Betelepülési stop: nem kapkodnak Navracsics törvénye után az önkormányzatok
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Jelentős jövőt szánnak a fogaskerekűnek, meghosszabbítják a pályavonalat egészen a Moszkva térig, s a Széchenyi-hegyi állomást is meghaladja majd az út - jelentette be Balogh Zsolt, a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Zrt. általános vezérigazgató-helyettese szerdán a Fogaskerekű Vasút forgalomba állításának 135. évfordulóján megrendezett ünnepségen.
A forgalomnak 1874. június 25-én átadott fogaskerekű igazi ipari fejlődésen ment keresztül, először három gőzmozdony látta el a vonóerőt, a pálya teljes hossza 2883 méter, emelkedése a két végállomása között 259 méter volt. A vasút alsó végállomásának az "Ecce Homo" teret, azaz a mai Városmajort, felső végpontjának a mai Sváb-hegyi megálló helyén lévő névtelen teret jelölték ki. A vonal Széchenyi-hegyig való bővítéséről 1889-ben kötöttek megállapodást, az új 850 méteres szakasz 1890. május 15-én nyílt meg, ezzel a vasútvonal teljes hossza több mint 3,7 kilométer, emelkedése 327 méter lett.
A lakosság kérésére 1910-ben bevezették a téli üzemet, ehhez alkalmazkodva átalakítottak néhány kocsit, beüvegezték, kályhákkal látták el. Szánkózni és síelni vágyók százai jutottak így fel a vasúttal a Svábhegyre illetve a Széchenyi-hegy tetejére.
Nosztalgiajárat © MTI |
Története során a veszteséges üzemeltetés miatt többször felmerült a vasút megszüntetése. A villamosítás 80 évvel ezelőtt, 1929-ben fejeződött be, július 2-án indult meg a világ első villamosított fogaskerekű vasútja. A villamosított járművek már sárga színűek voltak, ennek megfelelően a régi zöld kocsikat is ilyenre festették át. 1968-ban a BKV üzemeltetésébe került a fogaskerekű.
Az 1990-es években számos felújítást, korszerűsítést végeztek a fogaskerekű vasúton. Jelenleg 10 megállóval üzemel. A jövőbeni tervekről Balogh Zsolt elmondta, meghosszabbítják a pályavonalat egészen a Moszkva térig, s a Széchenyi-hegyen egészen a sípályákig szeretnék szállítani az utasokat, biztosítani a közlekedést "a főváros tüdejébe". Az évforduló alkalmából szerdán és csütörtökön az érdeklődők újra utazhatnak a régi nosztalgiavonattal korabeli egyenruhába öltözött kalauzok kíséretében.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.