Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fa1cfa24-4272-4041-899a-1c55be7df20c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére a szemből jövők figyeltek. ","shortLead":"Szerencsére a szemből jövők figyeltek. ","id":"20241212_BKV-busz-autos-konfliktus-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa1cfa24-4272-4041-899a-1c55be7df20c.jpg","index":0,"item":"2a9e4258-7dd7-4b70-93a3-2cc95996898b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241212_BKV-busz-autos-konfliktus-video","timestamp":"2024. december. 12. 13:09","title":"Sem az autós, sem a BKV-sofőr nem engedett, kiszorítósdi ment a Pongrácz úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"562bd720-8b39-4c1b-88ab-1694d4f12a20","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gulyás Gergely vitatta, hogy a bírók érdemben tiltakoztak volna a kormánnyal kötött megállapodás ellen, arról pedig nem tud, hogy a kormány vagy a Fidesz bármilyen felmérést rendelt volna Menczer Tamás kicsizős akciójának hatásairól. Ezeket kérdezte a HVG a kormányinfón.","shortLead":"Gulyás Gergely vitatta, hogy a bírók érdemben tiltakoztak volna a kormánnyal kötött megállapodás ellen, arról pedig nem...","id":"20241212_kormanyinfo-video-hvg-kerdesek-menczer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/562bd720-8b39-4c1b-88ab-1694d4f12a20.jpg","index":0,"item":"1e92de4c-e9a3-4a73-9ce4-b0ac142d849b","keywords":null,"link":"/itthon/20241212_kormanyinfo-video-hvg-kerdesek-menczer","timestamp":"2024. december. 12. 17:38","title":"Menczer Tamás kellően magabiztos ahhoz, hogy ne költsön ilyenekre pénzt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3e47b3-fe0e-41b2-8f81-6e4619349d83","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A bennünk élő Homo erectus hajt bele minket abba, hogy szükségleteinken felül együnk és vegyünk, mondja Forgács Attila pszichológus, akivel a fogyasztói társadalom és a túlfogyasztás pszichológiai hátterét keresve jutunk el oda, ahol a fenntarthatóság és a pszichológia összeér. Nem véletlenül most hoztuk ezt a témát, hiszen az évnek ebben a szakaszában a szokásoshoz képest is többet fogyasztunk a kelleténél. Merüljetek velünk a karácsonyi vásárok szubkortikális mélyére!","shortLead":"A bennünk élő Homo erectus hajt bele minket abba, hogy szükségleteinken felül együnk és vegyünk, mondja Forgács Attila...","id":"20241212_zcast-podcast-tulfogyasztas-tuleves-pszichologiaja-karacsonykor-forgacs-attila-gasztropszichologus-docens","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3e47b3-fe0e-41b2-8f81-6e4619349d83.jpg","index":0,"item":"a46d98a0-1691-4ebb-ab07-dab9380617be","keywords":null,"link":"/zhvg/20241212_zcast-podcast-tulfogyasztas-tuleves-pszichologiaja-karacsonykor-forgacs-attila-gasztropszichologus-docens","timestamp":"2024. december. 12. 15:57","title":"zCast: A willendorfi vágy – miért tömjük magunkat a rosszullétig karácsonykor?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"857ce8dd-528a-4f47-9fc2-b7e6807e4e61","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"Gyerekjáték, de a végeredménytől se várjunk sokat – nagyjából így foglalhatjuk össze a házi dubajicsoki-kísérletünket, amelynek az eredményét a boltban kapható verzióval is összekóstoltuk. Az élmények vegyesek, és sajnos a mindent elsöprő imádatot sem sikerült jobban megértenünk. ","shortLead":"Gyerekjáték, de a végeredménytől se várjunk sokat – nagyjából így foglalhatjuk össze a házi dubajicsoki-kísérletünket...","id":"20241212_dubaji-csoki-hazilag-recept-bolti-csoki-lidl-teszt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/857ce8dd-528a-4f47-9fc2-b7e6807e4e61.jpg","index":0,"item":"b2f61296-4122-4bdd-909b-30ef3c6e2b7e","keywords":null,"link":"/elet/20241212_dubaji-csoki-hazilag-recept-bolti-csoki-lidl-teszt-ebx","timestamp":"2024. december. 