szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Aláírták az uniós társfinanszírozásban megvalósuló budai villamosprojekt támogatási szerződését: a 6,5 milliárdos beruházás az észak- és dél-budai vonalakat köti majd össze. A II. kerület az autósok érdeksérelme miatt elégedetlen, de a VEKE szerint a projektnek a tervezett formában kell megvalósulnia.

A tervek szerint a beruházás 2010 végére valósul meg, s első ütemében a 17-es villamos vonalát a Moszkva tér irányába a Török utcán a Vörösvári út felé pedig a Frankel Leó úton keresztül bekötik a 4-es és 6-os villamos vonalába, ezzel a Moszkva tér és Óbuda között átszállás nélküli villamos kapcsolat jön létre. Ennek megvalósításához a Moszkva téri és a Krisztina és Margit körúti vonalakat is össze kell kapcsolni. A 17-es vonalát a Margit körút felé is meghosszabbítják a Margit híd alatt átvezetve. A Bem rakparton a Batthyány térig kiépítendő vágányt összekötik a 19-es villamos pályájával is. Az összekötések miatt a 17-es villamos vonalán három viszonylat fog közlekedni Vörösvári út-Moszkva tér-Móricz Zsigmond körtér, Vörösvári út-Batthyány tér-Kamaraerdő, valamint a Vörösvári út-Batthyány tér-Etele tér vonalvezetéssel.

Az erről szóló szerződés aláírása előtt Kocsis István, a BKV vezérigazgatója csütörtökön azt mondta: naponta 100-110 ezer ember utazását tehetik kényelmesebbé azzal, hogy a budai villamosvonalakat összekapcsolják, és kapcsolódási pontot alakítanak ki a metróval is. A beruházás önrésze 1,1 milliárd forint, amely Kocsis István elmondása szerint a cég rendelkezésére áll, mivel a Fővárosi Önkormányzat minden évben 10 milliárd forint tőkepótlást biztosít a BKV-nak a beruházások megvalósításához. Steiner Pál, a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke azt hangsúlyozta, hogy a beruházás megteremti a "békés egymás mellett élés" feltételeit az autósoknak, biciklistáknak, motorosoknak és a villamost használóknak. Steiner úgy vélekedett, hogy nincs összefüggésben a beruházás azzal, hogy jelenleg nincs a fővárosnak költségvetése, ezért ez a helyzet a beruházást nem veszélyezteti.

A 17-es villamos meghosszabbításának tervrajza.
© MTI

Csikós Bálint, a KIKSz Közlekedésfejlesztési Zrt vezérigazgatója arról tájékoztatott, hogy az unió által is támogatott öt "gigaprojektből" három a kötöttpályás közlekedést fejleszti, a Közlekedési Operatív Program keretében eddig mintegy 137 milliárd forintot utaltak ki. A budai villamosok összekapcsolása 6,5 milliárd forintba kerül, ebből 5,4 milliárd forint a támogatás és 1,1 milliárd forint az önerő - mondta.

A II. kerület polgármestere, Láng Zsolt szerdán közleményben tudatta, hogy nem fog szakhatósági hozzájárulást adni a beruházáshoz, mert álláspontja szerint több ezer budai autós mindennapi közlekedése lehetetlenülne el. Ezzel kapcsolatban újságírói kérdésre válaszolva Balogh Zsolt, a BKV vezérigazgató-helyettese közölte: egy sávval valóban csökkenni fog az autósok által használható terület, mivel a Margit híd budai hídfőjének mérete adott, ezért ez behatárolja a kivitelezést. Hozzátette, hogy tovább egyeztetnek a kerületi önkormányzattal a műszaki megoldásról és a terület felhasználásáról.

Ehhez kapcsolódóan Steiner Pál azt mondta, hogy a kerület által kifogásolt megoldások műszaki-szakhatósági eljárások, amihez véleménye szerint a polgármesternek semmi köze. A támogatási szerződés aláírásának nem feltétele a városrész támogatása - hangoztatta.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője az MTI-nek azt mondta: a villamoshálózati részre vonatkozó tervek nagyon jók, "így, ahogy van, meg kell csinálni". Hozzátette: eddig is részt vettek a kerület és a főváros közötti egyeztetéseken, amelyekhez a VEKE felajánlotta szakmai segítségét. Úgy vélte, hogy a kerületnek nagyon sok jogos követelése van, de biztos abban, hogy megegyezés születik a beruházásról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!