szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Probléma bakancsban címmel budapesti keltezésű tudósítást közölt a Fidesz európai parlamenti választási kampányáról szerdai összeállításában a Berliner Zeitung.

A baloldali beállítottságú napilap bevezetőjében arról írt, hogy Orbán Viktornak, a jobboldali konzervatív Fidesz vezetőjének közvetlenül a választások előtt két problémával kell szembenéznie. Az egyiket a közvélemény-kutatások jelentik, a másikat pedig egy olyan szellem, amelynek megjelenéséhez maga is hozzájárult, s amely időközben szörnnyé nőtte ki magát.

Az újság emlékeztetett arra, hogy a liberális gazdasági irányvonalával az országot a csődbe juttató baloldal kudarca után a Fidesz földcsuszamlásszerű győzelme várható. A közvélemény-kutatások 60-70 százalékos győzelmet jövendölnek. Orbán most amiatt aggódik, hogy választói közül sokan otthon maradnak, abból kiindulva, hogy a jobboldal amúgy is nyer. Ilyen körülmények között a győzelem mégsem lenne elég meggyőző kedvenc elgondolásának megvalósításához, azaz a baloldal megbuktatását célzó idő előtti választásokhoz.

A másik problémát a bakancsok és a fekete trikók jelentik, amelyeken "Nagy-Magyarország" térképe látható a ma Szlovákiához, Ukrajnához, Romániához és Szerbiához tartozó régiókkal. Valójában egy "fasisztoid" párt híveiről van szó, egy olyan pártéról, amely magát "egy jobb Magyarországért mozgalomnak", rövidítve Jobbiknak nevezi. Jelöltjeinek jó esélyei vannak arra, hogy bejussanak az Európai Parlamentbe - írta a Berliner Zeitung.

A lap szerint a szélsőjobboldal stílusában különbözik Orbán "szalonképes" jobboldalától. A tartalmat tekintve azonban ez a különbség már nem olyan éles. Az 1963-ban született Orbán, - aki pályafutását a fordulat idején a liberális budapesti értelmiség csodagyerekeként kezdte - pártját, a Fideszt gyors ütemben jobbra, egy tekintélyelvű, radikális antikommunizmus irányába vezette. A baloldal elleni harcához számára csaknem minden eszköz megengedett: a populizmus éppúgy, mint a szélsőjobbal való flört és szövetség. Mindez egyértelművé vált az 1956-os magyar forradalom 50. évfordulója alkalmából, 2006-ban rendezett ünnepségeken. Akkoriban a Fidesz és a Jobbik együtt - vállvetve - tüntetett - írta a berlini napilap.

Most viszont, röviddel a választás előtt Orbán kerüli közelségüket -  vélekedett a Berliner Zeitung, hangoztatva, hogy az ország konszolidálása érdekében ő is rá lenne utalva az Európai Unió milliárdjaira. Ezért egy olyan pártra, mint a Jobbik, amely az EU-t ócsárolja, s nyíltan idegengyűlölő és antiszemita, átmenetileg nincs szüksége - vélekedett a berlini újság.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Megint a "magyar kártyával" mozgósítanak a szlovák pártok

Ismét a magyar kártyával próbálják mozgósítani választóikat a szlovák pártok. Két héttel az EP-választás előtt erre a Fidesz és a szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának (MKP) szombati esztergomi kampányrendezvényén elhangzott Orbán Viktor beszéd szolgáltatta a legfőbb témát.

MTI Itthon

Bokros: jó pár politikusnak van offshore cége

A politikai osztály tagjai közül jó néhánynak van offshore cége, és ezeken keresztül ügyesen elkerülik a közteherviselést - mondta Bokros Lajos közgazdász, az MDF EP-listájának vezetője kedden Veszprémben sajtótájékoztatón.

MTI Itthon

EP-kampány: zárócsúcs csütörtökön

Csütörtökön tartja EP-választási kampányának zárórendezvényét, illetve záró sajtótájékoztatóját a legtöbb párt, így az MSZP, a KDNP, az MDF, a Jobbik és az LMP. A Fidesz kampányzárásaként Orbán Viktor pártelnök vidéki városokban tart választási gyűléseket. A Munkáspárt szerdán, az SZDSZ pénteken zárja kampányát. Az MCF Roma Összefogás Párt nem tart ilyen jellegű rendezvényt.

MTI Itthon

Kósa Lajos: nincs semmiféle jachtom

Semmiféle jachtom nincs, nem is volt soha - közölte Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke kedd este annak kapcsán, hogy a szocialisták - mint mondta - az ingatlanadó népszerűsítésére indított országos telefonos kampányban azt állítják, hogy jacht van a tulajdonában.

MTI Itthon

Klisészerűek a pártok kampányplakátjai

Reklámszakmai szempontból klisészerűek a pártok európai parlamenti (EP) választási kampányplakátjai - mondta Babocsay Ádám reklámszakember, aki szerint a parlamenti pártok óriásplakátjai formailag többségükben érdektelenek, unalmasak és - az SZDSZ-ét kivéve - mozgósítási erejük is csekély.

MTI Itthon

Lendvai: az MSZP-ben már senki nem akarja feladni

Az MSZP-ben már senki sem akarja bedobni a törülközőt - mondta Lendvai Ildikó pártelnök az MTI-nek adott interjújában. A politikus szerint "nagyobb sebességre kell kapcsolni" az európai parlamenti (EP) választási kampányban.