szerző:
hvg.hu

Leszakadni alattunk nem fognak, de itt-ott kétségbeejtő műszaki állapotban vannak a budapesti Duna-hidak. Ettől függetlenül nem felejtett el hidat építeni a magyar: idén és jövőre is átadnak egy-egy dunai közlekedési átjárót.

Nézegessen képeket a fővárosi hidakról!
© Stiller Ákos

Ha minden katasztrófa-forgatókönyv bejött volna, amit az utóbbi években a budapesti hidakkal kapcsolatban szakemberek és politikusok felvázoltak, akkor jóformán csak komppal közlekednénk a pesti Belváros és Buda között. A valóban ramaty állapotban lévő hidak szerencsére nem dőltek össze, de terhelésük egyre nagyobb. Míg a közutak Dunán átvezető keresztmetszete Budapesten alig változott, a forgalom annál inkább. Miközben 1990-ben naponta 388 ezer gépkocsi haladt át a hat budapesti hídon, addig 2000-ben már 615 ezren hajtottak át a nyolc hídtesten. Az Árpád híd forgalma például ezalatt 93 ezres napi autószámról 149 ezerre nőtt, igaz, ez a szám tavaly 107 ezerre esett vissza.

Pedig a városvezetők látszólag mindent elkövetnek; legalábbis annyiféle hídterv bukkant fel már, amennyivel Dunát lehetne rekeszteni. Mindenki tudni véli például, hogy lesz Aquincumi híd, meg hogy szó van egyről Kelenföld magasságában, nem beszélve az itt-ott szóba jövő gyaloghidakról, amelyek közül eggyel már az expobiztos Barsiné Pataki Etelka is tervezett a kilencvenes évek elején (akkor még - emlékezetünk szerint -szürreálisan alacsony, egymilliárdra tervezett költséggel), most pedig Bojár Iván András fővárosi biztos  városfejlesztési terveiben szerepel az immár fedett bicikli- és gyaloghíd. (Ez a Várbazárral szemben lenne, ugyanakkor a Podmaniczky program nevű középtávú városfejlesztési programban is szerepel egy, amely a Kopaszi-gátról indulna Pestre.)

A Megyeri híd (Oldaltörés)
A Megyeri híd látványterve
© Forrás: www.eszaki-hid.hu

A jelenleg a fővárosban egyedüliként épülő budapesti Duna-hidat, az északi M0-ást valószínűleg jövőre adják át. A Medgyessy-kormány 2006-ra ígérte ugyan, de hamar kiderült, hogy a 62 milliárdos beruházás (megrendelő a Magyar Autópálya Zrt., kivitelező a Hídépítő Zrt. és a Strabag Zrt. alkotta együttes, az M0 Északi Duna-híd Konzorcium) befejezése későbbre tolódik.

Bár az Egyesült Államok legnépszerűbb komikusai marták egymást, hogy a végül Megyeri hídnak elnevezett átkelő keresztszülei lehessenek, nem mindenki lát viccet a dologban. A Levegő Munkacsoport pereskedni kezdett, mivel úgy látja, az átmenő forgalom megindulásának feltételei nem adottak a Duna szemközti két partján álló kerületekben. Forgalomszervezési tervek - állítják - nem előzték meg az építést.

A két kilométer hosszú Megyeri híd öt tagból áll: a pesti, hagyományos vasbeton szerkezetű feljáróhidat egy ferdekábeles hídegység követi a főágon, s a Szentendrei-szigeten is lábakon álló híd van, mivel a szigeten nem lehetett utat építeni a vízkivételi helyek veszélyeztetése nélkül; végül a Kis-Duna-ágon lévő hídról egy feljáró vezet a másik oldalra. Természetesnek tűnt, hogy építenek egy lehajtót a Szentendrei-szigetre, hogy ne kelljen Tahiig elmennie annak, aki nem kompon akar átkelni a Kis-Dunán. Mivel azonban a hídról levezető út éppen a vízkivételi helyeket, vagyis az ivóvíz-ellátást veszélyeztetné, a szigetre egy másik átjárón lehet majd átkelni, aminek megépítésére a kormány garanciát vállalt (HVG 2006/51-52).

A Margit híd (Oldaltörés)
Nézegessen fotókat a budapesti hidakról!
© Stiller Ákos

Az M0-ás átadása azért is lenne időszerű, mert a városvezetés ezt rendszerint a Margit híd felújításának feltételeként emlegeti. Szerintük a Margit híd lezárása megbénítaná a fővárost, s ezen könnyítene a Megyeri híd - ám ennek a kifogásnak nem feltétlenül adnak hitelt a szakemberek. Sokkal valószerűbb ugyanis, hogy a Margit híd felújításakor az Árpád híd, s a tervezett (egyszer talán meg is épülő) Aquincumi híd együttesen tudná csak átvenni a forgalmi terhelést. Utóbbinak egyszer elkészítette a Főmterv a tanulmánytervét: ez a Lágymányosi hídhoz hasonló kialakítású, úgynevezett ferdekábeles szerkezet lenne.

