Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Eddig sikeresen lobbiztak a nagy techcégek, hogy ne álljon össze a határidőre a mesterséges intelligencia használatának új szabályrendszere.","shortLead":"Eddig sikeresen lobbiztak a nagy techcégek, hogy ne álljon össze a határidőre a mesterséges intelligencia használatának...","id":"20250506_hatarido-EU-mesterseges-intelligencia-szabalyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf2a7982-867f-45ee-a33b-0c2dba9d4cb3.jpg","index":0,"item":"ff2c332b-dce7-4e20-87b4-7bb2caad64f8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_hatarido-EU-mesterseges-intelligencia-szabalyozas","timestamp":"2025. május. 06. 08:15","title":"Fontos határidőről maradt le az EU a mesterséges intelligencia szabályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","shortLead":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","id":"20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967.jpg","index":0,"item":"93ee862c-7924-4541-aa83-f34e4b4e2379","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","timestamp":"2025. május. 05. 13:46","title":"Magától merült el egy hadihajó, amelyet az USA és a Fülöp-szigetek közösen akart elsüllyeszteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23d6b21a-9c83-4922-aa59-22d706ec92a0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az állatok gazdája kórházba került, annak férje pedig nem volt hajlandó gondoskodni róluk, így azok a környező földeken próbáltak élelmet keresni, megkárosítva az ottani gazdákat. ","shortLead":"Az állatok gazdája kórházba került, annak férje pedig nem volt hajlandó gondoskodni róluk, így azok a környező földeken...","id":"20250505_szarvasmarha-allatkinzas-tanya-onkormanyzat-allattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23d6b21a-9c83-4922-aa59-22d706ec92a0.jpg","index":0,"item":"35ad7ea0-6ac5-44d8-b632-190a6280c8bc","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_szarvasmarha-allatkinzas-tanya-onkormanyzat-allattartas","timestamp":"2025. május. 05. 20:06","title":"Sorsukra hagyott és éhen pusztult szarvasmarhák tetemei hevernek egy székkutasi tanyán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","shortLead":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","id":"20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b.jpg","index":0,"item":"98b7b8b9-de52-4c7b-87d2-f6e50102b85b","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","timestamp":"2025. május. 04. 15:49","title":"India elzárta a vizet a Pakisztán határán fekvő gátnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c33b0060-fe8a-4920-9a53-267c42fa789b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A halvány remény is remény.","shortLead":"A halvány remény is remény.","id":"20250505_MLBKT-BMI-beszerzesi-menedzser-index-aprilis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c33b0060-fe8a-4920-9a53-267c42fa789b.jpg","index":0,"item":"c29395f6-722a-411c-9b65-7b96a8b684c6","keywords":null,"link":"/kkv/20250505_MLBKT-BMI-beszerzesi-menedzser-index-aprilis","timestamp":"2025. május. 05. 15:15","title":"Eleve csak tétován bizakodott a magyar feldolgozóipar, de most már csak pislákol az optimizmusa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e401c622-2993-4e5e-a337-6bd24db7f29f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tízhektáros telken áll a több mint 850 négyzetméteres, 1,7 milliárdos luxusvilla, amelyet egy Dorottya utcai cég vásárolt meg.","shortLead":"Tízhektáros telken áll a több mint 850 négyzetméteres, 1,7 milliárdos luxusvilla, amelyet egy Dorottya utcai cég...","id":"20250505_Megtalaltuk-az-olaszorszagi-Orban-villat-amirol-42-kepet-kozolt-egy-ingatlanos-oldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e401c622-2993-4e5e-a337-6bd24db7f29f.jpg","index":0,"item":"82b88a6f-5ce5-4d43-8192-08634a342b3a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250505_Megtalaltuk-az-olaszorszagi-Orban-villat-amirol-42-kepet-kozolt-egy-ingatlanos-oldal","timestamp":"2025. május. 05. 15:12","title":"Megnézheti belülről az olasz sajtóban felkapott lombardiai villát, egy ingatlanos oldal 42 képet közölt róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Navracsics Tibor szerint az ingatlanszerzés korlátozhatóságával az árak csak átmenetileg, egyes területeken csökkennének. Szerinte a lakások megfizethetetlensége ennél sokkal nagyobb probléma.","shortLead":"Navracsics Tibor szerint az ingatlanszerzés korlátozhatóságával az árak csak átmenetileg, egyes területeken...","id":"20250506_navracsics-tibor-telepulesvedelmi-torveny-lakasarak-agglomeracio-bekoltozes-onkormanyzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"1d24c15a-76f6-4b82-838f-a522eaece482","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250506_navracsics-tibor-telepulesvedelmi-torveny-lakasarak-agglomeracio-bekoltozes-onkormanyzat","timestamp":"2025. május. 06. 12:08","title":"Navracsics: Nem az a veszély, hogy olcsóbbá válnak az ingatlanok, hanem hogy drágák maradnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX központja működik. Ez jóval többről szól, mint egyszerű közigazgatási szójátékról.","shortLead":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX...","id":"20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0.jpg","index":0,"item":"af8a3d1f-e369-4a5a-9e8a-892ab97a588f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 20:14","title":"Saját városa lett Elon Musknak. Mi lehet a „texasi utópia” célja? Mi lesz Csillagvárosból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sokkal olcsóbb otthon, rezsicsökkentett árammal tölteni az elektromos autókat, mint nyilvános töltőoszlopokról. Még a házi töltőállomás, fali töltő telepítésének jelentős plusz költségével együtt is.
