szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Majdnem hetven éve bezárták már, de a szerencsések ma is megcsodálhatják a világ egyik legszebb metróállomását New Yorkban. A City Hall valamikor végállomás volt, a vonal meghosszabbítása után azonban kevés utas használta, így lakatot tettek rá. A PTInfo blog szerint még előfordul, hogy egy-egy szerelvény itt fordul meg, igaz, megállás nélkül. Speciális túrákon viszont megnézhetik az érdeklődők közelebbről is.

A City Hall metróállomás az első New York-i metró déli végállomása volt, 1904-ben adták át. A kor legjobb anyagait használták fel az építéséhez. A bejáratnál a tölgyfából készített pénztárak már nincsenek meg, de a csillárok, a természetes fényt biztosító tetőablakok és a Guastavino-rakásban kirakott falicsempék megvannak.

Rafael Guastavino volt a névadója annak a csemperakási módszernek, ami sok New York-i épületben megtalálható a mai napig – olvasható a cities.blog.hu-n.

Az állomás íves kialakítású, a metró hurokban fordult meg, és végül éppen ez okozta a vesztét. Az utasok számának növekedésével hosszabb szerelvényekre volt ugyanis szükség, amelyeket City Hall állomáson már nem tudtak megállítani. A vonalat egyébként is meghosszabbították Manhattan déli végi felé már 1905-ben, így a megállót átépítés helyett végül bezárták 1945-ben.

Az állomás ma már műemlék, a New York-i közlekedési múzeum speciális túráin lehet látogatni, de a szerencsések utasként is láthatják, ha a 6-os vonalon olyan szerelvényt kapnak el, amelyik a mai napig itt fordul meg, igaz, megállás nélkül.

A City Hall metrómegállóról ide kattintva lehet fotókat látni.

A PTInfo blog emlékeztet arra is, hogy Párizsban és Londonban is vannak bezárt metróállomások. Ilyennek számít Bécsben a 2003-ban becsukott Lerchenfelder Straße is, sőt, Budapesten a Kisföldalatti Deák téri múzeuma ugyancsak egy korábban megszüntetett állomáson van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!