Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4beee989-4367-4211-83e0-3bf792ed3663","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A John Cooper Works széria immár ötféle Minit vonultat fel, melyek benzines vagy éppen tisztán elektromos módon fókuszálnak a hamisítatlan vezetési élményre. A legendás John Cooper unokájának társaságában próbáltuk ki a legújabb modelleket.","shortLead":"A John Cooper Works széria immár ötféle Minit vonultat fel, melyek benzines vagy éppen tisztán elektromos módon...","id":"20250528_a-legenda-tovabb-el-anglia-meregzsak-uj-mini-jcw-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4beee989-4367-4211-83e0-3bf792ed3663.jpg","index":0,"item":"4442a02f-0d5a-41fd-a91a-c0895fbdf215","keywords":null,"link":"/cegauto/20250528_a-legenda-tovabb-el-anglia-meregzsak-uj-mini-jcw-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 28. 07:59","title":"A legenda tovább él: Angliában vallattuk a méregzsák új Mini JCW-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8fa1acf0-8878-4d73-a47a-344262467749","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Részletesen elemezték, melyik kerületekbe költöztek a legtöbben, honnan mentek el sokan, és melyek a fővárosnak azok a részei, amelyek annyira népszerűek, hogy még a költözők is csak a kerületen belül vettek új lakást.","shortLead":"Részletesen elemezték, melyik kerületekbe költöztek a legtöbben, honnan mentek el sokan, és melyek a fővárosnak azok...","id":"20250529_budapest-ingatlan-koltozes-keruletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8fa1acf0-8878-4d73-a47a-344262467749.jpg","index":0,"item":"b90a0f46-15ba-4eb5-abe8-e6b5aaad0e4d","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250529_budapest-ingatlan-koltozes-keruletek","timestamp":"2025. május. 29. 12:46","title":"A pestszentlőrinciek a leghűségesebbek a kerületükhöz, a Várból mennek el a legtöbben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"883fed4a-f5cd-4f24-89a2-992c7dbfb26d","c_author":"Somfai Dávid","category":"sport","description":"A nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese, Mihályvári-Farkas Viktória a parton is emlékezetes teljesítményt nyújtott. Úszóverseny még sosem hangzott ennyire magával ragadónak.","shortLead":"A nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese, Mihályvári-Farkas Viktória a parton is emlékezetes teljesítményt nyújtott...","id":"20250529_Ilyen-ertekelest-meg-nem-hallottal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/883fed4a-f5cd-4f24-89a2-992c7dbfb26d.jpg","index":0,"item":"0a13f66b-17b9-402c-a266-10837b89b09f","keywords":null,"link":"/sport/20250529_Ilyen-ertekelest-meg-nem-hallottal","timestamp":"2025. május. 29. 16:43","title":"Ilyen élményszerűen még senki nem mesélte el egy verseny izgalmait, mint a nyíltvízi úszó-Eb magyar ezüstérmese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83 csontszerű tárgyat vizsgált a megállapításokhoz.","shortLead":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83...","id":"20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375.jpg","index":0,"item":"7f1cea99-45f7-4487-9f38-01e09da663bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","timestamp":"2025. május. 29. 12:03","title":"Már 20 000 éve is készítettek bálnacsont-eszközöket az ősemberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ee886e-50cd-481a-95e7-45a4f441b88e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A fővárosi közösségi közlekedést még nem, de egyes beruházási összegeket és más, napi kifizetéseket már le kellett állítani a Fővárosi Önkormányzatnál, miután likviditási problémát okozott, hogy a Magyar Államkincstár 10,2 milliárdot emelt le a főváros számlájáról annak ellenére, hogy Budapest azonnali jogvédelmet kért ez ellen a bíróságtól. Nagy Márton miniszter szerint ez a lépés jogszerű volt.","shortLead":"A fővárosi közösségi közlekedést még nem, de egyes beruházási