Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"423e4590-dcc7-4e89-8faf-c1cca0568f4b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A vásárlók viszont jól jártak, mert az áruház idén rengeteg termék árát csökkentette. ","shortLead":"A vásárlók viszont jól jártak, mert az áruház idén rengeteg termék árát csökkentette. ","id":"20241128_Ikea-profit-visszaeses-aruhaz-csod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/423e4590-dcc7-4e89-8faf-c1cca0568f4b.jpg","index":0,"item":"3adac725-a1d2-46ff-93a4-6b0b288fb115","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Ikea-profit-visszaeses-aruhaz-csod","timestamp":"2024. november. 28. 12:51","title":"Csaknem felére csökkent az IKEA-áruházak tulajdonosának profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat mutatva. Ha hőt nem is ad a kandalló, de a hangulathoz biztosan hozzátesz.","shortLead":"Ünnepek stílusosan: a NASA közzétett egy 8 órás videót az Artemis 1 indításától, de végtelenítve, csak a rakétákat...","id":"20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2b25248-9e9b-48a4-9662-35ee523b4e7d.jpg","index":0,"item":"47382d7c-d110-4451-ab4d-f41ca6e70608","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_nasa-kandallo-video-sls-raketak-artemis-1-inditas-karacsony","timestamp":"2024. november. 29. 11:03","title":"A NASA karácsonyi kandallójában nem fák, hanem indítórakéták adják a hőt – különleges videót adott ki az űrügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b2dbc33-25cb-4fe8-ac14-79ae2ce3a4d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vadászgépek gyakorlatoztak az ország déli részén, robbanások miatt tettek a lakók bejelentést.","shortLead":"Vadászgépek gyakorlatoztak az ország déli részén, robbanások miatt tettek a lakók bejelentést.","id":"20241128_hangrobbanas-baranya-foldrengesmero-muszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b2dbc33-25cb-4fe8-ac14-79ae2ce3a4d4.jpg","index":0,"item":"c3b44d58-0447-4e9f-89b2-bb30281d253f","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_hangrobbanas-baranya-foldrengesmero-muszer","timestamp":"2024. november. 28. 14:28","title":"Akkora hangrobbanások voltak Baranyában, hogy bejeleztek a földrengésmérő műszerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De ha rajta múlna, az Oroszország-szakértő ezt nem adná meg a miniszterelnök politikai igazgatójának.","shortLead":"De ha rajta múlna, az Oroszország-szakértő ezt nem adná meg a miniszterelnök politikai igazgatójának.","id":"20241129_racz-andras-orban-balazs-doktori-vedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c830aa1d-62a9-432d-b730-bff757473a46.jpg","index":0,"item":"b312727d-ab40-40e7-84d9-f1b796880b7c","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_racz-andras-orban-balazs-doktori-vedes","timestamp":"2024. november. 29. 16:29","title":"Rácz András: Ha Orbán Balázs tudományos fokozatot kap, azt mindenkinek el kell fogadnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b","c_author":"HVG","category":"360","description":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","shortLead":"Apáti Bence első vállalkozásának fókuszában nem gazdasági célok állnak.","id":"20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/723bad6a-757f-4a1f-9ab7-9b9b69b7be6b.jpg","index":0,"item":"09f01d48-9bce-41e9-a249-997a8ee347fa","keywords":null,"link":"/360/20241129_Apati-Bence-Ellenallas-Mozgalom-Kft-Operettszinhaz-magyar-nemzet-megafon-fidesz-propaganda","timestamp":"2024. november. 29. 06:15","title":"Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","shortLead":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","id":"20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923.jpg","index":0,"item":"37762c24-7cac-4f04-9917-9b408576edbf","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","timestamp":"2024. november. 28. 