Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3870e690-859b-40e7-be1d-87ddb1fc3575","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A lengyel Volonaut oldalra nyúló propellerek nélkül készítette el az Airbike nevű fejlesztését, amivel így szűk helyeken is jól lehetne manőverezni.","shortLead":"A lengyel Volonaut oldalra nyúló propellerek nélkül készítette el az Airbike nevű fejlesztését, amivel így szűk...","id":"20250505_repulo-motor-kozlekedes-sci-fi-volonaut-airbike","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3870e690-859b-40e7-be1d-87ddb1fc3575.jpg","index":0,"item":"bd648b92-3f7b-48ff-9320-dedac6e1ad33","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_repulo-motor-kozlekedes-sci-fi-volonaut-airbike","timestamp":"2025. május. 05. 11:03","title":"Lengyel cég csinálta meg minden sci-fi film ikonikus járművét: a repülő motort – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már törölte az írást, ennyi is elég volt, hogy kiszivárogjon néhány érdekes részlet.","shortLead":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már...","id":"20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3.jpg","index":0,"item":"c7828e9d-0971-47f3-8d6e-a1c1f0d053ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","timestamp":"2025. május. 06. 10:03","title":"Kiszivárgott képeken látni, hogyan néz majd ki az új Android","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","shortLead":"A nyertes jelölt a közvéleménykutató szerint több mint 30 százalékot kapott.","id":"20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59aad9b2-3f03-49d7-be97-bb4b182f2961.jpg","index":0,"item":"37d517d5-cfe7-4103-8a9a-50718fb1d0b6","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Exit-poll-a-szelsojobbos-George-Simion-nyerte-a-roman-elnokvalasztas-elso-fordulojat","timestamp":"2025. május. 04. 21:19","title":"Exit poll: a szélsőjobbos George Simion nyerte a román elnökválasztás első fordulóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2e1d310-b0dd-4932-ad61-b4e12a9832c6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Varese-tó melletti villát egy magyar tőkealap vásárolta meg, a vezetőjének neve már korábban felbukkant az Orbán-közeli körökben. ","shortLead":"A Varese-tó melletti villát egy magyar tőkealap vásárolta meg, a vezetőjének neve már korábban felbukkant...","id":"20250505_orban-villa-lombardia-olasz-sajto-magantokealap-tiszolczi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2e1d310-b0dd-4932-ad61-b4e12a9832c6.jpg","index":0,"item":"93b4667b-e4cd-4cde-9a4f-d7000966c290","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_orban-villa-lombardia-olasz-sajto-magantokealap-tiszolczi-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 12:32","title":"Orbán-villának neveznek az olasz sajtóban egy lombardiai ingatlant, amelynek adásvétele Habony és Szalay-Bobrovniczky köreihez vezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88a37a6a-5d79-48cd-8374-fd6856ae7510","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Bárki is tette, tudta, mit csinál – mondta Óscar Puente.","shortLead":"Bárki is tette, tudta, mit csinál – mondta Óscar Puente.","id":"20250505_spanyolorszag-kabellopas-vasuti-kozlekedes-szabotazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88a37a6a-5d79-48cd-8374-fd6856ae7510.jpg","index":0,"item":"ac95fea3-d421-4333-83c2-5c60d9e542ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250505_spanyolorszag-kabellopas-vasuti-kozlekedes-szabotazs","timestamp":"2025. május. 05. 15:32","title":"Kábellopás miatt volt vasúti káosz Spanyolországban, a közlekedési miniszter szerint szabotázs történt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98b562b4-945c-47b3-b6c8-d28f8ac97eb1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szövegértésben kapott feladatok között idén szerepel táblázat, a helyes válasz aláhúzása, és számos indoklást igénylő példa is.","shortLead":"A szövegértésben kapott feladatok között idén szerepel táblázat, a helyes válasz aláhúzása, és számos indoklást igénylő...","id":"20250505_2025-magyar-erettsegi-elso-resz-feladatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98b562b4-945c-47b3-b6c8-d28f8ac97eb1.jpg","index":0,"item":"72ad8486-ca80-4007-9a7d-463443f083f4","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_2025-magyar-erettsegi-elso-resz-feladatok-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 09:29","title":"Arany János és Zrínyi Miklós is bekerült az idei középszintű magyarérettségi első részének feladatai közé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást vállaló egyetemek elestek az Erasmus programban való részvétel lehetőségétől.","shortLead":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást...","id":"20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a.jpg","index":0,"item":"e3723b36-a9df-4fed-9bd6-b089fe5614aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","timestamp":"2025. május. 05. 13:22","title":"Hankó Balázs egy Brüsszelbe induló Wizz-Air gépre íratta fel, hogy a Pannónia Ösztöndíjprogram jobb, mint az Erasmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed10272c-70fe-4fec-a839-535b04210e04","c_author":"Kövesdi Veronika - Metz Rudolf Tamás","category":"360","description":"Követői számára Magyar Péter lett „a nép hangja”, aki a hatalom szemébe mondja, amit sokan éreznek. És aki ilyen szerepet vív ki, azt nehezebben ítélik el akkor is, ha hibázik. Ehhez jön még egy dinamika: minél többen állnak mellé, annál inkább „a mi emberünkké” válik, és annál támadhatatlanabb. Kövesdi Veronika médiakutató és Metz Rudolf Tamás politológus a teflonhatás magyarázatát adják, és elmagyarázzák, mikor szűnik meg a védelem.","shortLead":"Követői számára Magyar Péter lett „a nép hangja”, aki a hatalom szemébe mondja, amit sokan éreznek. És aki ilyen...","id":"20250504_A-politikai-teflon-negy-oka-van-hogy-Magyar-Peter-tamadhatatlan-Kovesdi-Veronika-Metz-Rudolf-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed10272c-70fe-4fec-a839-535b04210e04.jpg","index":0,"item":"c3949e38-bf03-4deb-b1da-398d723c7e18","keywords":null,"link":"/360/20250504_A-politikai-teflon-negy-oka-van-hogy-Magyar-Peter-tamadhatatlan-Kovesdi-Veronika-Metz-Rudolf-Tamas","timestamp":"2025. május. 04. 17:30","title":"A politikai teflon: négy oka van, hogy Magyar Péter támadhatatlan, és a szavatosságuk lejárhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden este láncot alkotva tüntetnek a budapesti Margit híd déli járdáján a kerékpárosok, miután a korábbi tervekkel ellentétes jelenlegi koncepció szerint a felújított hídnak csak az északi oldalán épül kerékpárút. Érti-e a főváros vezetése, hogy mi a főváros és a fővárosiak érdeke?
