyán működő Capriolo d.o.o.-val (képünkön a szerbiai cég társtulajdonosa, Brindza Lajos). A sietős postai vizsgálat eredménye ráerősített a gyanúra, valami nagyon nem stimmelt a kézbesítőkerékpár-beszerzésben. Ugyanakkor megneveztek egy viszonylag alacsony rangú felelőst, s állítják, az ország egyik legnagyobb cégét megvezette egyik Pécsett dolgozó beosztott munkatársuk, az egyébként a Posta kerékpár-beszerzési bizottságát is vezető Gergely László, akit a tender előkészítésével bíztak meg. Úgy tudni ugyanakkor, vizsgálják majd azt is, más, például a beszerzési bizottság többi tagja érintett-e az ügyben.
A Posta sietségének alighanem más oka is volt, mint a Gergelynél alkalmasint a vállalati hierarchiában följebb is vetülő korrupciós gyanú árnyékának mielőbbi eloszlatása. A HVG kérdéseiről értesülve, majd internetes kiadásunk hétfő esti anyagát látva kedd délutánra összetrombitált rendkívüli sajtóértekezletük előtt nem sokkal szavazott ugyanis a parlament az új gazdasági csúcsminisztérium kialakításáról; a tárcát az immár a Posta által is vitatott tisztaságú biciklipályázat nyertesével szerződő volt vezérigazgató, Szabó Pál vezeti majd. Az ő újabb miniszteri meghallgatására pedig lapzártánk után, szerdán kerül sor.
Újak voltak a HVG információi a Posta számára. A cégnél már úgy érezték, lassan elül a vihar: miután korábban számos támadás érte őket egyrészt a nettó 125 ezer forintos átlagos beszerzési ár, másrészt a külföldi alvállalkozó miatt, a postai felügyelőbizottság mindent törvényesnek mondott. A kérdéseink nyomán elrendelt hétvégi rovancson akadt fönn Gergely, akit vasárnap hallgatott meg a belső ellenőrzés. Neki - mint a HVG kérdésére elmondta - munkahelyi belső szabályzat tiltja, hogy nyilatkozzon. Úgy tudni, házon belül gyakorlatilag elismerte a ljubljanai találkozót, azzal, hogy csőbe húzta őt a Cronopont embere, Csizmadia Csaba, akivel kvázi baráti viszonyban volt: Gergely egybekötötte volna a szlovén tengerpartra tervezett hosszú hétvégét a postáskerékpárok megtekintésével, s nem sejtette, hogy hivatalos tárgyalásba csöppen.
Bonyolítja a helyzetet, hogy időközben megromlott a viszony a Cronopont és a Krpan között, s a győriek új beszállítót találtak, az esztergomi Neuzer Kft.-t. A Krpan - mint Matevz Fortuna igazgató a HVG-nek elmondta - úgy érzi, lenyúlták a know-how-ját, s védjegyoltalmi perre készül, ők ugyanis levédették a postáskerékpár ötletét. Az biztos, hogy a Cronopont-Posta-szerződésben kifejezetten Krpan biciklik szerepelnek, a Cronopontnál ugyanakkor úgy ítélik meg, hogy ez nem számít védett márkanévnek. Sőt, mint a kft-nek a HVG kérdésére elküldött leveléből kiderül, attól tartottak, a szlovénok alkatrészgondjai miatt késedelembe esnek a postai szállítással.
