HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az első kriptopénz, a bitcoin egyszerre lufi és nem lufi. A felelet a látszat ellenére nem paradoxon, de a megértéséhez el kell mélyedni a bitcoin működési mechanizmusában.

Először is lássuk a különböző technológiák adaptációs, vagyis elterjedési görbéjét, amelyet a Gartner kutatóintézet írt le. A tanulmány azt mutatja be, hogyan alakult és várhatóan hogyan alakul majd egy-egy új technológia iránt az érdeklődés. Szinte minden innováció adaptációja során az alábbi mintázat rajzolódik ki:

1. Az alkotók és a környezetük, a család, barátok szűk köre használni kezdi az adott új technológiát.

2. Pár hónap / év múltán egyre több ember fedezi fel magának. Viszonylag sokan - néhány ezren, esetleg tízezren - kezdik használni.

3. Nem sokkal később robbanásszerű terjedés indul, az emberek szinte megőrülnek érte. Az óriási érdeklődést a médiabeszámolók tovább erősítik.

4. A sebes felfutás elér egy csúcspontot. A felhasználók rájönnek, hogy talán nincs is akkora jelentősége az újításnak. Gyors hanyatlás kezdődik.

5. A hanyatlás szinte összeomlásba torkollik. Úgy tűnik, mindennek vége.

6. Újabb hónapok / évek múltán ismét nőni kezd az érdeklődés a technológia iránt, ezúttal azonban sokkal visszafogottabban. A technológia lassan megtalálja saját szerepét, az emberek felfedezik, mire jó valójában, és hol old meg ténylegesen egy problémát.

7. Az emelkedés stabilizálódik, a technológia megtalálja a helyét a világban. Ez a pont általában nincs olyan magasan, ahol annak idején a csúcs volt. A technológia egészen addig használatban lesz, amíg el nem avul, és fel nem váltja egy jobb megoldás.

Amikor a csapból is ez folyik

Gondoljunk például a 3D-nyomtatás területére. Alig néhány évvel ezelőtt minden attól volt hangos, hogy ez a technológia mindent megváltoztat. Átalakítja a termékgyártást, az építőipart, az orvoslást és a legkülönfélébb területeket. Mára túljutottunk a csúcson, és alig találunk róla híreket a médiában. Ez természetesen nem jelenti, hogy a 3D-nyomtatásnak nincs jövője. Egyszerűen arról van szó, hogy az elején túlzásba estünk, most viszont elindulhat végre a technológia a lassú terjedés útján. 

Manapság a bitcoinról szóló híradások árasztanak el bennünket, és ennek megfelelően rengetegen akarnak részesülni a technológiából. Vessük össze az adaptációs görbét a bitcoin árfolyamának eddigi alakulásával:

A Gartner-féle hype-ciklus, a technológiák adaptációs folyamata
A bitcoin árfolyamának alakulása a dollárhoz viszonyítva 2010 és 2018 között.

Hogy hol tartunk most a bitcoin és általában a kriptopénzek adaptációs görbéjén? Erre a kérdésre senki sem tudja a választ. Az adaptációs görbének megfelelő „utat” a vonal többször is leírja, ezért kérdéses, hol járunk éppen, és mikor érjük el a platót. Nem lehetünk biztosak azonban abban, hogy a bitcoin árfolyamában a megszokott módon tükröződik az adaptációs görbe, csak évekkel, évtizedekkel később láthatjuk tisztán a folyamatot. 

Nem adhatunk tehát egyértelmű választ arra, vajon lufi-e a bitcoin. A technológia kétségkívül kellően biztonságos ahhoz, hogy pénzként használjuk. Az pedig, hogy 2009 és 2018 között túlértékeltük-e a jelentőségét és árát, csak évekkel később derül majd ki.

A fenti cikk a Kriptopénz ABC című könyv szerkesztett részlete. Hol fizethetünk, és hogyan kereskedhetünk kriptopénzzel? Mitől olyan biztonságos és átlátható a blokklánc? A Kriptopénz ABC nemzetközileg elismert szakértő szerzői kalauzolnak végig a legfontosabb tudnivalókon. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.  

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
HVG Extra Business Business magazin

Melyik a fontosabb: a fizetés vagy a munka?

Lehetséges-e, hogy a kettőt valamilyen egyszerű módon kombináljuk? Sarah Tomley pszichoterapeuta neves közgazdászok és pszichológusok meglátásainak felhasználásával próbál tanácsot adni a kérdés megválaszolásához.

HVG Extra Business Business magazin

Miért mindig ugyanazt a márkát vásároljuk?

A marketing alattomos erővel hat a tudattalan énünkre, és már ott is egy tábla csoki a kezünkben. A neuromarketingesek legalábbis ezt akarják mindenkivel elhitetni, és hozzáteszik, hogy a döntéseinkért az agyi törzsdúcok területe a felelős. Tényleg ilyen egyszerűen működik?

Mindannyiunk közös érdeke a tiszta levegő

Mindannyiunk közös érdeke a tiszta levegő

Operatív törzs: Az adatok alapján még nem kell teljesen lezárni az iskolákat

Operatív törzs: Az adatok alapján még nem kell teljesen lezárni az iskolákat

Azért nem rendelt a kormány a Moderna vakcinájából, mert drágállta

Azért nem rendelt a kormány a Moderna vakcinájából, mert drágállta