szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A gyalogosok, biciklisek, tömegközlekedést használók számára élhetőbb lehet Budapest belvárosa, ha sikeresen lezajlik az idén júliusra tervezett forgalomkorlátozási kísérlet - mondta Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) Budapest főpolgármester-helyettese kedden sajtótájékoztatón.

Az origo.hu hétfőn azt írta: egy elkészült tanulmány szerint lezárnák Budapest több fő közlekedési útvonalainak egy-egy sávját, így idéznének elő mesterséges dugókat, hogy a főváros tesztelhesse forgalomcsökkentési terveit. Buszsávot alakítanának ki a forgalmi sávokból a többi között a Kossuth Lajos utcában, és a Rákóczi úton, kétszer egy sávosa szűkítenék a pesti alsó rakpartot a Roosevelt tér és az Erzsébet híd között és átmenetileg kétszer két sávra szűkítenék az Üllői utat a Nagyvárad tér és a Ferenc körút között. Ezzel egy időben erősítenék a tömegközlekedést és sűrűbben járna 3-as metró, a 4-es, 6-os, 47-es, 49-es villamos, a csepeli és a szentendrei HÉV.

Ikvai-Szabó Imre a Kossuth Lajos utcánál tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: tudomásul veszik, hogy a város kinőtte az autóforgalmat, nincs elég lehetőség arra, hogy az emberek egyéni módon oldják meg a közlekedést. Ha sikeresen lezárul a július 4-től augusztus 2-ig tartó kísérlet, akkor a tervek megvalósítás után a belváros halkabb, élhetőbb lehet. Elmondása szerint nem új ötletről van szó, hasonló sávlezárásos módszerrel oldották meg a belvárosi Váci utca déli részének, illetve a IX. kerületi Ráday utca forgalomcsillapítását is. Közölte azt is: a tanulmány azon részeit, amelyeket fenntarthatónak minősítenek a gyakorlati tapasztalatok értékelése során, véglegesíteni fogják. A tervezési munkák ősszel kezdődhetnek - tette hozzá. Kiemelte, hogy a kísérlet része a közlekedési alternatíva nyújtása is, ezért több gyalogos, kerékpáros, tömegközlekedési alternatívát kell adni és a buszokat a közlekedésben mindig előnyben kell részesíteni.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője az Erzsébet híd pesti hídfőjénél tartott sajtótájékoztatón azt mondta: annyiban új a mostani kísérlet, hogy fő közlekedési útvonalat zárnak le és a lakosság is véleményezheti a kísérletet. Kérdésre válaszolva közölte: a tapasztalatok szerint útlezáráskor csak egy-két napig van dugó, utána a forgalom mindig alkalmazkodik a helyzethez. Szerinte sokszor tényleg nehezebb az autósoknak, de fel kell tenni a kérdést, hogy autósoknak, vagy a gyalogosoknak tartják-e fenn a várost. A budapesti közlekedés három százaléka zajlik csak a Kossuth Lajos utcában, ezt a megerősített tömegközlekedés elbírja a kísérlet alatt. Hozzátette: nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy az ilyen kezdeményezések sikeresek. Példaként említette Bécs és Szöul városát.

Bősze Sándor, a tanulmányt készítő Közlekedés Kft. mérnöke a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: a kísérlet időszakában, júliusban a sok éves tapasztalatok szerint mintegy 30-35 százalékkal kisebb az autóforgalom. Elmondta, hogy a Rákóczi út mellett a Krisztina körúton a Krisztina tér felé, illetve a Gellért hegy alatt is új buszsávokat jelölnének ki. A kísérlet egyik legnagyobb kérdése, hogy a közlekedés alternatívájaként indított "P+R buszokra" átszállnak-e az addig autóval közlekedők. Az autósokat módváltásra kell bírni - mondta. Azt remélik, hogy néhányan elgondolkodnak az utazási szokásaikon - tette hozzá.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Budapest mesterséges dugókkal szorítaná ki az autósokat

Sávlezárásokkal idézne elő dugókat a budapesti közlekedésben nyáron a fővárosi önkormányzat, hogy tesztelje forgalomcsökkentési terveit - közölte egy birtokába jutott munkaanyagra hivatkozva hétfőn az Origo hírportál.