Landolt a Csendes-óceánban Kapu Tiborék űrhajója, érkeznek a mentőhajók – élő videó
Hétfőn vált le a Nemzetközi Űrállomásról a magyar kutatóűrhajóst is szállító Dragon űrhajó. Kövesse velünk, cikkünk folyamatosan frissül!
Gyermekeknek szóló rendezvényeken modellajánlattal környékezi meg a szülőket egy magát modellügynökségnek nevező cég, majd arra buzdítja őket, hogy minél előbb készítessenek borsos árú fotóalbumot a gyerekről. A módszerek egy korábban többször átnevezett cég stiklijeire emlékeztetnek.
„Milyen aranyos a kislánya” – megszólításként ennyi is elég, hogy egy szülőben bizalmat ébresszenek azok a fiatal lányok, akikkel bevásárlóközpontokban, meg különféle, gyerekeknek szóló rendezvényeken találkozhatnak a szülők. Bemutatkozásul elmondják, hogy egy modellügynökség képviseletében keresnek gyerekeket fotózáshoz, s ha az anyukának nincs ellenére, felírnák a telefonszámukat.
Ekkor kezdődik az a procedúra, amely látszólag egy kisgyerek fotómodell-karrierjének első pár lépése, kiválasztással, „vizsgával”, fotózással. Valójában azonban olyan jól ismert s irritáló módszerekkel dolgozó behálózásról van szó, amelyet porszívóügynökök meg üdülési jogok értékesítői ismertethettek meg velünk. Célja, hogy a jól kiválasztott pillanatban ésszerűtlenül magas összeget fizessünk egy termékért, szolgáltatásért, amelyről egyébként nagyon keveset tudunk, s amelyre valószínűleg szükségünk sincsen. A módszer talán nem illegális, de aki bedől neki, az minden bizonnyal rosszul jár.
„A Gyerekszigeten szólítottak meg fiatal lányok, azzal, hogy gyerekeket keresnek reklámfotózáshoz. Vonzónak tűnt, úgyhogy megadtam a telefonszámomat, s abban maradtunk, hogy ők jelentkeznek” – meséli lapunknak egy anyuka. A Gyerekszigetről – a rendezvényt szervező Sziget Kft. közlése szerint – korábban már elküldték az ügynökség hoszteszeit, vagyis a „kérdezőbiztosok”, "címlistagyűjtők" engedély nélkül dolgoztak ott. „Mivel a modellügynökségek előtt eleve sorban állnak a jelentkezők, mindig legyen gyanús, ha egy cég az utcán szólít le embereket" – világosít fel egy modellügynökséget vezető forrásunk, hozzátéve: "én legfeljebb egy páratlan szépséget látva megyek oda valakihez, de sosem pici gyerekek esetében”. Zavarosban halászó cégre utal az is, ha gyorsan akar olyasmit lebonyolítani, ami az ügyfél (jelen esetben a szülő) számára nagy költséggel jár.
Valami hasonló történt a gyerekrendezvényen leszólított anyukával is: miután telefonon jelentkezett a cég, meghívták egy tájékoztatóra, amelyen a számtalan megjelenttel csak azt közölték, hogy katalógusfotózáshoz keresnek gyerekeket. Ehhez regisztrálnák előbb őket rendszerükbe, majd fotóportfoliót, s fotónévjegyet (úgynevezett set kártyát) készítenének a gyerekekről, persze csak azokról, akik a kívánalmaknak megfelelnek. Az ügynökség egyik munkatársa – az egyébként megnyerő helyszínen, egy Andrássy úti irodában – ezek után kikérdezte a gyerekeket, énekeltette őket, egyszóval vizsgáztatta őket. A fiatal szülők talán az egykori iskolai vizsgák drukkját élték át, amikor pár nappal később rájuk telefonált valaki a cégtől, hogy gyermekük szerencsésen a következő fordulóba ju
A név mire kötelez? |
A cikkünkben tárgyalt módszerek nem teljesen ismeretlenek, több vállalkozás már évek óta próbálkozik velük. Szellemiségükről sokat elárul, hogy valamely nagy nemzetközi modellügynökség-hálózathoz hasonló nevet vesznek föl, majd amikor forróvá válik a talaj a lábuk alatt, nevet változtatnak. Az egyik, mostanában hírbe hozott cégnek éppen az az offshore hátterű vállalkozás a tulajdonosa, mint a másfél millió forintos tandíjával a lapokba került médiaiskoláé. |
Az említett ügynökség tételesen felsorolja ugyan, hogy a 180 ezer forint milyen részösszegekből áll, s szabályos szerződést rak a szülők elé, amellyel bizonyára meg is győzi őket. Igen ám, de még egy profi fotós által készített portfolió elkészítése is rendszerint csak töredéke a fenti összegnek. Ráadásul óvodás korú gyerekeknél erre semmi szükség, s nem is szokás készíteni; magára valamit adó cég nem ebből próbál meggazdagodni – erősítik meg forrásaink.