12. 18:03","title":"„Jobb lett volna egyben, rágás nélkül lenyelni az egészet” – kipróbáltuk a házilag készített és a bolti dubaji csokit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bea4e02-eeec-4172-8ae9-31131a460dca","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elkezdte vagdosni magát, kilenc kilót fogyott, és elzárkózott a családjától egy tinédzser miután beszélgetésbe elegyedett egy chatbottal, ami már mások öngyilkosságában is szerepet játszhatott. ","shortLead":"Elkezdte vagdosni magát, kilenc kilót fogyott, és elzárkózott a családjától egy tinédzser miután beszélgetésbe...","id":"20241211_Chatbot-AI-autista-anyuka-per-MI-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bea4e02-eeec-4172-8ae9-31131a460dca.jpg","index":0,"item":"4d7ca678-b2b4-4cb2-ad92-0f120aad831d","keywords":null,"link":"/elet/20241211_Chatbot-AI-autista-anyuka-per-MI-gyilkossag","timestamp":"2024. december. 11. 11:33","title":"Perel egy anya, mert egy chatbot azt javasolta az autista fiának, hogy ölje meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a823486-31dd-4307-b2b9-3960bda551fe","c_author":"Kiricsi Gábor","category":"360","description":"Ha egy férfi kevésnek érzi magát a pozíciójához, nem fog beszélni róla, ahogy arról sem, hogy igazából szeretné, ha a főnöke megdicsérné. A munkahelyi szorongások ellenszere az önazonosság lenne, de ennek elérése sem könnyű, ráadásul már szőke nős vicceket sem lehet mesélni. Miért szorong sok férfi amiatt, hogy mindene meglegyen, amikor már mindene megvan? Mit éreznek a női vezetők jelenlétében? Milyen, amikor az X-generációsok „no pain no gain” világa összefeszül a becsvágyó fiatalokéval? Újabb cikkünket olvashatják a férfiszorongásokról.","shortLead":"Ha egy férfi kevésnek érzi magát a pozíciójához, nem fog beszélni róla, ahogy arról sem, hogy igazából szeretné, ha...","id":"20241211_Ferfiszorongasok-munka-munkahely-kieges-imposztor-szindroma-egzisztencialis-problema-x-y-z-generacio-noi-emancipacio-ferfi-fonokok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a823486-31dd-4307-b2b9-3960bda551fe.jpg","index":0,"item":"09000582-db55-4d3c-b1a0-ca0e905d2025","keywords":null,"link":"/360/20241211_Ferfiszorongasok-munka-munkahely-kieges-imposztor-szindroma-egzisztencialis-problema-x-y-z-generacio-noi-emancipacio-ferfi-fonokok","timestamp":"2024. december. 11. 19:30","title":"„Egy ötvenes kollégának ez felfoghatatlan, felindulva magyarázza, hogy ez egyszerűen nem korrekt” – férfiszorongások a munkahelyünkön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69ffa6dc-585c-4a3e-8cd1-dedd66cdb76e","c_author":"Kozák Zsuzsanna","category":"360","description":"A Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) nemrég tette közzé 2024-es globális felmérésének eredményeit, amely a művészeti kritika területén dolgozók helyzetét vizsgálta. A kutatás célja az volt, hogy átfogó képet nyújtson a szakmában dolgozók demográfiai összetételéről, munkakörülményeiről, fizetési struktúráiról, valamint szakmai motivációiról. A világ 59 országából érkezett válaszok betekintést nyújtanak a szakma globális kihívásaiba és lehetőségeibe. Ugyan a válaszadók arányában a magyar részvétel kimutathatatlanul alacsony, de a globális felmérés számai így is sejtetik, hogy jelentős szakadék tátong a nyugat-európai és észak-amerikai válaszadók helyzete, valamint a hazai körülmények között.","shortLead":"A Műkritikusok Nemzetközi Szövetsége (AICA) nemrég tette közzé 2024-es globális felmérésének eredményeit, amely...","id":"20241211_a-mu-mukritikus-egy-sulyosan-veszelyeztetett-allatfaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69ffa6dc-585c-4a3e-8cd1-dedd66cdb76e.jpg","index":0,"item":"61eb1d01-8d9c-4bdf-b8a8-45499a0ac24f","keywords":null,"link":"/360/20241211_a-mu-mukritikus-egy-sulyosan-veszelyeztetett-allatfaj","timestamp":"2024. december. 