összegeket és más, napi kifizetéseket már le kellett...","id":"20250529_Tizmilliardot-inkasszoztak-a-fovarostol-mostantol-a-berek-kifizetese-a-fo-cel-es-van-olyan-kiadas-amit-mar-most-le-kellett-allitani-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ee886e-50cd-481a-95e7-45a4f441b88e.jpg","index":0,"item":"0d28df1b-2ee3-41ae-91d4-8434a356f5c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Tizmilliardot-inkasszoztak-a-fovarostol-mostantol-a-berek-kifizetese-a-fo-cel-es-van-olyan-kiadas-amit-mar-most-le-kellett-allitani-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 16:35","title":"Tízmilliárdot inkasszóztak a fővárostól, mostantól a bérek kifizetése a fő cél, és van olyan kiadás, amit már most le kellett állítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8060197-7c0f-4383-b910-20f29f41edca","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Könnyen lehet, hogy a még függőben lévő uniós milliárdokat is elveszítheti Magyarország. ","shortLead":"Könnyen lehet, hogy a még függőben lévő uniós milliárdokat is elveszítheti Magyarország. ","id":"20250528_faz-orban-viktor-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8060197-7c0f-4383-b910-20f29f41edca.jpg","index":0,"item":"6a05ea9f-5c8a-404b-a98e-011630aa88ee","keywords":null,"link":"/360/20250528_faz-orban-viktor-magyarorszag","timestamp":"2025. május. 28. 07:30","title":"FAZ: Új eszközöket fontolgat Orbán ellen az EU","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2211d9ae-d23d-4654-a649-78a899594faf","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A dolgozókat a SungEel évente szűri, de az előírt kontrollvizsgálatokat már nem végzik el, néhányan saját zsebből fizették a független vizsgálatot. A kormányhivatal szerint minden rendben van.","shortLead":"A dolgozókat a SungEel évente szűri, de az előírt kontrollvizsgálatokat már nem végzik el, néhányan saját zsebből...","id":"20250528_Tele-van-nikkellel-az-egyik-akkufeldolgozo-dolgozoinak-szervezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2211d9ae-d23d-4654-a649-78a899594faf.jpg","index":0,"item":"80a4b45a-e515-4a8a-9b87-7b9f190abb0f","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_Tele-van-nikkellel-az-egyik-akkufeldolgozo-dolgozoinak-szervezete","timestamp":"2025. május. 28. 15:13","title":"Tele van nikkellel a legnagyobb magyar akkufeldolgozó munkásainak szervezete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fb316b8-4b5c-49df-abb3-0cc984be5db9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem azért, mert a piros csíkos jobban gurul, és nem is azért, mert ezek leminősítettek lennének.","shortLead":"Nem azért, mert a piros csíkos jobban gurul, és nem is azért, mert ezek leminősítettek lennének.","id":"20250528_uj-autogumik-szines-csikok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fb316b8-4b5c-49df-abb3-0cc984be5db9.jpg","index":0,"item":"196823ba-b8d7-41a6-bfea-649f8ba7c61a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250528_uj-autogumik-szines-csikok","timestamp":"2025. május. 28. 09:50","title":"Ezért vannak színes csíkok az új autóabroncsokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csoda a Blahán – ez rejtőzik a Corvin Áruház rusnya borítása alatt
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nehéz ma elképzelni, de a Corvinnak egykoron nemcsak kereskedelmi, de építészeti szempontból is a csodájára jártak.
„Zárt utcasorban az építész versben, határozott ritmusban ír, csak a perifériákon, a villákban és a vidéken szabad prózát írni” – szögezte le 1926 elején a Magyar Iparművészet című lapban Ybl Ervin. Korának egyik legtekintélyesebb művészettörténésze még a március 1-jei megnyitás előtt közölt építészeti kritikát a Corvin Áruház épületéről, melyet „Michelangelo capitoliumi palotája egyik kései és modern szellemben értelmezett leszármazottjának” nevezett, tervezőjét, Reiss Zoltánt pedig az építészet szonettmesterének titulálta.
