Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d65ab888-4952-4515-818c-bbe41bf3a494","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"Kezdetben azt hisszük, örökké fiatalok maradunk, mi biztosan nem fogunk öregedni, egy ráncunk sem lesz. A változókor beköszöntével azonban be kell látnunk, hogy ez igenis bekövetkezik – már ha szerencsések vagyunk. A változást sosem könnyű feldolgozni, ez pedig egy igazán komplex, testet-lelket igénybe vevő transzformáció, amelyet úgy hívnak: menopauza. Ebben jelentenek nagy segítséget a női közösségek, amelyek fókuszában a változókor áll.","shortLead":"Kezdetben azt hisszük, örökké fiatalok maradunk, mi biztosan nem fogunk öregedni, egy ráncunk sem lesz. A változókor...","id":"20250203_Menopauza-tarsasagi-elet-segitseg-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d65ab888-4952-4515-818c-bbe41bf3a494.jpg","index":0,"item":"d5125388-7845-4f97-b767-349b18511cd0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250203_Menopauza-tarsasagi-elet-segitseg-remifemin","timestamp":"2025. február. 23. 11:30","title":"Nem maradunk örökké fiatalok, és ezt valahogy fel kell dolgoznunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9f5e1431-c579-4f9c-8ecf-1917905e30a8","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kínai techóriás három év alatt költ ennyit a mesterséges intelligencia kutatására és a felhőalapú számítástechnika fejlesztésére.","shortLead":"A kínai techóriás három év alatt költ ennyit a mesterséges intelligencia kutatására és a felhőalapú számítástechnika...","id":"20250224_Alibaba-Jack-Ma-MI-mesterseges-intelligencia-AI-50-milliard-euro-befektetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f5e1431-c579-4f9c-8ecf-1917905e30a8.jpg","index":0,"item":"6f46f7d3-9b7d-4c94-949d-664860bd6652","keywords":null,"link":"/kkv/20250224_Alibaba-Jack-Ma-MI-mesterseges-intelligencia-AI-50-milliard-euro-befektetes","timestamp":"2025. február. 24. 07:47","title":"50 milliárd euróval száll be az MI-versenybe az Alibaba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar kormány, amit az EU kért a gazdaságpolitikában; gyengülni kezdett a forint, miután Orbán Viktor megmondta, hogy erősödni fog. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar...","id":"20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"cb17bdd4-b137-493d-87ef-331a94052afd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","timestamp":"2025. február. 23. 07:00","title":"És akkor az USA új elnöke mégsem Elon Musk, hanem Vlagyimir Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf38725c-1389-48a5-b021-349a549fd711","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntené az USA egészségügyi minisztere: az olcsó tömegkajákat üldözve egészségtelen zsírra cserélné az egészségesebb étolajokat. ","shortLead":"A fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntené az USA egészségügyi minisztere: az olcsó tömegkajákat üldözve egészségtelen...","id":"20250222_hvg-marhafaggyu-zsir-etolaj-magolajak-egeszseges-taplalkozas-robert-kennedy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf38725c-1389-48a5-b021-349a549fd711.jpg","index":0,"item":"eb57fad8-8b7d-4582-90f5-bfbd9c1743a7","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-marhafaggyu-zsir-etolaj-magolajak-egeszseges-taplalkozas-robert-kennedy","timestamp":"2025. február. 22. 13:30","title":"Az új egészségvallás a marhafaggyú – kár, hogy a tudomány mást mond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Döbbenetes eredményre jutott egy friss kutatás: az emberek csupán 0,1 százaléka tudja megállapítani egy képről vagy videóról, hogy az valódi, vagy a mesterséges intelligenciával generált deepfake.","shortLead":"Döbbenetes eredményre jutott egy friss kutatás: az emberek csupán 0,1 százaléka tudja megállapítani egy képről vagy...","id":"20250224_deepfake-tartalmak-felismerese-mesterseges-intelligencia-kutatas-eredmenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"527888f9-1068-4ad5-9da2-16c824aaa82b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_deepfake-tartalmak-felismerese-mesterseges-intelligencia-kutatas-eredmenyek","timestamp":"2025. február. 24. 