11. 14:30","title":"Műkritikus. Egy súlyosan veszélyeztetett állatfaj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45b25ca7-d78c-4ee8-8a94-8f26343d3719","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendkívüli közgyűlésen 182 igen szavazattal, 141 ellenében fogadták el a javaslatot, amelynek értelmében a becsült érték mintegy 60 százalékáért, 80 milliárd forintért válik meg az MTA az ingatlanvagyonától. Az épületek a HUN-REN-hez kerülnek tovább. ","shortLead":"A rendkívüli közgyűlésen 182 igen szavazattal, 141 ellenében fogadták el a javaslatot, amelynek értelmében a becsült...","id":"20241211_Elfogadta-az-MTA-hogy-nyomott-aron-adjak-el-az-ingatlanvagyont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45b25ca7-d78c-4ee8-8a94-8f26343d3719.jpg","index":0,"item":"3a503483-cea4-494f-9ebf-7cff6c78c4c6","keywords":null,"link":"/itthon/20241211_Elfogadta-az-MTA-hogy-nyomott-aron-adjak-el-az-ingatlanvagyont-ebx","timestamp":"2024. december. 11. 15:23","title":"Elfogadta az MTA közgyűlése, hogy nyomott áron adják el az ingatlanvagyont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miért bukik el az óriási projektek nagy része, és hogyan lesz egy vízióból győzedelmes terv? A világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent és Dan Gardner újságíró ennek a kérdésnek jár utána a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.
Kezdjük mindjárt egy kaliforniai történettel! Az „Arany állam” szavazóit 2008-ban arra kérték, képzeljék magukat Los Angeles főpályaudvarára, egy csillogó, ezüstszínű vonatra. Idézzék maguk elé, ahogy a vonat elhagyja az állomást, csendben átsuhan az agglomeráción és a dugókon, majd felgyorsul és beszáguld a szélesen elterülő Központi-völgy vidékére. Mire a személyzet összeszedi a reggeli után a csészéket és a tányérokat, a vonat lelassul és begördül egy állomásra. San Francisco belvárosába érkezünk.
Az egész utazás nem tart tovább két és fél óránál – körülbelül annyi időt vesz igénybe, mint amikor egy Los Angeles-i lakos kocsival kimegy a repülőtérre, áthalad a biztonsági rendszeren, beszáll egy gépbe, amely azután a felszállópályán sorakozva várja az indulást. A vonatjegy 86 dollárba kerül. A projekt neve: Kaliforniai nagy sebességű vasút. A tervek szerint a világ két hatalmas városát kötötte volna össze, útba ejtve a csúcstechnológia globális fellegvárát, a Szilícium-völgyet is. A projekt káprázatos vízió volt, ráadásul 33 milliárdos összköltségért 2020-ra működőképes lett volna. Népszavazást tartottak az államban, és a kaliforniaiak jóváhagyták a tervet. A munka megkezdődött.
E sorok írásáig azóta tizennégy év telt el. A projekttel kapcsolatban rengeteg a bizonytalanság, de az egészen biztos, hogy a végeredmény nem felel meg az ígéreteknek. Miután a szavazók igent mondtak a projektre, az útvonal számos pontján megkezdődött az építkezés. Menet közben azonban folyamatosak voltak a csúszások. A terveket többször is módosították. A becsült költségek 43 milliárd, 68 milliárd, 77 milliárd, majd csaknem 83 milliárd dollárra emelkedtek. A legmagasabb becslés jelenleg 100 milliárd dollár. Az igazság azonban az, hogy senki sem tudja, végül mekkora lesz az összköltség.
Kalifornia kormányzója 2019-ben bejelentette, hogy az állam csupán az útvonal egy részét készíti el: a kaliforniai Központi-völgyben fekvő Merced és Bakersfield közötti több mint 275 kilométeres szakaszt, amelynek becsült költsége 23 milliárd dollár. A belső szakasz befejezésével a beruházás leáll. Egy későbbi kormányzó döntésétől függ majd, újraindítják-e a projektet, és ha igen, honnan szereznek durván 80 milliárd dollárt, hogy végre összekössék Los Angelest San Franciscóval.