Fazekas István
A dicshimnuszt a kortársak akár elfogultságokkal terhesnek is tekinthették volna, ha az nem a megvesztegethetetlenségéről nevezetes szaklapban látott volna napvilágot, „az utóbbi évek egyik legérettebb építészeti eredményéről” készített, meggyőző fényképfelvételekkel egyetemben. A pompázatos épületnek aztán már nem csak a szakértők, de a megnyitás napjától a Blaha Lujza térre tömegestől érkező kíváncsiskodók – a potenciális vásárlók – is a csodájára jártak. E múltbeli érdemeket idén nyáron immár a műemlékvédelem is akceptálta: amikor ugyanis felmerült a sok hányattatáson átesett s a most hónapok óta vevőre váró épület esetleges lebontása, az értékpusztítást megakadályozandó, védetté nyilvánították azt a homlokzati falat, melyet egyébiránt 1968 óta alumíniumborítás takar.
Magyarországon, pontosabban Budapesten korábban is voltak áruháznak nevezett vásárlócentrumok: a legismertebbek az 1896-ban alapított Kossuth Lajos utcai (évtizedeken keresztül már csak Úttörő Áruházként emlegetett, ma viszont üresen álló) Holzer Simon Központi Áruház, valamint az 1911-ben az Andrássy úton átadott Párisi Áruház (újabb keletű elnevezéssel: Divatcsarnok, amely ma szintén használaton kívüli állapotban leledzik). Ám az első, valóban nagykereskedelmi szemléletű és átütő sikert arató „magazin” a Corvin volt.
Mint azt Gyáni Gábor történész a Budapesti Negyed című lap 1997-es évfolyamában megjelent tanulmányában feltárta, a Corvin Áruház Rt.-t két (a részvények 90 százalékát birtokló) német és egy holland cég gründolta össze, még 1922-ben. A helyi viszonyokkal és sajátosságokkal való ismerkedés, valamint a tervezett nagyáruház optimális helyének megtalálása három esztendőt vett igénybe, a Nemzeti Színház melletti – a Rökk Szilárd, a Stáhly, a Flór utca, illetve a Rákóczi út határolta – telket ugyanis csak 1925 elején vásárolta meg a Corvin Rt. Viszont egy év múltán már állt is az ötszintes, 17 ezer négyzetméternyi eladóterű, klasszicista épület, melynek külső és belső figurális szobrait és díszeit a modern magyar szobrászat egyik jegyzett jelese, Beck Ö. Fülöp, valamint az aradi és debreceni Kossuth-szobrával már nevet szerzett Pongrácz Szigfrid készítette.
A tervező kiválasztásában nagy valószínűséggel az játszott szerepet, hogy Reiss Zoltánnak alig néhány esztendővel korábban meglehetős visszhangot váltott ki a tervpályázat-győztes ötemeletes Szalay utcai irodaháza. A „modernségével úttörő megoldásokat alkalmazó” építész úgynevezett beépítéses épülete az 1920-as években a Magyar Királyi Pénzügyi Központ, később pedig – mind a mai napig – az oktatási tárca székháza volt. Azt nem tudni, hogy a Corvin Rt. tárgyalt-e más építészekkel is, az viszont tény, hogy – a századfordulón, a Szépművészeti Múzeum tervezésekor még Schickedanz Albert mellett segédeskedő – Reiss mindenfajta pályáztatás nélkül nyerte el a megbízatást az első pesti nagyáruház tervezésére.
És a már idézett Ybl Ervin kritikájából az is kiolvasható, hogy az áruház működtetésével kapcsolatban nagyon is határozott elképzelésekkel rendelkező részvényesek a franciával szemben a német modellt részesítették előnyben, vagyis a Corvin nem egyetlen, nagy alapterületű, többemeletes csarnok lett, hanem „a tűzkatasztrófáktól kevésbé fenyegetett”, hátsó szállítóudvarokat is magában foglaló, blokkokkal tagolt épületegyüttes.
