szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tízből hét új metrómegálló közvetlen környezetében kedvezőbb volt az ingatlanok árváltozása, mint az adott helyszínt körülölelő tágabb városrészben. Befektetésként sem utolsók az ilyen ingatlanok, minden bizonnyal könnyen lehet majd kiadni őket albérletbe, lévén az M4 vonala több egyetemet is érint.

Pozitívan hatott az érintett környékek ingatlanáraira a jövő tavasszal átadandó M4-es metró – derül ki az OTP Ingatlanpont elemzéséből. A tíz leendő megállóból hét közvetlen környezetében kedvezőbben az alakult az ingatlanok ára 2008 óta, mint a városrész távolabbi részeiben. A túlnyomórészt forgalmasabb helyen létesült állomások közelében azonban még így is rendszerint alacsony az árszint. A 10-13 millió forint környéki, 50-60 négyzetméter körüli, jó fűtéssel rendelkező lakások a kedvező ár és a várható értéknövekedés miatt most kifejezetten jó vételt jelenthetnek a metró vonalán.

Jövő tavasszal végre átadhatják az M4-es metrót, az ingatlanpiac azonban már az elmúlt években is „készült” az eseményre. A kutatás során az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adatai alapján vizsgálták meg a tíz létesülő metrómegálló közvetlen közelében lévő utcák ingatlanárainak 2008 óta bekövetkezett változását, és vetették össze az állomásokat körülölelő tágabb városrészek árváltozásával. Kiderült: tíz metrómegállóból hét esetében jóval kedvezőbben alakultak az elmúlt években az állomást övező utcák ingatlanárai, mint az adott városrész egészében.

Tolonganak az egyetemisták

Az ingatlanpiac rég óta várt fellendülése esetén erőteljesebb drágulás következhet be az új fővárosi metróvonal állomásainak közelében, így jó döntésnek bizonyulhat ezeken a környékeken ingatlant vásárolni, akár befektetési céllal is – véli Kosztolánczy György. Meglátása szerint a 10-13 millió forint környéki, körülbelül 50-60 négyzetméteres, egyedi vagy korszerűsített fűtésű, alacsony rezsijű lakások kínálhatnak jó lehetőséget az M4-es vonalán, főként a dél-budai oldalon. Befektetési céllal is érdemes lehet az állomások környezetében ingatlant vásárolni, ezeket ugyanis valószínűleg gyorsan ki lehet majd adni albérletbe, köszönhetően a metró vonalán elhelyezkedő egyetemeken (például Corvinus, Műszaki Egyetem, ELTE Jogtudományi Kar) tanuló diákseregnek. „Az M4-es metró elindulásának pozitív hatásaiban az eladók is bíznak, mi sem mutatja ezt jobban, minthogy az ingatlanhirdetésekben is mind többször szerepel hívó szóként a 4-es metró kifejezés” – mondja az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

 
„Mind az öt pesti állomásnál azt mutatják a statisztikák, hogy a megállókat övező utcák lakásárai a válság óta eltelt években jobban tartották az árukat, mint az érintett teljes irányítószám-körzeté, míg a budai oldalon öt állomásból kettőnél volt hasonló a helyzet” – ismerteti Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: az M4-es metró pesti szakaszának értelemszerűen azokon a részein volt a leginkább tetten érhető az állomások pozitív ingatlanpiaci hatása, amelyek korábban kevésbé voltak „metróközelben”. A VIII. kerületi Rákóczi téri és a II. János Pál Pápa téri (volt Köztársaság tér) megálló esetében 2008 óta például körülbelül tíz százalékponttal kisebb mértékben csökkentek a lakásárak a közeli utcákban, mint a hozzájuk tartozó teljes irányítószám körzetben.

Érdekesség, hogy a budai oldalon a statisztikák szerint kevésbé húzta fel az ingatlanárakat a megállók közvetlen közelsége: csak Kelenföld és Újbuda-Központ megállóknál alakult a környékbeli utcákban kedvezőbben az árszint az utóbbi években a szélesebb környékükhöz viszonyítva. „Ez azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy Budán kevésbé lenne jó hatással az ingatlanpiacra az átadás előtt álló metróvonal. Sőt, az valószínűsíthető, hogy mivel ezen városrészek közelében korábban egyáltalán nem volt metró, így az új viszonylat pozitív ingatlanpiaci hatását az állomásoktól jóval távolabbi részeken is lehet érezni, és ezt tükrözhetik a statisztikák is” – magyarázza Kosztolánczy György.

Természetesen a metró mellett számtalan egyéb tényező is jelentősen befolyásolhatja az árakat: a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér környéke korábban is kedvelt volt az ingatlanvásárlók körében, az állomás közvetlen közelében lévő utcák viszont nagyon forgalmasak, így alacsonyabb áron forognak. A Bikás park megálló (Újbuda fejlődő családi szabadidőközpontjának része)  esetében pedig míg maga a városrész változatos, a metróközeli részeken végig paneles utcák találhatók, ami szintén tükröződik az árakban.

Az OTP Jelzálogbank Lakóingatlan Értéktérképének adataiból az is kitűnik, hogy bár az esetek zömében az elmúlt években kedvezőbben alakult az M4-es állomások környékén az ingatlanpiac a szélesebb környezetükhöz képest, az átlagos árszint továbbra is alacsonyabb a megállók közvetlen közelében, mint az adott városrész egészében. „Ez megint azzal függhet össze, hogy a megállók gyakran zajos, forgalmas csomópontoknál épülnek, ahol hagyományosan alacsonyabbak az ingatlanárak, mint a csendesebb, de ugyanúgy jó megközelítésű utcákban. Az új metróvonal megnyílása azonban segítheti e térségek felzárkózását is” – mondja Kosztolánczy György, az OTP Ingatlanpont ügyvezető igazgatója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!