A viszonyítás kedvéért gondoljunk bele, hogy csupán a Merced és Bakersfield közötti vonal költségei akkorák vagy magasabbak, mint Honduras, Izland és még körülbelül száz másik ország éves bruttó hazai terméke. És ebből a pénzből fogják megépíteni Észak-Amerika legkorszerűbb vasútvonalát két olyan város között, amelyről Kalifornia határain túl alig hallott valaki. A kritikus hangok szerint ez lesz a „semmibe száguldó szupergyors vonat”.
Hogyan lesz egy vízióból sikeres projekthez vezető terv? Semmi esetre sem így. A nagyratörő elképzelés csodálatos dolog, Kalifornia pedig merész volt, és hatalmasat álmodott. A vízió azonban nem elegendő, még akkor sem, ha halmokban áll a pénz.
Életmentő és sorsfordító iskolák Nepálban
Álljon itt egy másik történet is. Nem sokan hallottak az esetről, de minden bizonnyal közelebb visz minket a helyes válaszhoz. A dán hatóságoknak az 1990-es években támadt egy ötletük. Dánia kis ország, azonban gazdag, és óriási összegeket fordít külföldi segélyezésre. Rendkívül fontos számára, hogy a támogatásra szánt pénz jól hasznosuljon. Aligha találhatnánk olyan fontos területet, mint az oktatás, ezért a dánok más kormányok tisztviselőivel együttműködve megállapodtak abban, hogy Nepál iskolarendszerét támogatják. Húszezer iskolát és osztálytermet építenek a himalájai országban, a legtöbbet a legszegényebb és legelszigeteltebb régiókban. A húszéves időtartamra tervezett munka kezdetét 1992-re tűzték ki.
A külföldi segélyek történetében csak úgy sorjáznak az olyan kezdeményezések, amelyek végül merő idő- és pénzpocsékolásnak bizonyultak, és ez is könnyen erre a sorsra juthatott volna. De nem ez történt. A projekt 2004-ben fejeződött be, nyolc évvel korábban a tervezettnél, a költségek pedig a megszabott keretek között maradtak.
A következő években Nepál-szerte nőtt az oktatás színvonala, a számtalan pozitív hatás közül pedig kiemelkedik az oktatásban részt vevő lányok számának ugrásszerű növekedése. Az iskolák még életeket is mentettek. 2015-ben erős földrengés rázta meg Nepált, és sokan az összeomló épületek alatt lelték halálukat. Az iskolák tervezésénél azonban elsődleges szempont volt, hogy földrengésbiztosak legyenek, és nem is dőltek össze. Napjainkban a Bill és Melinda Gates Alapítvány számára ez a projekt szolgál példaként arra, hogyan érhető el a lakosság egészségi állapotának javulása az iskolai beiratkozások növelésével, különösen a lányok tekintetében.
Azt a projektet én terveztem. Akkoriban megelégedéssel töltött el a végeredmény, de miután megvalósult, nem gondolkodtam sokat a munkán. Ez volt az első nagyobb projektem, és csak azt tettük, amit vállaltunk: tervvé alakítottunk egy víziót, a terv pedig az ígéreteknek megfelelően valósult meg.
Miért olyan kétes a nagy projektek kimenetele?
Ugyanakkor nemcsak tervező vagyok, hanem egyetemi oktató is, és minél többet tanulmányoztam, hogyan válnak valóra – vagy buknak el – a nagy projektek, annál világosabbá vált, hogy a nepáli tapasztalatom a legkevésbé sem tekinthető szokványosnak. Az adatok tanúsága szerint ritkán fordul elő, hogy egy nagy projektet az ígéreteknek megfelelően hajtsanak végre. A nagy projektek sorsa többnyire inkább a kaliforniai nagy sebességű vasútéhoz hasonlít. A megaprojektek vezetése során arra a megállapításra jutottam, hogy a megvalósítás általában katasztrofális, és ha minden tekintetben jól sikerül, akkor kilóg a sorból.
Megvalósítás hatékonyan
HVG Könyvek
Miért olyan kétes a nagy projektek kimenetele? És ami még fontosabb: mi a szívfájdítóan ritka kivételek titka? Miért sikeresek, amikor a többi oly sok esetben elbukik? Csak a szerencsén múlott a nepáli iskolák megépítése, vagy megismételhető volna? A tervezés és megvalósítás oktatójaként sok évet fordítottam arra, hogy megválaszoljam ezeket a kérdéseket, tanácsadóként pedig számos évem telt el azzal, hogy a válaszokat átültessem a gyakorlatba.