szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyre fontosabb döntési szemponttá válik Budapesten az irodát bérlő vállalatok számára, hogy mennyire "biciklisbarát" egy irodaépület, a száz főnél többet foglalkoztató cégeknél pedig gyakorlatilag már elvárás a kerékpárosokat kiszolgáló infrastruktúra megléte – derül ki a Laurus Irodaházak és a Robertson Hungary ingatlan-tanácsadó piaci kitekintéséből. Jelenleg a fővárosi irodák közel ötödében van közös kerékpártároló zuhanyzóval, míg a legtöbb újonnan épülő irodaháznál ez már "szériatartozék".

Kerékpáros-baráttá válnak a budapesti irodák: míg jelenleg az irodaházak közel ötöde rendelkezik a biciklivel érkező dolgozókat kiszolgáló infrastruktúrával, addig az új fejlesztések túlnyomó többsége már kiemelt figyelmet fordít erre – derül ki a Laurus Irodaházak és a Robertson Hungary ingatlan-tanácsadó piaci kitekintéséből. Az irodapiac a növekvő igényekre reagál ezzel a szolgáltatással: egyes felmérések szerint Budapesten az elmúlt években évi 30-40 százalékkal nőtt a kerékpáron közlekedők száma, és egyre több dolgozó használja ezt a közlekedési formát a munkába járáshoz.

A biciklis közlekedés erősödő jelentőségét mutatja a közelmúltban teszt üzemmel indult fővárosi közbringa-rendszer, valamint a május 30-ig tartó, 13. alkalommal meghirdetett "Bringázz a munkába!" kampány is. "Mindez érezhetően megjelent a bérlői igényekben: míg öt évvel ezelőtt csupán a legnagyobb nemzetközi cégek "kívánságlistáján" szerepelt a biciklitároló, zuhanyzó, öltöző megléte, addig mára gyakorlatilag minden száz alkalmazottnál többet foglalkoztató vállalatnál fontos szempont lett a kerékpárosokat kiszolgáló infrastruktúra az irodaválasztásnál. A kisebb cégeknél is mind gyakrabban merül fel ez az igény" – mondja Vuk Ágnes, a Laurus Irodaházak projektvezetője.

Elmondása szerint a biciklisbarát iroda fő ismérve a kerékpártároló és a két keréken érkező dolgozók számára kialakított zuhanyzó és öltöző megléte. "Ezen belül előnyös, ha a tároló földszinten van kialakítva, kellően szeparált és külön bejáraton keresztül, könnyen megközelíthető. További pozitívum, ha a tároló fedett, zárható és kamerával védett, valamint kívánalom a kerékpár támaszték rögzítési magasságának megemelése is" – teszi hozzá. Szintén fontos szempont, hogy az irodaház közel essen a bicikliút-hálózathoz, illetve, hogy meglegyen az összeköttetés a bicikliút és maga az irodaház között.

Sok helyen van már kerékpártároló

A biciklis dolgozókat kiszolgáló funkciók többsége általában az irodaházak közös területein kap helyet. "Ez azért előnyös, mert a bérlőknek nem kell ezekért a területekért is fizetniük irodabérleti díjat. Vannak azonban olyan funkciók, amelyeket a saját területükön szükséges biztosítaniuk a bérlőknek, ilyen lehet például az öltöző- és váltóruha, vagy szerviz-szekrény" – magyarázza Vuk Ágnes. Elmondása szerint egyre gyakrabban állnak elő extra igényekkel a bérlők a biciklis infrastruktúrát illetően, így előfordul, hogy a saját területükön szeretnék kialakítani a zuhanyzót, vagy extrém esetben a biciklik tárolóját is.

Az irodaházak is egyre komolyabban veszik a biciklis igények kiszolgálását. "Már az "A" és "B" kategóriás irodaházak közel ötödében, 18 százalékában van közös területen kerékpártároló, míg az "A" kategóriás épületeket önállóan vizsgálva ennél is magasabb, 30 százalékos ez az arány" – mondja Tilki Róbert, a Robertson Hungary ingatlan-tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: azon épületek száma még magasabb, ahol zuhanyzó és öltöző ugyan nincs, de biciklitároló rendelkezésre áll. "Az újonnan épülő projekteknél pedig kiemelt figyelmet fordítanak a fejlesztők a kerékpáros infrastruktúra kiépítésére" – teszi hozzá. Elmondása szerint főként a fiatalos cégek igénylik a biciklisbarát irodákat, ilyenek például az IT területén tevékenykedő vállalkozások, a szolgáltató központok, call centerek, emellett a bankok is mind nagyobb hangsúlyt fektetnek a kerékpárok elhelyezésének biztosítására.

Budapest az egyik "legbiciklisebb" város

A tizenharmadik helyet foglalja el Budapest a világ leginkább biciklisbarát városainak 2013-as toplistáján, amelyet a dán Copenhagenize tervezőiroda állított össze. A rangsorban az egyes városok biciklis érdekképviseletét, a kerékpáros kultúrát, az infrastruktúra állapotát és fejlesztésének ütemét, a kerékpárosok számát, a közbringa-rendszerek meglétét értékelték többek között. Budapest az elérhető 100-ból 55 pontot kapott a "Copenhagenize Index" listán, holtversenyben Barcelonával. Az első három helyet Amszterdam, Koppenhága és a hollandiai Utrecht foglalja el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!