szerző:
HavariaPress
Tetszett a cikk?

Várhatóan megtéríti a Budapest Airport azokat a károkat, amelyek egy áthaladó teherszállító repülőgép miatt keletkeztek egy családi ház tetőszerkezetében Rákoshegyen.

A Ferihegyi Repülőteret üzemeltető cég részéről elmondták, hogy az ilyen épületkárokért az okozó légitársaságé a felelősség, de a repülőtér úgy döntött, hogy átvállalja ezek megtérítését, sőt Vecsésen már külön alapot is létrehoztak e célból. A mostani káresetet okozó gép egyébként szabályosan haladt.

A XVII. kerületi Berzsenyi Dániel utcában hétfőn kora hajnalban, fél három körül szakította fel egy áthaladó repülőgép légörvénye egy családi ház tetőszerkezetét, amelyről több négyzetméteren hullottak le a cserepek. Mint kiderült, a káresetet egy Boeing 747 teherszállító gép okozta, amelyről a reptéri vizsgálat azt állapította meg, hogy a kijelölt útvonalat, illetve a repülési magasságot illetően is szabályosan haladt. Közrejátszott a káresetben, hogy a repülőtéren felújítás miatt lezárták az 1-es futópályát felújítják, ezért 40 napig minden gép Rákoshegy fölött elhaladva, a 2-es pályára érkezik.

A reptér illetékesei kedden délután mérik fel a pontos károkat, várhatóan azonban vállalják a javítási költséget. 2006 óta kevesebb mint 20 légörvénnyel kapcsolatos panaszt, kárbejelentést kaptak, miközben ez idő alatt több mint 350 ezer le- és felszállás volt Ferihegyen. A panaszok nagy része Vecsésről érkezett, ahol a Budapest Airport létre is hozott egy pénzügyi alapot a reptéri eredetű károk megtérítésére és az ilyen karbantartási munkákra. Rákoshegyről eddig összesen három panaszt kaptak, igaz, ehhez az is hozzájárul, hogy a városrészre vonatkozóan speciális zajvédelmi intézkedéseket és korlátozásokat léptettek életbe.

Rákosmente polgármestere, Riz Levente (Fidesz) tegnap az MTI-nek azt mondta: március 9-től a Ferihegyi 1-es kifutópályán pályazár van, így a le- és felszálló gépek a 2-es pályát használják. A gépek leszállásakor keletkező légörvények rendszeresen megrongálják az épületeket, és az így keletkezett károkat, dokumentálva, folyamatosan jelzik a repteret üzemeltető Budapest Airportnak és a Hungarocontrollnak, de a jegyzőkönyv felvételén kívül nem történik semmi - mondta.

A 2-es kifutópályát a polgármester szerint 1982-ben törvénytelenül építették, ugyanis a jogszabályok szerint a védőtávolságnak 5 kilométerre kellene lennie, de a 100 éve lakott területtől a kifutópálya mindössze másfél kilométerre van. Lakossági tiltakozásra 1984 és 1997 között betiltották a Rákoshegy felőli vég használatát, de nemzetgazdasági érdekre való hivatkozással 1997-től újra megnyitották, és a repülőgépek le- és felszálláskor 150-200 méter magasságban húznak el a lakóházak felett.

Riz szerint az ügyben az Alkotmánybírósághoz, az Országgyűlés elnökéhez, a miniszterelnökhöz és a szakminiszterhez fordultak jogszabály-módosítás miatt, de konkrét lépés nem történt, mindössze az Országgyűlés önkormányzati bizottsága hozott létre egy tárcaközi bizottságot. Az ott lakók perek tucatjait indították a reptér üzemeltetője ellen birtokháborítás miatt, és azt az önkormányzat is támogatja - jelezte a polgármester, aki szeretné elérni, hogy zárják be a kifutópályát, csak rendkívüli esetben lehessen használni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!