szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nem támogatja a főváros vezetése azt, hogy a HÉV-et átadják a MÁV-Startnak, azt azonban elképzelhetőnek tartja, hogy a BKV egy gazdasági társaságba szervezze HÉV-et, s a cégben résztulajdonossá válhatna az állam - tudta meg az MTI a várost vezető politikusoktól szerdán. Ellenzi a HÉV átadását az ellenzék és a civil közlekedési egyesület is.

Az elővárosi közlekedést mindenképpen a MÁV, a BKV és a Volán összehangolásával kell megoldani, s a HÉV-nek a MÁV Start részére történő átadása helyett inkább azt szorgalmazzák, hogy a BKV hozzon létre egy társaságot a helyi érdekű vasút üzemeltetésére, s ebben a cégben tulajdonosként szerepet vállalhatna az állam is - mondta szerdán Lakos Imre, a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnoka.

Lakos - más vezető fővárosi politikusokhoz hasonlóan, akik viszont névvel nem nyilatkoztak - úgy látja, hogy a HÉV kivonása a BKV eszközvagyonából, komoly problémát jelentene a 4-es metró EU-támogatásánál is, csakúgy, mint a BKV banki helyzete kapcsán. A 4-es metró EU-támogatási szerződése, ami mintegy 300 milliárd forintot érint, a BKV jelenlegi eszköz- és vagyonhátterére épül, illetve a bankok is a cég teljes vagyonának függvényében adnak hitelt. A HÉV átadását fedezetkivonásként értékelnék a bankok és a 4-es metró EU-támogatói. Más kérdés az, ha régió hiányában az állam beszáll a BKV finanszírozásába akár egy BKV-tulajdonú elővárosi közlekedési társaság finanszírozásán keresztül.

A HÉV átadása az államnak nem támogatható - jegyezték meg a nevüket nem vállalló politikusok. Az évi hatmilliárd forint körüli veszteséggel üzemelő HÉV-vonalak közül egyébként a szentendreinek van a legkisebb, néhány száz millió forintos negatívuma. Egyetértenek a várost vezető politikusok Tarlós István Fidesz-frakcióvezető azon véleményével is, miszerint nem lenne jó az, ha a BKV-nál rosszabbul működő MÁV venné át a HÉV-et

Tarlós István megerősítette, hogy a 4-es metró projektet azért vonták be a BKV-ba, mert részben a cég vagyonára adják a hiteleket. A HÉV átadását a MÁV-nak egy igen kockázatos és kapkodó, gyakorlatilag 2010-ig szóló megoldásnak nevezte. Megjegyezte, hogy a BKV-nál rosszabban működő cég aligha képes 4-5 perces követéssel HÉV-közlekedést fenntartani.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint mérhetetlenül előkészítetlen és átgondolatlan az, amit a HÉV-vel és az agglomerációs buszokkal terveznek. A VEKE-szóvivővel készült interjúnk itt olvasható. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vélemény

Szétzilálná-e a MÁV a HÉV-et?

Súlyos problémákat vet fel, ha Európa legrosszabb színvonalú állami vasúttárságának a kezelésébe adják a HÉV-et, állítja Vitézy Dávid, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szóvivője. Szerinte ezt az átgondolatlan tervet végső soron az indokolja, hogy az állam ellenőrizni akarja az elkerülhetetlenül szükséges új járműpark beszerzését, rátenné a kezét a tenderre.

Vélemény

A MÁV, mint a ország állapotának fokmérője

A Magyar Államvasutak napjainkra elveszítette hajdani presztizsét, jelenkori története botrányok sorozata. Privatizációja megfeneklett, s miközben jelenlegi állapotában is óriási állami támogatást emészt fel, miénk Európa legrosszabb színvonalú vasúti közlekedése. A vasút jelentette szellemi forradalomról egy német szerző most magyarul is megjelent műben fejti ki gondolatait.

MTI Itthon

Cargo-pénzből kerül a HÉV a MÁV-hoz

A MÁV Cargo 102 milliárd forintos privatizációs bevételéből vásárolja meg a MÁV Zrt. a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. HÉV-vel kapcsolatos eszközeit, így a BKV jelentős, 30 milliárd forint körüli egyszeri forráshoz jut, egyben "megszabadul" a helyi vasút üzemeltetésétől - írta az erről szóló információira hivatkozva a hétfői Napi Gazdaság.

MTI Itthon

Módosított BKV-tarifaemelési javaslat

Kilencezer forint lesz a vasúton és a Volán-járatokon is használható dolgozói havibérlet ára a BKV-nál, és megszűnik a drágább éjszakai jegy; egyebek mellett ezeket is tartalmazza a jövő héten a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő javaslat - tudta meg az MTI a Főpolgármesteri Kabinet keddi ülésének résztvevőitől.

MTI Itthon

Tarlós is a HÉV-ért aggódik

Tarlós István kapkodásnak és rendkívül kockázatosnak tartja a HÉV esetleges átadását a MÁV-nak. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője a Nap-keltében kérdésesnek mondta, mennyire segít a fővároson, ha a most jól üzemelő HÉV-vonalakat a BKV-nál is rosszabb helyzetben lévő vasúttársaság veszi át.

MTI Itthon

Nem kap többlettámogatást a BKV

Nem kap többlettámogatást a BKV az államtól - közölte a Pénzügyminisztérium arra a keddi hírre reagálva, hogy pluszpénzekhez juthat a fővárosi közlekedési vállalat.