Mitől populizmus? |
Ion Roxborough szerint a populizmus lazán szervezett osztályok közötti mozgalom, amelyet egy karizmatikus vezető, egy ideológia, valamint a társadalmi igazságot hirdető program és a nacionalizmus egyesít. Steve Stein a különféle populista mozgalmak közös vonásának tekinti a választási koalíciót a társadalmi osztályok egyes szektorai között; az "egzaltált" népvezér megjelenését; az államhatalom megragadását lényegi változtatások nélkül; a korporáció preferálását az osztályharccal szemben. |
Nem mindig könnyű meghúzni a határt a demokrácia és a populizmus, a választási kampány és a demagógia, a vita és a félrevezetés között. Ezt nem akárki, hanem a modern demokrácia nagytekintélyű védelmezője, Ralf Dahrendorf állítja (2000, 2003/7-8.).
Ha a populizmust nem pusztán egy visszataszító politikusi magatartással azonosítjuk, hanem politikai, sőt ideológiai irányzatnak tekintjük, érdemes megpiszkálni, hol „fedezték fel”, és „mire használták”. De míg a hagyományos politikai irányzatok, a liberalizmus, a konzervativizmus és a szocializmus eredetüket tekintve elég jól azonosíthatók, a populizmussal nehezebb a helyzet. Általában amerikai eredetűnek tekintik, de polémia tárgya, hogy a XIX. századi Észak-Amerikában vagy a XX. századi Latin-Amerikában őshonos-e. Mindenestre az Egyesült Államok iparilag kevéssé fejlett területein a XIX. század végén mozgalom indult a farmerek védelmére. Az amerikai populista párt (Egyesült Államok Népi Pártja) a választásokon is indult, hogy 1912 után lényegében beolvadjon a Demokrata Pártba. A kisemberek, az „ország termelői” olyan politikát követeltek Washingtontól, amely megvédi őket a keleti part bankáraitól.
A korai populizmus agrárpopulizmus volt, és széles körben terjedt a válságban lévő országokban, Oroszországban, Kelet-Európában és Franciaországban. A cseh ruralisták, a román poporanisták vagy a magyar népiek elsősorban a vidék elmaradottságán kívántak segíteni – néhol forradalommal, máshol reformokkal. A populisták előszeretettel azonosították a népet az agrárnépességgel („ami jó a farmereknek, az jó Amerikának”).
Bár a korai olasz fasizmust, az orosz bolsevizmust, vagy a német nemzetiszocializmust is azonosítják egyesek a populizmussal, populista rezsimek valójában Latin-Amerikában jöttek először létre. Mintaállamaik: Brazília, Mexikó és Argentína.
A "lózung ideológiája" |
A peronizmus gyakran operált közérthető jelszavakkal, amelyekkel meggyőzte híveit, és elvette a politikai viták kialakulásának lehetőségét. Az ideológia tételeket a végletekig leegyszerűsítették, mantrává formálták. Néhány példa: Kapitalizmus: az emberek egoista harca; kommunizmus: az ember teljes alávetettsége; peronizmus: az emberek együttműködése és egymás mellé rendelése. Kapitalizmus: az ember fizetett zsoldos; kommunizmus: az ember kizsákmányolás tárgya; peronizmus: a felnőtt ember tőke, a fiatal befektetés, az öreg igényjogosult. Kapitalizmus: a munkás gép; kommunizmus: a munkás az állam rabszolgája; peronizmus: a munkás működő tőke, aki javakat termel mindenkinek. Kapitalizmus: nyomorúságos élet és fájdalom; kommunizmus: nyomorúságos élet és még nagyobb fájdalom; peronizmus: társadalmilag igazságos élet. |
Szokás a populizmust válságterméknek tekinteni, de éppen Argentína példája bizonyítja, hogy csínján kell bánni az általánosítással. Argentína ugyanis a második világháborút követő néhány évben gazdasági virágkorát élte, ömlött a pénz az országba, hogy aztán éppen a peronizmusnak is köszönhetően máig válságról válságra bukdácsoljon. (Később Allende Chiléje, García Perujában vagy Sarney Brazíliájában is gazdasági fellendülés előzte meg a sikertelen populista gazdasági kísérletet.)
Perón és a peronisták nem forradalommal, hanem választásokkal szerezték meg a hatalmat. Az argentin populizmus – szemben a korábbiakkal – már tipikusan városi mozgalom volt – írja cikkében a Horváth
Juan Domingo Perón © AP |
Vox populi |
Politikusok nyilatkozatai a magyar populista tendenciákról. (A megnyilatkozás idején éppen aktuális tisztségükkel szerepelnek.) |
A populizmus eleinte valóban újdonságot jelentett a népnek, korábban csak focimeccseken hallathatta a hangját, most viszont azt hihette, beleszólhat a „nagyok” dolgába. De ez demagógia volt. Hiába állította például Perón magáról, hogy ő csak az „első munkás”, vagy a brazil Vargas elnök hiába ígérte az embereknek, hogy „ma kormánnyal vagytok, holnap maga a kormány lesztek”, a nép nem kapott valódi beleszólást az ügyek vitelébe. A populista politikával szükségszerűen együtt járó túlköltekezés és krach pedig szükségszerűen erodálta a rezsimek támogatottságát. Osztogatni csak addig lehet, amíg van mit. De ez nem jelentette azt, hogy a dél-amerikaiakban megszűnt volna a populizmus iránti igény, Hugo Chávez Venezuelája például ma is ilyen rezsim.
A populizmus jelen van Európában is, és gyakran azonosítják a szélsőjobbal. Az biztos, hogy divattémái általában azonosak a jobboldaléval: a törvény és a rend, illetve a bevándorlás- és menekültügy. Az elmúlt tíz év nagy jobboldali populista sztárjai, Le Pen, Haider, Bossi vagy Schill kétségkívül megtalálták e témákat, de a homoszexualitását nyíltan felvállaló és meggyilkolt holland Pim Fortuyn, a svájci Blocher vagy a norvég Hagen már egészen más tészta. A kontinensünkön hangsúlyosan van jelen a baloldali populizmus is, amely globalizáció-kritikus szerveződésekben testesül meg a leginkább.
Ralf Dahrendorf szerint a populisták képtelenek a kormányzásra, a választáson felelőtlen, de népszerű kijelentéseikkel szerzett előnyük, amint miniszteri székbe ülnek, elillan. A populisták ugyanis a filozófus szerint tiltakozók, akik képtelenek valódi pártokat működtetni, ezzel együtt bármikor megtörténhet, hogy abszolút többséget szereznek a törvényhozásban, amit hatalmuk bebetonozására használnak fel. Dahrendorf Berlusconit például populistának tekinti, aki a jogrendszert saját érdekei szerint forgatja ki.
A populizmus parlamentellenes, még ha a hatalom megszerzése érdekében fel is használja azt. Dahrendorf szerint a populista mozgalmak sikere mindig a parlamentek, tehát a demokráciák gyengeségét bizonyítják. Márpedig a hagyományos demokráciákban is megindult a parlamentáris-demokratikus formák kiüresedésének folyamata, ami a demokrácia mintaállamaiban is gondolt jelent, nemhogy nálunk, a harmadik köztársaságban.