Tetszett a cikk?

Legkorábban január elsejétől matricás rendszerben működhet az M5-ös autópálya - jelentette be Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint a fuvarozói érdekképviseletek ugyanakkor megállapodtak arról, hogy szerdától az 5-ös számú főút felújítását szakaszosan végzik, és ahol az útépítők éppen nem dolgoznak, ott a 7,5 tonna teherbírás feletti járművek közlekedhetnek.

Ha véletlenül nem sikerül megegyezni a koncessziós joggal rendelkező Alföldi Koncessziós Autópálya Rt.-vel arról, hogy az úthasználati díjat hogyan lehet alacsonyabbá tenni, "akkor vannak más lehetőségek" - mondta a miniszter, példaként említve a kivásárlást. Csillag István megerősítette a kormányzat szándékát, hogy ha az idén sikerül az ÁPV Rt.-nek értékesítenie a Postabankot, akkor az ebből származó bevételeket autópálya-építésre, felújításra fordítják.
A GKM, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) megállapodása szerint az építés első szakaszában szerdától augusztus 11-ig a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között az 5-ös számú főutat a 7,5 tonna feletti járművek nem használhatják. Ezzel egy időben a 31,6-os és 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járművek nem közlekedhetnek 0-6 óra, 12-18 óra és 22-24 óra között. Az építés második szakaszában augusztus 12-től szeptember 30-ig a 31,6-ös és a 67,5-ös kilométerszelvény között az 5-ös számú főúton a 7,5 tonna feletti járműveknek 0-17 óra és 22-24 óra között tilos közlekedniük.
A fuvarozói érdekképviseletek emellett szorgalmazták, hogy augusztus 12-től a 20-as és 31,6-os kilométerszelvény között, míg 2003. október 1-jétől az 5. sz. főút teljes hosszában korlátozás nélkül közlekedhessenek a 7,5 tonna össztömegnél nehezebb járművek. A GKM erre vonatkozó garanciát az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló GKM-rendelet előírásai miatt nem tudott adni, ez az érintett önkormányzatokkal való további egyeztetések függvénye.
Múlt hét hétfő reggel hat órától az E75-ös főúton Felsőlajos határában kétszáz tehergépjármű demonstrált és zárta el az egyik sávot, tiltakozásul amiatt, hogy az 5-ös főút Pest megyei szakaszáról felújítási munkák miatt június 16-tól kitiltották a 7,5 tonnánál súlyosabb járműveket. Ezért kénytelenek voltak az M5-ös autópályát használni, ám annak úthasználati díját sokallják, mivel a fuvarozók szerint a Kiskunfélegyháza-Budapest között vállalt fuvar nyereségét elviszi az autópályadíj. A tiltakozó akció szerdán délben befejeződött, majd a kormány és a fuvarozók képviselői tárgyalóasztalhoz ültek, ám hétfőig nem született kompromisszum.
A tárgyaló felek egyetértettek azzal a kormányzati célkitűzéssel, hogy az M5-ös autópálya díjszedési rendszerét az állami autópályákon alkalmazott egységes díjszedési rendszer részévé kell tenni belátható időn belül. (MTI)
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!