Aki egy Tesco-katalógusban fotóztatná gyermekét plüssmacival, vagy okvetlenül csokireklámokban indítaná el csemetéje előadói karrierjét, annak elég, ha potom összegért regisztráltatja őt egy casting-ügynökség adatbázisába. „A kisgyerekeknek semmi szükségük portfolióra, s aki óvodásokat hajt fel, az nem modellügynökség. A valódi modellügynökség ugyanis elsősorban pár tucat fős, kiemelt ügyfélkörét menedzseli úgy, hogy közben rendszeres kapcsolatot tart velük. A hírbe hozott cégeknél ilyesmiről szó sincs” – magyarázza egyik, casting-ügynökséget vezető forrásunk, aki egyébként óvodáskorú gyerekek regisztrálásáért egy fillért nem kér a szülőktől. Ráadásul a címlistagyűjtés helyett ő saját névjegyét osztogatja, így akkor jelentkezik a modelljelölt, amikor ő úgy gondolja.
Ezek a vállalkozások módszereikről ismerhetők fel, aktuális cégnevük másodlagos, s egyébként is gyakran változtatják (lásd keretes anyagunkat). Ismérveik közé sorolhatjuk még a részletfizetéses behúzást is. Ilyenkor felajánlják – az egyébként irreálisan magas összeg miatt – megszeppent szülőnek, hogy először csak pár tízezret fizessen, a többi ráér később.
Az efféle eszközökkel dolgozó társaságok sokkal inkább emlékeztetnek obskurus, telefonmarketingesek és ügynökök bevetésével dolgozó cégre vagy piramisjátékra, mint valódi tevékenységet végző tisztes vállalkozásra. Forrásaink szerint előfordul, hogy a modellnek behívott fiatalokat veszik rá arra, dolgozzanak le valamennyit a horribilis fotózási díjból: minden begyűjtött telefonszámért száz forintot kapnak, s belőlük lesznek a szülőket leszólítgató kamaszlányok. Más alkalmakkor a telefonmarketingesek által a castingra csalogatott fiatalokat (itt ugyebár már nem óvodásokról van szó) trükkösen úgy szelektálták (a társaság felét „kiszórták”, majd felhívták, hogy mégis továbbjutott), hogy senkinek ne tűnjön föl: valójában mindenkit megkörnyékeznek a méregdrága ajánlattal.
A kisgyermekes szülőknek különösen jólesik, ha gyereküket dicsérik, s ezért sokkal hiszékenyebbek is. Amíg pedig azok, addig ezek az „ügynökségek” meg fognak tollasodni – figyelmeztet a lapunknak nyilatkozó castingügynökség-vezető. Arról nem is beszélve, hogy a modellkarrierrel beoltott gyerek számára személyiségromboló hatású a hitegetés is, meg az is, ha fuccsba megy a szereplési lehetőség.
Hétfőn vált le a Nemzetközi Űrállomásról a magyar kutatóűrhajóst is szállító Dragon űrhajó. Kövesse velünk, cikkünk folyamatosan frissül!
Bár a kormány mind az ipari, mind a háztartási méretű szolárfejlesztéseknél behúzta a féket, a kapacitások bővülnek, sorra dőlnek a rekordok.
A miniszterelnök vejeként megtanulta, hogy bizonyos dolgoktól távol kell magát tartania – nyilatkozta az épp Amerikába készülő üzletember.
A kormánybiztos aggodalmai nem jutottak el a katonakoporsókról és a kerítést átvágó Magyar Péterről készült kamuvideók készítőihez.
Időnként a szél is viharos lehet.
40 hektárnyi nádas kiirtása, több száz tonna beton beépítése, 13 milliárd forint elköltése és három év állás után.
Közigazgatási hatósági eljárásban vizsgálják halálának körülményeit.
Továbbra sincs egyértelmű bizonyíték a kárpátaljai magyar férfi megverésére.