08:03","title":"Az emberek 99,9%-a nem ismeri fel ezt a veszélyt, pedig nagyon súlyos következményei lehetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c458de2b-4fa0-4835-82e8-1e09a5b07fb9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jelek szerint ismét csavarna egyet az X működésén Musk. A platformon egyre több a valótlanság, de egy funkció miatt eddig a valóság is eljuthatott az emberekhez. Ami azonban nem tetszik a milliárdosnak, így változást ígér.","shortLead":"A jelek szerint ismét csavarna egyet az X működésén Musk. A platformon egyre több a valótlanság, de egy funkció miatt...","id":"20250222_elon-musk-x-kozossegi-megjegyzesek-atalakitas-valotlansagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c458de2b-4fa0-4835-82e8-1e09a5b07fb9.jpg","index":0,"item":"540a2b4e-84f4-40bd-a530-9212ed849057","keywords":null,"link":"/tudomany/20250222_elon-musk-x-kozossegi-megjegyzesek-atalakitas-valotlansagok","timestamp":"2025. február. 22. 12:03","title":"Zavarja Elon Muskot, hogy a saját platformján javítják ki a hazugságait – de már dolgozik a „megoldáson”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a79180f2-487d-43a4-9aeb-ed383329c066","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A klímaváltozás miatt egyre többen gondolnak szorongással és rettegéssel bolygónk várható sorsára. De ez nem a legjobb hozzáállás a témához – figyelmeztet az Oxford Egyetem adattudósa, Hannah Ritchie. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.","shortLead":"A klímaváltozás miatt egyre többen gondolnak szorongással és rettegéssel bolygónk várható sorsára. De ez nem a legjobb...","id":"20250223_ez-nem-a-vilag-vege-konyv-reszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a79180f2-487d-43a4-9aeb-ed383329c066.jpg","index":0,"item":"86af2706-e62c-4254-b9c3-8ebb133f5a70","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250223_ez-nem-a-vilag-vege-konyv-reszlet","timestamp":"2025. február. 23. 19:15","title":"Ez nem a világvége: Van egy pár dolog, amit rosszul tudunk a klímaváltozásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve semmihez. Pedig a fogalom maga súlyos betegséget takar, és nem mindegy, hogy felismerjük-e, illetve kezeljük-e időben a tüneteket. ","shortLead":"A depresszió sokak számára csupán egy kifejezés arra, ha valaki panaszkodik, kedvetlen, vagy egyszerűen nincs kedve...","id":"20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8506beae-d7d2-4ea9-b995-29da3e7b7dcf.jpg","index":0,"item":"4d1ad8ef-1343-411e-905e-0f5f552f74c1","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250205_remotivextra-Rosszkedv-vagy-depresszio","timestamp":"2025. február. 23. 15:30","title":"Rosszkedv vagy depresszió? Vegyük észre időben a jeleket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""}]
Hova nézzenek az ülések az önvezető autóban? És miért fontos ismerőssé álcázni egy innovációt?
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A technológiát soha nem önmagában értékeljük. A külcsín és a technológia együttesen formálja a fogyasztói észlelést, és a kombináció hatékonyabb, amikor az optimális különbözőség benyomását kelti - mutat rá Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora.
A hasonlóság és az eltérés különösen fontos az innovációknál. Vajon a sofőr nélküli autókban is előrefelé nézzenek az ülések, pusztán azért, mert ehhez szoktunk hozzá, noha ez többé már nem kötelező feltétel? Egy adott új termék vagy technológia fényévekkel megelőzheti a versenytársakat, de a sikere a fogyasztói észlelésen múlik.
Ha a termék túlságosan hasonlít a már forgalomban lévő dolgokhoz, akkor nem érzünk ellenállhatatlan késztetést a megvásárlására. Ha azonban az innováció túl radikális, a fogyasztók nem tudják hova kategorizálni, nem értik a szerepét, és nem tudják eldönteni, szükségük van-e rá. Mindkét szélsőség veszélyes, és a közöttük lévő megfelelő pont kipuhatolása a hasonlóság és a különbözőség hatékony elegyítését igényli.
Mit keresett egy lófej az egyik korai kocsin?
Korábban a ló jelentette az elsődleges szállítási módszert, de ez korántsem bizonyult optimálisnak. Az utazás lassú volt, drága, és veszélyes is. A ló vontatta járművek „motorja” saját akarattal rendelkezett, emiatt pedig a Chicagóhoz hasonló nagyvárosokban a halálos balesetek aránya hétszer magasabb volt annál, mint amit ma az autók okoznak. Az automobil erre kínált megoldást. Messzebbre és gyorsabban eljuttatta használóit, ráadásul a trágyamennyiséget is csökkentette, ami abban az időben azzal fenyegetett, hogy teljesen ellepi a nagyvárosokat.