08:17","title":"Az elmúlt évszázad egyik legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Koreára – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28e37984-6f45-4e5d-a07e-28f10bd2e8fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sem leállítani, sem alvó módba nem lehet helyezni a Windows 11 24H2-es változatát futtató egyes eszközöket – de a jó hír, hogy már megérkezett a megoldás is.","shortLead":"Sem leállítani, sem alvó módba nem lehet helyezni a Windows 11 24H2-es változatát futtató egyes eszközöket – de a jó...","id":"20241128_microsoft-windows-11-24h2-hiba-dell-szamitogepek-nem-kapcsol-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28e37984-6f45-4e5d-a07e-28f10bd2e8fb.jpg","index":0,"item":"8f6eb799-5d59-46ee-a27a-e5f8def90280","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_microsoft-windows-11-24h2-hiba-dell-szamitogepek-nem-kapcsol-ki","timestamp":"2024. november. 28. 17:03","title":"Kikapcsolhatatlanná tesz egyes számítógépeket az új Windows 11","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi kétszer is fémdarabokkal tűzdelt húst dobott a szomszédjához, a kutya azonban egyszer sem evett belőle.","shortLead":"A férfi kétszer is fémdarabokkal tűzdelt húst dobott a szomszédjához, a kutya azonban egyszer sem evett belőle.","id":"20241129_allatkinzas-kutya-szekszard-birosag-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec84a017-9e8b-408d-b64c-921bae42b110.jpg","index":0,"item":"799f1426-ece0-48ae-8ce6-a7d086893c2d","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_allatkinzas-kutya-szekszard-birosag-borton","timestamp":"2024. november. 29. 18:56","title":"Felfüggesztett fogházbüntetést kapott egy szomszédja kutyájának szögekkel tűzdelt virslit adó szekszárdi férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A sci-fi műfaja az autonóm járművek (AV-k) eljövetelét magától értetődőként mutatja be a Knight Ridertől a Különvéleményig. Az AV azonban valójában a mesterséges intelligencia egyik hőn keresett Szent Grálja - írja Li Kaj-fu, a Google China korábbi elnöke. Részlet a Mesterséges intelligencia 2041 című könyvből.
A vezetés összetett feladat számos részfeladattal és bemeneti adattal, amit tovább bonyolít a bizonytalan környezet és a valószínűtlen események előfordulásának lehetősége. Ezért aztán az AV-technológia valószínűleg nem is éri el a teljes kiforrottság szintjét az elkövetkező két évtizedben. Az autonóm járművek nem egyetlen nagy áttörés eredményeként válnak majd igazán önvezérlőkké, hanem évtizedekig tartó iterációk, fokozatos közelítések során.
Mi az autonóm jármű?
MI 2041 - A jövőben történt (podcast)
A mesterséges intelligencia (MI) sokak számára egy érthetetlennek tűnő, hatalmas rendszer, de mint minden más, ez is elkezdődött valahol. A HVG Könyvek podcastsorozatában szakértők segítségével járták körbe, mit tartogat nekünk, embereknek a jövő, és mi lesz, tíz, esetleg húsz év múlva. A sorozat epizódjait itt érheti el.
A legegyszerűbb megfogalmazásban az AV egy számítógép által vezérelt jármű, amely önmagát vezeti.
Az emberi vezetés magában foglalja
- az érzékelést (a környezetünk megfigyelését és az odafigyelést a hangokra),
- a navigációt és a tervezést (a környezetünk és a térképen szereplő helyek összekapcsolását, valamint az A pontból B pontba jutást),
- a következtetést (a gyalogosok és más járművezetők szándékának és cselekedeteinek előrejelzését),
- a döntéshozatalt (a közlekedési szabályok alkalmazását az egyes helyzetekre),
- valamint a jármű irányítását (a mozgással kapcsolatos szándék lefordítását konkrét mozdulatokra, amilyen a kormánykerék elfordítása, a fékre lépés és így tovább).
Egy autonóm jármű, amelyet a mesterséges intelligencia vezet, és nem egy ember, az agy helyett neurális hálózatokat, a kéz és a láb helyett pedig mechanikus alkatrészeket használ. A környezet érzékelésére pedig, mondjuk, kamerákat, LiDAR-t és radart. Az MI-navigáció az útvonaltervezést úgy végzi, hogy az út minden egyes pontját egy nagy felbontású digitális térkép egy pontjához társítja. Az MI a következtetéshez algoritmusokat használ az autók vagy gyalogosok szándékának előrejelzésére, a döntéshozatalhoz és tervezéshez pedig szakértői szabályokra vagy statisztikai becslésekre támaszkodik.