A 2 millió aranykorona költséggel felhúzott, historizáló külsejű árupalota nagy központi tere – ellentétben például a párizsi La Fayette áruházéval – nem négy-, hanem (a berlini Wertheim nagyáruház megoldásához hasonlatosan) csak egyszintes volt, a földszinti főlépcső monumentális szélességben pedig csak az első emeletre vezetett fel, a magasabb szintekre kisebb melléklépcsőkön és felvonókon lehetett feljutni. Ugyancsak Ybl írásából tudható, hogy az árupalota eredeti tervében még szerepelt a márványburkolás is, ám azt végül – költségkímélés címén – „a pillérekre és a vízszintes gerendákra rárakott ornamentális és figurális díszekkel”, valamint a félemeleti, plasztikákkal ékes fabalkonokkal, illetve fából faragott világítótestekkel helyettesítették.
A Budapest kereskedelmi életét gyökeresen felforgató Corvin szinte már a megnyitása napján győzelmet aratott, mivel sikerült a gyakorlatba átültetnie meghirdetett célkitűzését, a szokásosnál olcsóbb – ráadásul szabott – áron, kellemes körülmények között kínálta nívós portékáit, mind a félszáz (például rövidáru-, csipke-, kötény-, fűző-, férfikalap-, cukorka-) osztályán. A magyarhoni kereskedelemben a Corvin további két forradalmi újítást is meghonosított – tudhatjuk meg Szilágyi István Régi boltok krónikája című, 1986-ban megjelent könyvéből: a sok száz termék 1 pengős egységáras kínálatát, valamint a szezonális árleszállítást, melyeknek „titka” a nagybani kereskedés volt, ugyanis a legkülönfélébb külföldi modelleket magyar iparosokkal nagy mennyiségben gyártatták le.
Arra pedig a már idézett Gyáni Gábor-tanulmány irányította rá a figyelmet, hogy a Corvin 1937. évi fénykorában a befolyó jövedelem 3,2 százalékát – a kereskedelemben szokásosnak tekintettnek több mint kétszeresét – fordította reklámozásra. Az áruháznak 1937-ben megközelítőleg hétszáz, egyenruhába öltöztetett, magasan kvalifikált alkalmazottja volt. Mindezek eredményeképpen, ha lehet hinni a krónikáknak, a főrészvényes vezérigazgató, bizonyos Max Emden az 1930-as évek derekán már a magyar átlagfizetés kétszázszorosával, 30 ezer pengővel gazdagodott hónapról hónapra.
A siker voltaképp a második világháború utolsó előtti évéig töretlennek volt mondható, 1944-1945-ben azonban fosztogatás és tűz martaléka lett a kereskedelem e fellegvára. A gyors helyreállítás után viszont a német tulajdonra a Szovjet Javakat Kezelő Hivatal tette rá a kezét, s a Corvin csak az 1950-es években került a magyar állam fennhatósága alá. Az viszont nem bizonyult igazán jó gazdának, a hatvanas évek közepére ugyanis olyannyira életveszélyessé vált az 1956-ban komoly károkat szenvedett épület, hogy megoldásként már akkor felmerült a lebontása.
Az évente 6 millió vásárlót fogadó épületet „a népgazdasági érdek” mentette meg, mivel a Corvin nélkülözhetetlennek bizonyult. A minél gyorsabban és minél olcsóbban elv vezérelte rekonstrukció alkalmával kapta meg a Corvin a ma is látható, úgynevezett lux-flex alumínium borítást. A felújítás utáni jelmondatot – „Legnagyobb áruház, legnagyobb választék” – azonban csak 1976-ig, a Fehérvári úti Skála megnyitásáig használhatta.
Az utána megtalált szlogent azok, akik ismerik az áruház egykori patináját, a mai állapotokkal szembesülve legfeljebb azzal a kiegészítéssel emlegethetik, hogy az átalakításnak nevezett csúfítások sorozatával „minden szinten, szinte minden” megsemmisült, ám az alumíniumpalást mögött – állítják a műemlékvédelmisek – ott rejtőzik az újrafelfedezésre váró homlokzat.
Murányi Gábor írása a Corvinról a HVG-ben jelent meg 2003-ban.