Azonban ezeknek az első gépkocsiknak az elfogadása óriási szemléletváltást követelt az emberektől. Évezredeken keresztül a ló (és a szamár) jelentette az elsődleges szállítási eszközt. Noha a módszer számos hátránnyal bírt, az emberek kényelmesen megszokták. Tudták, mire számítsanak. A gépkocsi azonban új jelenség volt. Más üzemanyag hajtotta, más készségek kellettek a működtetéséhez, és más szakértelem a megszereléséhez. A vidéki amerikaiak „ördögszekérnek” tartották, és úgy vélték, hogy a város romlását szimbolizálja. Korlátozó intézkedéseket vezettek be, hogy megakadályozzák a térnyerését.
Egy feltaláló 1899-ben egy olyan megoldást javasolt, amely mellett az emberek és a lovak is komfortosabban érezhették magukat. A Horsey Horseless (Lószerű Lónélküli) névre elkeresztelt gépkocsi elejére életnagyságú lófejmásolatot szereltek. A gépkocsi ekképpen egy ló vontatta bricska benyomását keltette, így kevésbé ijesztette meg a lovakat és a járókelőket. A műfejet továbbá benzintartályként is használhatták.
Horsey Horseless
Ma már könnyen nevetünk az autó elejére szerelt műlófejen. Butácska elgondolásnak, szinte komikusnak tűnik. Talán nevetségesnek tűnhet ma, azonban azt is nehéz elképzelni, hogy milyen ijesztőek lehettek az első autók. Miért ne tehettek volna valami felismerhetőt az elejére, hogy kevésbé legyen fenyegető az újszerűsége?
A technológia ismerőssé álcázása
Amikor a TiVo bevezette azt, amit ma digitális videofelvevőként (DVR) ismerünk, hasonló kihívással nézett szembe, mint a gépkocsi. Az innovatív technológiában ott rejlett egy teljesen új piac létrehozásának a potenciálja. A sikerhez azonban az kellett, hogy a fogyasztók megváltoztassák a magatartásukat. A passzív televíziónézés helyett aktívan kellett irányítaniuk, hogy mikor mit akarnak nézni.
Az átmenet megkönnyítése érdekében, és hogy a fogyasztók könnyebben megértsék a szolgáltatás lényegét, a TiVo egy videomagnóhoz hasonló eszközt tervezett. Fekete, négyszögletes szerkezetet, ami ugyanolyan jól illett a televízió alá vagy a kábeldoboz tetejére, mint a hagyományos videómagnók vagy DVD-lejátszók. Nyissunk fel egy DVR-t és egy videomagnót, és azt látjuk, hogy teljesen eltérő a belső szerkezetük! Következtetésképp semmi szükség arra, hogy a TiVo bármiben is emlékeztessen egy videomagnóra.
Az ismerős formával azonban a TiVo megkönnyítette a fogyasztók számára ennek a radikális innovációnak a befogadását. Azzal, hogy egy vizuálisan ismerős közegbe rejtette el az új technológiát, a cég a hasonlóságot használta fel a különbözőség kellemesebbé tételére.
Napjaink számos digitális terméke az analóg ősök vizuális emlékét idézi. A flopilemez ikonjára kattintva mentjük el a dokumentumainkat, a felesleges digitális fájljainkat pedig a szemeteskuka kinézetű mappába húzzuk át. A vizuális hasonlóság a virtuálison kívüli világban is megmutatkozik. A luxusautók műszerfalát fautánzattal vonják be, a vega burgerpogácsán pedig gyakran grillrács mintát találunk. Mindezt azért, hogy a különbözőt hasonlóbbnak lássuk.
A pozitív és a negatív képességek ötvözésével lehetővé válik, hogy a bizonyosság és bizonytalanság határán dolgozzunk, és érzéseinket és gondolatainkat kordában tartsuk, így ellen tudunk állni annak a nyomásnak, hogy elvesszünk a részletekben. Amire most sokunknak szüksége lesz.
Amikor politikai nézetekről van szó, a párthatás erősebbnek bizonyul a javaslat valódi tartalmánál - mutat rá egy érdekes kísérletre hivatkozva Jonah Berger, a Wharton Üzleti Iskola marketingprofesszora.