Nullától ötig
Az autonóm járművek lépésről lépésre fognak fejlődni: előbb csak segítik majd az emberi sofőröket, majd végül már nem lesz szükség emberi vezetőre. Ezeket a lépéseket a Gépjárműmérnökök Társasága a következőképpen osztályozza a „0. szinttől” az „5. szintig”:
0. (NINCS AUTOMATIZÁLÁS) – Az ember végzi a vezetés minden részét, míg a mesterséges intelligencia figyeli az utat, és figyelmezteti a vezetőt, ha szükségesnek ítéli.
1. (KEZEK KELLENEK) – A mesterséges intelligencia csak akkor képes egy adott feladatot elvégezni, ha az emberi vezető bekapcsolja; például csakis a kormányzás feladatát látja el.
2. (A KEZEK FELSZABADULNAK) – Az MI több feladatot is elvégezhet (például a kormányzást, a fékezést és a gyorsítást), de továbbra is megköveteli, hogy az ember felügyelje, és szükség esetén átvegye a jármű irányítását.
3. (NEM KELL ODANÉZNI) – Az MI átveheti a vezetést, de az embernek készen kell állnia rá, hogy az MI kérésére visszavegye azt.
4. (AZ ELME FELSZABADUL) – Az MI képes átvenni a vezetést akár egy teljes útra is, de csak olyan utakon és környezetben, amelyet az MI megért, például nagy felbontású térképekkel támogatott városi utcákon és autópályákon.
5. (A KORMÁNYKERÉK OPCIONÁLIS) – Egyáltalán nincs szükség emberi vezetőre semmilyen úton vagy környezetben.
Az 0–3 szintet úgy is felfoghatjuk, mint egy új autó extra funkcióit, amelyet továbbra is egy ember vezet az MI eszközeivel támogatva. Ezek csak korlátozott hatással lesznek a közlekedés jövőjére. A 4. szinttől kezdődően elkezdjük azt érezni, hogy az autónak saját elméje van, és ez forradalmi hatást gyakorol majd a társadalmunkra.
Mikor fognak megjelenni a teljesen autonóm járművek?
HVG Könyvek
A 0-tól 3-ig terjedő alkalmazások már elérhetőek a haszongépjárművekben, a 4. pedig korlátozott mértékben, kísérleti jelleggel 2018 végén kezdte meg a működését egyes városok meghatározott részein. Az 5. (és a kevésbé korlátozott 4.) elérése azonban továbbra is távolinak tűnik.
Az 5. szint elérésének egyik fő nehézsége, hogy a mesterséges intelligenciát nagy mennyiségű olyan adaton kell betanítani, amely számos helyzetben tükrözi a „valós vezetést”. Az ilyen helyzetek száma és a szükséges variabilitás mértéke azonban óriási – jelenleg nincs megvalósítható módja annak, hogy az úton lévő, minden irányban és minden időjárási körülmények között mozgó összes objektum valamennyi permutációját összegyűjtsük.
Van néhány mód rá, hogy ezeket a long tail, azaz hosszan ellaposodó valószínűségi függvénygörbékkel leírható helyzeteket kezeljük. Egyre összetettebb adatokat szintetizálhatnánk, például virtuálisan hozzáadhatnánk az összes adathoz a lassan mozgó idős embereket, kutyasétáltatókat, rohangáló gyerekeket és minden elképzelhető egyéb elemet. Ezenkívül beprogramozhatnánk néhány közlekedési szabályt a „vezetői érzékről” (például az egyenrangú útkereszteződések dinamikájáról) anélkül, hogy a mesterséges intelligenciának meg kellene tanulnia mindezt az adatokból. Ezek a megoldások persze nem csodaszerek, mivel a szintetizált adatok nem olyan jók, mint a valósak, és a szabályok hibásak lehetnek, vagy ellentmondhatnak egymásnak.
Az 5. szint számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy amint a vezetést teljes mértékben a mesterséges intelligenciára bízzák, rettentően nagy árat kell fizetni már egyetlen hibáért is. Ha az Amazon MI-je tévesen ajánl egy terméket, nem nagy ügy. De ha egy AV téved, akkor az életekbe kerülhet. E kihívások miatt sok szakértő úgy látja, hogy az 5. szintre még több mint húsz évet várni kell.