Brindza szerint bicikliüzemük a Balkán egyik legnagyobbja, évente 90 ezer kerékpárt állítanak elő, forgalmuk tavaly 8 millió euróra rúgott. Saját márkájuk a Capriolo - a szó őzbakot jelent olaszul -, az elnevezés a közeli vadásztanyán működő vendéglátóhely neve is. Itt működtetett diszkót a koszovói tányérantennák szereléséből származó pénzét - az albánok szívesebben fogadtak föl magyar vállalkozókat, mint szerbeket - befektető Brindza testvérpár a kilencvenes évek elejétől. Tervezték, hogy belépőjegyet szednek, de az akkori nehéz szerb gazdasági helyzet okán kénytelenek voltak valami extraszolgáltatásra is cserébe, s a tombola jutott az eszükbe. A díj kerékpár lett, amelyet - ekkoriban nemigen ment másként - némi kreatív vámszabály-alkalmazással "lábon" hoztak be hétről hétre az alig 50 kilométerre lévő Magyarországról. A mountain bike-ok annyira népszerűek lettek Topolya környékén, hogy Brindzáék jónak látták saját gyártásba kezdeni. Az üzlet felfutott, még azt is elérték némi konzervellátmány fejében, hogy munkásaikat ne vonultassák be, ma pedig már 150 alkalmazottjuk van - szinte kizárólag környékbeli magyarok. A vajdasági Capriolo a szlovén Krpan állandó beszállítója, ők gyártották a szlovén, a horvát és a szerb postáknak szánt kétkerekűeket is.
Miért volt szükség ennyi alvállalkozóra? Ez ügyben a Posta azt ismételgeti: az egyetlen érvényes és amúgy a legolcsóbb ajánlat a Cronoponté volt az 1,1 milliárd forintos 2007. szeptemberi tenderen. Brindza vállalkozása 280 euróért gyártotta a kétkerekűeket a szlovén cégnek, a Krpannál a "magyar" árat nem közölték ugyan, de Fortuna elmondta, átlagosan 420 euróért szállítanak (a lényegesen kisebb szlovén postai megrendelésüket például 400 euróval nyerték). A Posta-Cronopont- szerződésben a drágább biciklik átszámolva 515, az olcsóbbak 492 euróba kerülnek; a magyar fél 4788 darabot vett (meg harminc utánfutót), s további 1921-re vételi jogot kötött ki. A megállapodást úgymond megfejelte egy 150 millió forintos keretösszegű szervizelési egyezség: a Cronopont öt évig havonkénti rendszeres karbantartást és eseti javításokat vállal a kerékpárflottára.
Ami az árakat illeti, bringás körökben inkább az utóbbi tételt tartják irreálisnak. A futárszolgáltatási piac ismerői elmondták, a hipermarketek néhány tízezres árait nem kell komolyan venni, e termékek silányak, nem bírják a mindennapos strapát. Mintegy 60-70 ezer forintért (vagyis hozzávetőlegesen a topolyai üzem által kért 280 euróért) ugyanakkor már napi 20-60 kilométer megtételére s akár 50 kiló küldemény szállítására is alkalmas drótszamár vehető. A Posta által kifizetni tervezett összeg "vállalható felső értékhatár", mondták.
Az elsősorban ingatlanforgalmazással foglalkozó, testvércége révén Csornán inkubátorházat is üzemeltető, 2006-ban 28 millió forint eredményt elért Cronopont 2003 óta áll szerződéses kapcsolatban a Postával - Tóth László ügyvezető-társtulajdonos szerint 1997 óta működik postatechnológiai üzletáguk. Kezdetben a Posta bélyegzőgépeit javította, majd a szállítási közbeszerzését is elnyerte a cég - a masinákat történetesen azon a pécsi igazgatóságon használják, ahol a Ljubljanában tárgyaló alkalmazott is dolgozik.
Hogy meddig gyűrűzik a korrupciós ügy, lapzártánkkor még csak találgatni lehet. Bár úgy tudni, az állami cégek beszerzéseit "csomagban" vizsgáló számvevőszék is csak annyi kifogást emelt, illendő lett volna bekérni a szervizek visszaigazolását, hogy valóban vállalják az ötéves javítást, kedden bejelentették: a Posta maga kéri a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárását, így a tender megsemmisítése sem kizárt. Ekkor viszont alighanem az üzletbe már sokat fektetett Neuzer Kft. perel, amelynek július végéig kell leszállítania több mint 2700 kerékpárt, s éppen a héten kezdené a gyártást.
RÁDI ANTÓNIA