Tetszett a cikk?

Ismét előhúzta egyik aduját - a privatizáció leállítását - a választásokhoz közeledve Orbán Viktor, a Fidesz-MPSZ...

Ismét előhúzta egyik aduját - a privatizáció leállítását - a választásokhoz közeledve Orbán Viktor, a Fidesz-MPSZ elnöke. Az exminiszterelnök erről korábban még népszavazást is kilátásba helyezett, ám végül letett róla, gyaníthatóan a kettős állampolgárságról és a kórház-privatizációról szóló, tavalyi, eredménytelen voksolás kudarcán okulva. Múlt szombaton a kőszegi ifjúsági találkozón azonban még tovább is fejlesztette teóriáját: nem csupán a lezajlott privatizációs tranzakciók felülvizsgálatát ígérte be pártja 2006-os kormányra kerülése esetén, hanem a magántulajdonba került állami vagyon visszavételét is. Eszerint "amit szabálytalanul privatizáltak, azt vissza kell venni", de ha netán rendben ment is a magánosítás, ám "egy bizonyos vagyontárgynak állami tulajdonban kellene lennie (ilyen például a repülőtér), akkor azt kell mondani a tulajdonosnak, hogy legyen kedves, adja vissza..."

"Azonnali kármentesítésre" kérte válaszul Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a pénzügyminisztert és a gazdasági tárca vezetőjét, miszerint tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy Orbán kijelentése ne riassza el azt a "26 nagybefektetőt", amelyekkel a két tárca "milliárdos beruházásokról tárgyal". A kormányzati intelmekhez az MDF is csatlakozott, arra szólítva fel a Fideszt, hogy visszaállamosítási fenyegetéssel ne bizonytalanítsa el a munkahelyteremtő vállalkozásokat.

Maga a Fidesz egyébiránt az 1998-as választási győzelmét követően nem vette túlságosan komolyan az akkori kampányban tett hasonló ígéreteit. Bár Orbán egy 2001-es sajtónyilatkozata szerint az utóbbi tíz év privatizációs visszásságairól 32 kötetes összefoglaló készült, abból egyetlen sor sem került nyilvánosságra. A 2002-es választási kampányban az MSZP és az SZDSZ is előszeretettel érvelt a Fidesz-kormány gyanús privatizációs ügyeivel, később csupán a vitatható módon privatizált 12 agrárcég ügyét forszírozták - azt is sovány eredménnyel. 2003 júliusában az Országos Rendőr-főkapitányság bejelentette, hogy bűncselekmény hiányában megszüntette a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal feljelentésére indított vizsgálatot.

Nyílt visszaállamosítást eddig nem ígért ugyan a Fidesz, egy-egy alkalommal azonban mégis ezt tette. Igaz, nem a most hangoztatott "nemzetgazdasági" érdekekre hivatkozva, hanem jóval prózaibb megfontolásokból - és persze a magánosítás folytatása mellett. A Postabank Rt.-t a csőd elől menekítette az állam védőszárnyai alá, a Malév Rt. kisebbségi részvénycsomagját pedig egy korábbi szerződés alapján volt kénytelen visszavásárolni az olasz Alitaliát felváltó magyar bankcsoporttól. Szintén az összeomlást elkerülve vette állami tulajdonba az M1-es autópálya Győr-Hegyeshalom közötti szakaszának koncessziós jogait birtokló Elmka Rt.-t. Különösebb nyilvános indoklás nélkül került magánkézből állami fennhatóság alá a Concordia Közraktár Rt. és a Bizományi Áruház Rt. A visszaállamosítás mindenesetre drága mulatságnak bizonyult: Voszka Éva, a Pénzügykutató Rt. főmunkatársa egyik tanulmányában ezt 500 milliárd forintra becsülte. Az Orbán-kormány - a gázárak állami kontrollja érdekében - mindezt még a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Rt. gázüzletágának visszavásárlásával is megfejelte volna, ám a megvalósításra már nem maradt ideje.

Az MSZP-SZDSZ-kormány gazdaságpolitikájában a privatizáció felpörgetését két fő szempont vezérli. Egyrészt a kabinet meg akar szabadulni a büdzsé forrásait folyamatosan apasztó állami mamutoktól, mint például a Dunaferr Rt., a Bábolna Rt. vagy a Malév Rt., másrészt a privatizációból származó bevételekkel - amelyekből a ciklus alatt mintegy 700 milliárd forintot irányozott elő - a költségvetést kívánja tehermentesíteni. Ez utóbbi, noha az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) "szállította" a pénzt, nem bizonyult egyszerű feladatnak. Medgyessy Péter volt miniszterelnök a költségvetés mohóságáról, az állami vagyon elherdálásáról szóló ellenzéki vádakra reagálva azt bizonygatta, hogy a privatizációból származó bevételt a kormány nem az államháztartási hiány pótlására fordítja, hanem visszaforgatja a gazdaságba, és infrastrukturális beruházásokat finanszíroz vele. A 2004-es és az idei évre szóló költségvetésben ilyen címen el is különítettek egy számlát, ezen landol a tranzakciók ellenértéke. Ám a számla nem fejlesztési célokat szolgál, hanem az államadósság csökkentését, és a megspórolt kamatkiadások révén mérsékli a büdzsé aktuális kiadásait.

A privatizációs bevételekből az államháztartás hiányának közvetlen finanszírozását az uniós szabályok nem is engedik meg. Ezért most az államháztartási mérleg szépítésén fáradozó kormány csavaros megoldást eszelt ki a Budapest Airport Rt. (BA) eladásából várható, közel 400 milliárd forint egy részének büdzsébe emelésére. A körvonalazódó elképzelés szerint a pénzt három címen utalja majd át a leendő vevő: a kisebbik részt a cég 75 százalék mínusz egy szavazatáért fizeti, a fennmaradó hányadot - ami a teljes összegnek több mint kétharmada is lehet - az ÁPV helyett a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak folyósítja, mégpedig vagyonkezelési díjként; utóbbi ugyanis bérbe adja a befektetőnek a reptér-üzemeltető cég által használt ingatlanokat. Szerényebb, 10 milliárd forint körüli összeget kap a KVI a BA vagyonkezelésében lévő ingóságaiért. Az e jogcímeken beszedett pénz felhasználása előtt pedig már szabad a pálya: ez ugyanis nem számít privatizációs bevételnek.

MINK MÁRIA

Gazdaság

Egy sima, több fordított

Több cég - köztük a Malév - részvényeinek értékesítését elhalasztotta az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt., mégpedig a jelek szerint a politikai ellengőz hatására. Nem mond le viszont a Budapest Airport eladásáról, amely rekordbevételt, legalább 390 milliárd forintot hozhat.

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Ferenc pápa: az emberek fejvesztve menekülnek a felelősség elől, így világunkban az egoizmusnak nagyobb a súlya, mint a keresztnek

Ferenc pápa: az emberek fejvesztve menekülnek a felelősség elől, így világunkban az egoizmusnak nagyobb a súlya, mint a keresztnek

Kifarolhat az USA az orosz-ukrán békemegállapodás közvetítéséből

Kifarolhat az USA az orosz-ukrán békemegállapodás közvetítéséből

Megvizsgáltak öt gázóriás bolygót, és az eredmény felborít mindent, amit a bolygóképződésről tudott a tudomány

Megvizsgáltak öt gázóriás bolygót, és az eredmény felborít mindent, amit a bolygóképződésről tudott a tudomány