Mivel az Aquincumi híd még a kanyarban sincsen (bár szerepel a Podmaniczky-programban, amely szerint az épetés előkészületei 2008-ban indulnának), könnyíteni sem fog a fővárosi dugókon, a Margit hidat ugyanakkor a felújítás alatt nem feltétlenül kell teljesen, csak félig lezárni. Több kérdés mellett még ez is nyitott, illetve a főváros döntésére vár - magyarázza lapunknak a híd felújításában résztvevő Pont-Terv tervezőiroda igazgatója. Pozsonyi István szerint nincs eldöntve még, hogy a pályaszerkezet vasbeton vagy acél legyen (előbbi esetben kizárt a csak félpályás lezárás; a beton megkötése alatt nem mehet a forgalom), hogy melyik oldalon lesz a bicikliút, vagy hogy a Margit-szigetre vezető, kerekesszékkel járhatatlan aluljárót bezárják-e, hogy a felszínen lámpás kereszteződést létesítsenek.

Felmerült az is - meséli egyik forrásunk -, hogy a Margit híd kiváltására pontonhidat létesítenének a tatarozás idejére, de a terv kútba esett, mivel az ideiglenes hídra nehézkes lenne az autóforgalmat ráterelni.

"Egy hídszerkezet tervezési élettartama általában száz év, ami nem jelenti azt, hogy ezt követően összedől, hanem azt, hogy a tervezett funkciókat ennyi idő múlva is el kell látnia" - mondja a Budapesti Műszaki Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszékének vezetője. "Persze közben tízévente reparálást, húsz-harminc évente átfogó felújítást kell végezni" - mondja Farkas György, felidézve, hogy a Margit híd utolsó nagygenerálja harminc éve volt.  A híd esetleges összeroskadásával kapcsolatos félelmeinket azért igyekszik eloszlatni. Nem a teherhordó szerkezettel, hanem a pályaszerkezettel, vagyis az acélszerkezeten lévő betonlemezzel, s a burkolattal van a gond, magyarázza, hiszen ezt károsítja a téli jégolvasztó sózás, repedéseket, kimosódásokat, üregeket hozva létre. Az említett, s a hídmester által regisztrált sérülések foldozgatása nyomán a Margit híd pályaszerkezete már vagy százötven helyen van megtámasztva.

A Margit híd szerkezeti megerősítése a műemléki rekonstrukcióval együtt történik, a felújítás 2008 második felében kezdődhet. Legalább egy évig tart majd, s - a főpolgármester-helyettesi iroda tájékoztatása szerint - tizenkét milliárd forintba kerülhet. A Fővárosi Közgyűlés május utolsó napján szavazta meg egyhangúlag azt az előterjesztést, amely tartalmazza, hogy a Szabadság híd és a Margit híd felújításához  uniós forrásokat venne igénybe Budapest. Ennél is később, csak 2012-2013 között kerülhet sor az Erzsébet híd felújítására, aminek során a burkolatot és a szigetelést, valamint a híd pesti feljáróját cserélik ki vagy újítják meg.

A Szabadság híd (Oldaltörés)
Nézegessen képeket a felállványozott Szabadság hídról!
© Stiller Ákos

A Margit híd mellett a Szabadság híd volt versenyben a "legrosszabb állapotú dunai átjáró" címért, de legalább most elkezdődött a felújítása. (Feltehetően ezt is halogatták volna, ha nem válik nyilvánvalóvá, hogy a 4-es metró építése miatti útlezárások soha vissza nem térő alkalmat teremtenek ahhoz, hogy plusz dugók nélkül ússzuk meg a hídlezárást.)

Az építményről már húsz éve azt állították, hogy anyagfáradás miatt rövidesen le kell állítani rajta a villamosforgalmat; bizonytalan állapotát többek között azzal is magyarázzák, hogy a háborút követő újjáépítésekor a nyersanyaghiánnyal küzdő hídépítők kénytelenek voltak mindenféle vasroncsot beleépíteni. A kilencvenes ével közepén a Főmterv s a BME Acélszerkezetek Tanszéke vizsgálata arra jutott, hogy a híd teherbírása megfelelő maradt, a villamos is járhat. A Szabadság híd jelenlegi renoválásakor azt használják ki éppen, hogy a 4-es metró építése miatt a Kálvin tér le van zárva. Egyelőre még felengedik a hídra a villamost s az autókat, de az augusztus 19-i kétnapos hídünneptől kezdődően teljesen lezárják az átjárót a közúti forgalom elől; igaz, így is át lehet majd gyalogolni  rajta. A Főpolgármesteri Hivatal vagyongazdálkodási és városüzemeltetési főpolgármester-helyettesi irodája a hvg.hu-t arról tájékoztatta, várhatóan jövő október végéig marad lezárva a híd.

A hivatal beszámolója szerint ezalatt átépítik a útpálya és a vágányzóna alatti vasbetonpályát és a gyalogjárdát, megerősítik és korrózióvédelemmel látják el a teljes acélszerkezetet, megerősítik a pilléreket és a hídfőket, s ezzel egyidőben a szükséges közmű-rekonstrukciók is elkészülnek; mindezek becsült összköltsége 5,2 milliárd forint.

Tervezett hidak (Oldaltörés)

Az Aquincumi hídra (másnéven Újpesti hídra) visszatérve: miként a főpolgármester-helyettesi iroda adataiból kiderül, az Árpád hídon áthaladó, Budáról Pestre irányuló forgalom 60 százaléka a pesti oldalon északra fordul, s mivel annál északabbra csak Esztergomban található közúti híd, a leginkább megterhelt Árpád hídtól északra lenne célszerű új hidat építeni. A híd szerepel a főváros hétéves fejlesztési tervében, miközben a hozzá kapcsolódó úthálózat engedélyezési tervei is elkészültek - közölte a hivatal.

Vidéki hídálmok
Éppen a múlt héten végezték el az 54 milliárd forintból épült dunaújvárosi Duna-híd terhelési vizsgálatát. A várhatóan július 23-án átadandó, 307 méteres, kosárfülű hídra 52 darab, terhekkel megrakott teherautót vezényeltek, ezek 34 különböző teherállásban vettek fel alakzatot. "A tesztelés során általában a teherbíróképesség 80 százalékáig terhelik a szerkezetet, de ilyen a valóságban nemigen történik" - magyarázza a próbában részt vevő BME tanszékvezetője. 
Újabb Dunán átívelő hidat építenének Komárom és Komarno között is. A szlovák-magyar konzorcium által készített tervek már elkészültek, a tervezési folyamat szeptember 30-án zárul le. Az 590 méter hosszú új híd egypilonos, ferde kábeles műtárgy lesz, bár a felépítéséhez szükséges összegekre még pályáznia kell a két városnak.

Az Aquincumi hídhoz hasonlóan évek óta köztudatban van a Lágymányosi hídtól délebbre építendő Galvani híd, vagyis a budai Galvani úttal egyvonalban emelt átjáró. A kilencvenes évek elején írtak ki erre tervpályázatot, aminek győzteseit rangsorolták is, de igazán kevés történt a megvalósításhoz: a kelenföldi Andor utca forgalmát kivezették a Dunához a Galvani utcán, a földön lévő iparvágányokat felszedték, majd nem történt semmi.

"A déli M0-ás híd kibővítése kapcsán merült fel, hogy annak bővítése helyett egy újat, nagyobbat építenének, míg a meglévő részt uszályon szállítanák el Mohácsra, vagy éppen fel, a Galvani útra" - meséli a hvg.hu-nak Farkas György. A terv inkább azért érdekes, mert műszakilag elvileg kivitelezhető lenne, forgalomszervezési és anyagi szempontból viszont maga lett volna a csőd: az M0-ás forgalmát például az építés alatt le kellett volna állítani. Az ésszerűbb megoldás lesz a nyerő: vagyis a déli M0-áson az új hídpályát az előző mellé építik. 

A Galvani híd mellett a sajtóban érdekes módon kevesebbet emlegetik az Albertfalvai hidat, holott a Podmaniczky-programban csak ez utóbbi kapott helyet. A főpolgármester-helyettesi iroda szerint mindkettő megépítése szükséges lenne, míg azonban az Albertfalvai híd a Körvasút menti körút déli dunai átkelőjét jelenti, addig a Galvani úti híd Csepel északi területei és a budai „városkapu” között teremtene kapcsolatot. 

Külön fejezetet érdemelnének a folyton folyvást felbukkanó gyaloghíd- és biciklis híd-ötletek, amelyek közül néhányat már cikkünk elején emlegettünk. Pár milliárd forintból megépülhet egy ilyen - mondják a szakemberek, akik alsó hangon 6-700 ezer forintos négyzetméterárat számolnak egy átkelőre. Ám bármennyire szimpatikus elképzelések ezek, a főváros tervei között hasonló, kis költségvetésű híd megépítése nem szerepel. Mindezek ellenére van, aki úgy véli, a Lánchídról hosszú távon el kell terelni a közúti forgalmat, s kényelmes sétálóhíddá kellene alakítani.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Helsinki: Szokatlanul gyorsan döntöttek Gruevszkiről

Helsinki: Szokatlanul gyorsan döntöttek Gruevszkiről

Hét óra alatt csaknem száz gyorshajtót fogtak a rendőrök Budapesten

Hét óra alatt csaknem száz gyorshajtót fogtak a rendőrök Budapesten

13 ember fagyott halálra szeptember óta

13 ember fagyott halálra szeptember óta

Felújítás helyett inkább bezár két vasútvonalat a MÁV

Felújítás helyett inkább bezár két vasútvonalat a MÁV

Önnek is küldött egy üzenetet az Instagram? Akkor mielőbb cserélje le a jelszavát

Önnek is küldött egy üzenetet az Instagram? Akkor mielőbb cserélje le a jelszavát

Pár ezer forinttal és vízforralóval csábítaná magához az állami áramszolgáltató az E.ON ügyfeleit

Pár ezer forinttal és vízforralóval csábítaná magához az állami áramszolgáltató az E.ON ügyfeleit