szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem védik megfelelően a köztéri szobrokat – ez a véleménye dr. Szabó Máté ombudsmannak, aki a magyar Music Television gerillareklámja miatt indított vizsgálatot: tavalyi indulásakor a zenetévé piros kartonpapírból kivágott gitárformát akasztott köztéri szobrok nyakába.

„A közterületi műalkotások védelmének rendszere jelen formájában csak korlátozottan alkalmas arra, hogy az alkotást magát, illetve ezen keresztül a művészeti élet szabadságát, valamint az alkotások tulajdonosainak tulajdonhoz való jogát valóban meg tudja védeni" – foglalt állást dr. Szabó Máté, az állampolgári jogok biztosa a "piros gitár" ügyben.

A magyar Music Television reklámkampánya során több – főként budapesti – köztéri szobor nyakába piros kartonpapírból kivágott gitárformát akasztottak. A biztos hivatalból vizsgálatot indított az ügyben: tájékoztatást kért többek között a Fővárosi Közterület-felügyelet igazgatójától, az FKF vezérigazgatójától, a Budapest Galéria igazgatójától és a fővárosi főjegyzőtől.

Állásfoglalásában az ombudsman alaposan kiosztotta az intézményeket, mondván, egyik sem tett semmit a tulajdonosi hozzájárulás nélkül folytatott reklámkampánnyal kapcsolatban. „Sőt, az egyes szervek mindössze valamiféle – jellemzően téves – feltételezéssel bírtak a többiek hatásköréről, ennek eredményeként megállapították hatáskörük hiányát, azonban a hatásköri összeütközés feloldására egyikük sem tett kísérletet” – olvasható az Országgyűlési Biztos Hivatalának közleményében.

Mi több, a biztos szerint mindezzel az érintett intézmények „visszásságot okoztak a jogállamiság elvével, a jogbiztonság követelményével összefüggésben”. Az ombudsman úgy véli: a köztéri szobrokat nem védik megfelelően, noha lehetne. A biztos ezért az igazságügyi és rendészeti miniszternek azt javasolja, az oktatási és kulturális miniszterrel együtt vizsgálja meg, miként lenne hatékonyabbá tenni a közterületen elhelyezett művészeti alkotások védelmét.

Ha az ombudsman nem is, a reklámszakma díjazta az MTV illegális akcióját. A Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége által tavasszal szervezett Arany Penge díjátadón ezüst díjjal jutalmazták a kampányt, amelyet a Proud nevű ügynökség készített a csatorna részére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!