HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az első kriptopénz, a bitcoin egyszerre lufi és nem lufi. A felelet a látszat ellenére nem paradoxon, de a megértéséhez el kell mélyedni a bitcoin működési mechanizmusában.

Először is lássuk a különböző technológiák adaptációs, vagyis elterjedési görbéjét, amelyet a Gartner kutatóintézet írt le. A tanulmány azt mutatja be, hogyan alakult és várhatóan hogyan alakul majd egy-egy új technológia iránt az érdeklődés. Szinte minden innováció adaptációja során az alábbi mintázat rajzolódik ki:

1. Az alkotók és a környezetük, a család, barátok szűk köre használni kezdi az adott új technológiát.

2. Pár hónap / év múltán egyre több ember fedezi fel magának. Viszonylag sokan - néhány ezren, esetleg tízezren - kezdik használni.

3. Nem sokkal később robbanásszerű terjedés indul, az emberek szinte megőrülnek érte. Az óriási érdeklődést a médiabeszámolók tovább erősítik.

4. A sebes felfutás elér egy csúcspontot. A felhasználók rájönnek, hogy talán nincs is akkora jelentősége az újításnak. Gyors hanyatlás kezdődik.

5. A hanyatlás szinte összeomlásba torkollik. Úgy tűnik, mindennek vége.

6. Újabb hónapok / évek múltán ismét nőni kezd az érdeklődés a technológia iránt, ezúttal azonban sokkal visszafogottabban. A technológia lassan megtalálja saját szerepét, az emberek felfedezik, mire jó valójában, és hol old meg ténylegesen egy problémát.

7. Az emelkedés stabilizálódik, a technológia megtalálja a helyét a világban. Ez a pont általában nincs olyan magasan, ahol annak idején a csúcs volt. A technológia egészen addig használatban lesz, amíg el nem avul, és fel nem váltja egy jobb megoldás.

Amikor a csapból is ez folyik

Gondoljunk például a 3D-nyomtatás területére. Alig néhány évvel ezelőtt minden attól volt hangos, hogy ez a technológia mindent megváltoztat. Átalakítja a termékgyártást, az építőipart, az orvoslást és a legkülönfélébb területeket. Mára túljutottunk a csúcson, és alig találunk róla híreket a médiában. Ez természetesen nem jelenti, hogy a 3D-nyomtatásnak nincs jövője. Egyszerűen arról van szó, hogy az elején túlzásba estünk, most viszont elindulhat végre a technológia a lassú terjedés útján. 

Manapság a bitcoinról szóló híradások árasztanak el bennünket, és ennek megfelelően rengetegen akarnak részesülni a technológiából. Vessük össze az adaptációs görbét a bitcoin árfolyamának eddigi alakulásával:

A Gartner-féle hype-ciklus, a technológiák adaptációs folyamata
A bitcoin árfolyamának alakulása a dollárhoz viszonyítva 2010 és 2018 között.

Hogy hol tartunk most a bitcoin és általában a kriptopénzek adaptációs görbéjén? Erre a kérdésre senki sem tudja a választ. Az adaptációs görbének megfelelő „utat” a vonal többször is leírja, ezért kérdéses, hol járunk éppen, és mikor érjük el a platót. Nem lehetünk biztosak azonban abban, hogy a bitcoin árfolyamában a megszokott módon tükröződik az adaptációs görbe, csak évekkel, évtizedekkel később láthatjuk tisztán a folyamatot. 

Nem adhatunk tehát egyértelmű választ arra, vajon lufi-e a bitcoin. A technológia kétségkívül kellően biztonságos ahhoz, hogy pénzként használjuk. Az pedig, hogy 2009 és 2018 között túlértékeltük-e a jelentőségét és árát, csak évekkel később derül majd ki.

A fenti cikk a Kriptopénz ABC című könyv szerkesztett részlete. Hol fizethetünk, és hogyan kereskedhetünk kriptopénzzel? Mitől olyan biztonságos és átlátható a blokklánc? A Kriptopénz ABC nemzetközileg elismert szakértő szerzői kalauzolnak végig a legfontosabb tudnivalókon. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Melyik a fontosabb: a fizetés vagy a munka?

Lehetséges-e, hogy a kettőt valamilyen egyszerű módon kombináljuk? Sarah Tomley pszichoterapeuta neves közgazdászok és pszichológusok meglátásainak felhasználásával próbál tanácsot adni a kérdés megválaszolásához.

HVG Extra Business Business magazin

Miért mindig ugyanazt a márkát vásároljuk?

A marketing alattomos erővel hat a tudattalan énünkre, és már ott is egy tábla csoki a kezünkben. A neuromarketingesek legalábbis ezt akarják mindenkivel elhitetni, és hozzáteszik, hogy a döntéseinkért az agyi törzsdúcok területe a felelős. Tényleg ilyen egyszerűen működik?