A mobiltelefonok egy részénél mind a mai napig alapvetésnek tekinthető, hogy a kütyüt azzal a töltővel érdemes tölteni, amit a dobozban adtak hozzá. A legtöbb telefon már a középkategóriától, sőt az alsó kategória tetejétől alkalmas valamilyen szintű „gyorstöltésre”, ez praktikusan azt jelenti, hogy az akkumulátora képes nagyobb teljesítményen tölteni, mint amit a pár évvel ezelőtti, otthon különféle fiókokban hányódó töltők nyújtani képesek. A különféle szuper-, hiper-, villámtöltéseket a készülékek mellé dobozolt töltők biztosan tudják biztosítani.
Újabban egyes gyártók a spórolás jegyében próbálkoznak azzal, hogy egyáltalán nem adnak töltőt, vagy csak gyenge töltőt adnak, de ez egyelőre inkább kivétel a szabály alól.
Az elektromos autóknál más a helyzet: a kocsikhoz adott töltők lényegében csak arra jók, hogy a kocsit be lehet dugni a konnektorba, aztán kis szerencsével egyszer majd teljesen feltölt, vagy legalábbis belátható időn belül annyira, hogy elmenjen még pár tíz kilométert. A jó hír persze, hogy az elektromos autókat fizikailag bárhol, bármilyen szabvány konnektorról lehet tölteni, pont, mint egy mobiltelefont. A rossz hír, hogy egy elektromos autó valamivel többet fogyaszt egy mobiltelefonnál.
Aki mondjuk csak és kizárólag ingázásra használja az autót, csak és kizárólag a megszokott, kiszámítható útvonalon, és minden nap egész este bedugva tudja tartani a kocsit, annak elég lehet az autóhoz adott töltő. Aki ennél hektikusabban és/vagy gyorsabban szeretné tölteni a kocsiját, az előtt két lehetőség áll:
a nyilvános töltőoszlopok,
az otthoni (fali) töltőállomás kiépítése.
A két megoldás természetesen nem zárja ki egymást, attól, hogy valaki otthon tölti az autóját, bármikor megállhat egy töltőoszlopnál, ha szükségessé válik.
Mivel egyelőre a benzines, gázolajos autók sokkal elterjedtebbek, a töltési költségeket az üzemanyagköltségekhez érdemes viszonyítani. A nyilvános töltők esetében a szolgáltatók ajánlatait nem olyan egyszerű összehasonlítani, mivel eltérő konstrukciókban kínálják a naftát napszaktól, töltési időtől, töltési sebességtől stb. függően. Fő szabály szerint a nyilvános oszlopok esetében a költség egy átlagos elektromos autó esetében nagyságrendileg egy átlagos benzines vagy dízel autó üzemanyagköltsége körül mozog.
Az ingyenes nyilvános töltési lehetőség mára lényegében megszűnt, a Lidl és a Penny kínál ilyesmit, de ezekről megélni nem lehet. A Lidl töltői csak kis áramerősségen és csak korlátozott ideig töltenek, a Penny kábelei pedig nem reteszelnek, így azokat bárki kihúzhatja. Vagyis ezek csak vészmegoldásnak jók. A szolgáltatók díjszabásairól a villanyautósok.hu szakportál vezet naprakész táblázatot.
Az otthoni töltés viszont sokkal olcsóbb a nyilvános töltőállomásokénál. Egy átlagosan használt átlagos villanyautó áramköltsége 100 kilométerre vetítve körülbelül 400-700 forint körül mozog. 480 forintos (jelenleg hatóságilag ennyiben maximalizált) üzemagyagárral számolva egy benzines vagy dízel autó 100 kilométeren alsó hangon 2500 forintot fogyaszt. Ha a kormány egyszer feloldja az üzemanyagok ársapkáját, a különbség még jelentősebb lesz. A mérleg serpenyőjében persze ott van, hogy jelenleg a lakosság jóval kevesebbet fizet az áramért, mint amennyit a piaci árak indokolnának. Mivel otthon az ember ugyanazzal az árammal tankolja a villanyautóját, mint amivel a hűtő, a mosógép, a világítás stb. működik, jelenleg a villanyautók üzemanyagának jelentős árelőnyét rezsicsökkentés biztosítja. Mivel a rezsicsökkentés az államnak jelentős veszteséget okoz, semmi sem garantálja, hogy idővel a kormány ne emeljen a lakossági fogyasztói árakon.
Az áram árához hozzá jön az otthoni töltőállomás kiépítésének költsége – feltéve, hogy a tulajdonosnak többre van szüksége a lassú, sima konnektoros töltésnél. A dolog ott kezdődik, hogy a háztartási hálózatnak bírnia kell a töltőállomást, egy 22 kW-os fali töltőnek 3 fázison 32 amper áramerősségre van szüksége. Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor a hálózatot bővíttetni kell, ami több százezer forintos költség lehet. Arra érdemes odafigyelni, hogy az adott jármű mekkora áramerősséget képes felvenni – bár ha az ember hálózatot bővíttet, nem érdemes alább adni 3x32 ampernél. A túl erős áram nem árt az autónak, a túl kevéssel viszont lassabban tölt a lehetségesnél.
A fali töltőberendezést, vezetékezést meg kell vásárolni, és mindenképpen érdemes szakemberrel beszereltetni. Összességében a házi töltőállomás kiépítésének költsége könnyen millió forint közelében alakulhat. Ami nem kis befektetés, de kilométerenkénti fogyasztásra lebontva hamar megtérül.
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo