Legkorábban január elsejétől matricás rendszerben működhet az M5-ös autópálya - jelentette be Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint a fuvarozói érdekképviseletek ugyanakkor megállapodtak arról, hogy szerdától az 5-ös számú főút felújítását szakaszosan végzik, és ahol az útépítők éppen nem dolgoznak, ott a 7,5 tonna teherbírás feletti járművek közlekedhetnek.

Ha véletlenül nem sikerül megegyezni a koncessziós joggal rendelkező Alföldi Koncessziós Autópálya Rt.-vel arról, hogy az úthasználati díjat hogyan lehet alacsonyabbá tenni, "akkor vannak más lehetőségek" - mondta a miniszter, példaként említve a kivásárlást. Csillag István megerősítette a kormányzat szándékát, hogy ha az idén sikerül az ÁPV Rt.-nek értékesítenie a Postabankot, akkor az ebből származó bevételeket autópálya-építésre, felújításra fordítják.
A GKM, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) megállapodása szerint az építés első szakaszában szerdától augusztus 11-ig a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között az 5-ös számú főutat a 7,5 tonna feletti járművek nem használhatják. Ezzel egy időben a 31,6-os és 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járművek nem közlekedhetnek 0-6 óra, 12-18 óra és 22-24 óra között. Az építés második szakaszában augusztus 12-től szeptember 30-ig a 31,6-ös és a 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járműveknek 0-17 óra és 22-24 óra között tilos közlekedniük.
A fuvarozói érdekképviseletek emellett szorgalmazták, hogy augusztus 12-től a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között, míg 2003. október 1-jétől az 5. sz. főút teljes hosszában korlátozás nélkül közlekedhessenek a 7,5 tonna össztömegnél nehezebb járművek. A GKM erre vonatkozó garanciát az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló GKM-rendelet előírásai miatt nem tudott adni, ez az érintett önkormányzatokkal való további egyeztetések függvénye.
Múlt hét hétfő reggel hat órától az E75-ös főúton Felsőlajos határában kétszáz tehergépjármű demonstrált és zárta el az egyik sávot, tiltakozásul amiatt, hogy az 5-ös főút Pest megyei szakaszáról felújítási munkák miatt június 16-tól kitiltották a 7,5 tonnánál súlyosabb járműveket. Ezért kénytelenek voltak az M5-ös autópályát használni, ám annak úthasználati díját sokallják, mivel a fuvarozók szerint a Kiskunfélegyháza-Budapest között vállalt fuvar nyereségét elviszi az autópályadíj. A tiltakozó akció szerdán délben befejeződött, majd a kormány és a fuvarozók képviselői tárgyalóasztalhoz ültek, ám hétfőig nem született kompromisszum.
A tárgyaló felek egyetértettek azzal a kormányzati célkitűzéssel, hogy az M5-ös autópálya díjszedési rendszerét az állami autópályákon alkalmazott egységes díjszedési rendszer részévé kell tenni belátható időn belül. (MTI)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Csapatmunka: Schmidt Máriáék valahogy ismét jól jártak

Csapatmunka: Schmidt Máriáék valahogy ismét jól jártak

Kövér még nem sújtott le az ellenzéki képviselőkre

Kövér még nem sújtott le az ellenzéki képviselőkre

Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam

Harmincezer ember nyelvvizsgadíját fizette vissza az állam

A spanyol idősek a tisztességes, átszámítva havi 340 ezer forintos átlagnyugdíjért tüntettek

A spanyol idősek a tisztességes, átszámítva havi 340 ezer forintos átlagnyugdíjért tüntettek

Ki lesz a menesztett Prőhle utódja? Már lehet pályázni a PIM élére

Ki lesz a menesztett Prőhle utódja? Már lehet pályázni a PIM élére

Szél Bernadették útja a Hősök terétől a Kunigunda utcáig - Nagyítás-fotógaléria

Szél Bernadették útja a Hősök terétől a Kunigunda utcáig - Nagyítás-fotógaléria