Felgyorsíthatjuk azonban a fejlődését, ha megkérdőjelezünk egy – egyelőre nem felülvizsgált – feltételezést: vajon az 5. szintnek muszáj elfogadnia a városokat és az utakat úgy, ahogy vannak, és alkalmazkodnia kell hozzájuk? Mi lenne, ha ehelyett „kiterjesztett utak és városok” lennének, ahol az érzékelőket és a vezeték nélküli kommunikációt az „okos” útba ágyazzák?
Ebben az esetben vajon maga az út is jelezhetné az autónak, hogy veszély leselkedik rá vagy kisodródik? Mi lenne, ha egy új várost eleve úgy terveznénk meg, hogy a belváros két rétegből állna – az egyik az autóknak, a másik a gyalogosoknak (így elkerülhető lenne, hogy az autók embereket üssenek el)? Ha az infrastruktúrát úgy építjük át, hogy minimálisra csökkentsük a gyalogosok előfordulásának esélyét az AV-utak közelében, drámaian növelhetnénk az 5-ös szintű járművek biztonságosságát, és ezáltal lehetővé tennénk, hogy hamarabb bevezessék.
A továbbfejlesztett 5-ös szintű technológiák, a kiterjesztett utak és az AR segítségével összekapcsolt 6G-kommunikáció összefonódása 2030 körül válik kísérleti szinten bevethetővé. A javítások kitartó megismétlésével az 5. szint előrejelzésünk szerint 2040 körül széles körben és biztonságosan alkalmazható lesz (feltéve, ha az etikai, elszámoltathatósági és felelősségi kérdések tisztázódnak).
Az 5-ös technológiák a 0–4-es szintű technológiákon keresztül fognak kiforrottá válni, amelyeket az elkövetkező években egyre bonyolultabb alkalmazásokban használnak majd az adatgyűjtéssel és a technológiák iteratív fejlesztésével együtt. A legegyszerűbb, már most is használt AV-alkalmazások közé tartoznak például az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) és az autonóm targoncák, mivel ezek az AV-k beltérben működnek.
A következő az autonóm szállító teherautók alkalmazása lesz – már el is kezdték használni – olyan helyeken, ahol rögzített útvonalak vannak, amilyenek például a bányák és a repülőtéri terminálok. Kínában nemrégiben több város is megkezdte a robotbuszok és robottaxik tesztelését. A robottaxik esetében még egy sor összetett kérdést meg kell oldani, hogy tényleg bárhová eljussanak, de a robotbuszok három éven belül valósággá válhatnak.
Sok autót 1–3-as szintű funkciókkal árulnak már – ilyen például az önálló parkolás és a Tesla smart-summon (okos távvezérlés) funkciója. Ezen túl ott vannak még a viszonylag kiszámítható környezetek esetei, mint például a teherautók vezetése vidéki autópályákon, vagy a félig-meddig rögzített útvonalakon közlekedő járművek (például a reptéri transzferek a legtöbb szállodába).
Ezen alkalmazási módok mindegyikében számos adatot fognak gyűjteni, ez pedig javítani fogja az MI-algoritmusokat, egyúttal csökkenteni a „meglepetések” számát. Mindez szilárd alapot teremt majd az 5. szint fokozatos eléréséhez.
Elképzelhető-e, hogy a mesterséges intelligencia jobban ismerjen minket, mint mi saját magunkat? Jogában és hatalmában áll-e majd a gépeknek az emberi élet kioltásáról dönteni? Könyvében Li Kaj-fu, a Google China korábbi elnöke és Csen Csiu-fan sci-fi-író tíz izgalmas novellában és a történeteket kísérő elemzésben mutatja be vízióját arról, milyen lesz a világ 2041-ben. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.
A történelem egyik tanulsága, hogy egy új innováció korai fázisának hibái idővel kiküszöbölhetők, és később már egy fejlettebb változatban lesz majd hozzáférhető. Részlet a Mesterséges intelligencia 2041 című könyvből.