A Margit hídon jelenleg semmilyen kerékpárút nem vezet keresztül, a bicikliseket a rakparton vezető utak egyenesen a híd déli járdájára vezetik föl. Bár járdán kerékpározni tilos, tulajdonképpen mindenki ezt teszi. Kerékpárút híján kézenfekvőbb volna persze az úttesten közlekedni, de a sávok szűkek, a kerékpárosokat a zsúfoltság miatt sávváltás nélkül kikerülő gépkocsik gyakran nem tartják be a kellő oldaltávolságot, ez pedig balesetveszélyes. A déli oldal járdája pedig azért is népszerűbb, mert arra gyérebb gyalogosforgalom jut (a Margitszigetre tartók az északi járdát használják).
A Margit híd felújítási terveiben eredetileg két kerékpárút szerepelt: az egyik, kétirányú sáv a híd északi oldalán futna, míg egy Budáról Pestre vezető egyirányú bicikliút vezetne a déli oldalon. Az északi két sáv azért indokolt, mert a margitszigeti lejáró így a Duna minkét partjáról elérhető a kerékpárosoknak is. A déli kerékpársávot pedig - akár még a kompromisszumos egyirányú változatban is - azért szorgalmazzák a kerékpáros szervezetek, mert Budáról Pestre hajtva a felújított hídon csak nagy kerülővel lehetne áthajtani. Miután a kerékpárosút használata kötelező, egy Margit körút felől érkező bringásnak előbb a híd alatt átvezető bicikliúton át kell térnie az északi oldalra, onnan nagy ívű kerülővel felhajtania a kétirányú bicikliútra, majd a pesti oldalra átérve ugyanezt a nyolcast leírhatja, miközben amúgy csak egyenesen folytatná útját. A Kerékpáros Klub - általunk nem ellenőrzött - számításai szerint ami a déli kerékpársáv esetén 1 kilométer volna, az annak szabotálásával 2,5 kilométeres távra nő, ráadásul ezalatt nyolc, közlekedési lámpával súlyosbított kereszteződésen kellene áthajtaniuk. Márpedig a legújabb tervrajzokról a déli bringautat egyszerűen eltüntették.
A Margit híd a kedd délutáni dugóban. Legalább a kerékpárosok haladhatnának
László levelére Hagyó is élesen reagált, a fővárosi tervtanácsra mutogatva, amely nem járult hozzá a híd déli oldalának kiszélesítéséhez (az északiéhoz igen), ezért nem fér el ott a bicikliút. Hagyó végül megígérte, szól a tanácsnak, hogy tűzzék újra napirendre a kérdést, Beleznay Éva főépítész pedig megígérte, hogy augusztus 20. utáni ülésükön napirendre tűzik.
Az ügyben Demszky Gábor is közleményt adott ki. A főpolgármester szerint a terveket „két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező”, és ezért indokolatlan a kerékpárút miatt tervezett demonstráció. Magyarán nem lesz déli szakasz, csak a két sávos északi.
A politika is ráugrott a témára (Oldaltörés)
A témára az MDF is ráugrott, szerintük az egyre növekvő számú budapesti biciklistának jogos elvárása, hogy „az - európai szinten is megdöbbentő összegből, 30 milliárd forintból - újjáépülő Margit hídon végre megvalósulhasson a biztonságot és a gyors áthaladást garantáló kerékpáros közlekedés”. Az ellenzéki párt szerint Demszky Gábor és Hagyó Miklós most egyszerűen letagadják, vagy a fővárosi tervtanácsra hárítják át a felelősséget, míg a főváros vezetése azzal replikázik, hogy a tervekről az MDF is mindvégig tudhatott.
A kerékpárosok - a klub, illetve a Critical Mass mozgalom - kedd délutánra terveznek demonstrációt: fél hatkor találkoznak a híd déli járdáján, majd a tervek szerint tesznek egy-két kört a híd sávjain is. Így kívánják demonstrálni, mennyire szükségesnek érzik a déli oldalon a kerékpárutat. A kerékpárosok egyébiránt azt is jobb ötletnek tartanák, ha az északi oldalon nem a járdával azonos szintű kerékpárút vezetne (ilyet találni ma a Bajcsy-Zsilinszky úton), hanem önálló, a bóklászó gyalogosoktól akár szintben is elválasztott kerékpársáv. (A demonstrációt a forgalomellenőrző kamerák képein is követhetik, a linket itt érik el.)
Fejlettebb kerékpáros kultúrájú városokban ugyan megszokott, hogy egy egész sáv áll a kerékpárosok rendelkezésére, Budapest útjain a kevesebb biciklis miatt ez egyelőre nem tűnik indokoltnak.
A budapesti hidak - s elsősorban a Margit híd - azonban mégis viszonylag nagy kerékpáros forgalmat bonyolítanak, érthetetlen tehát, hogy miért kezeli másodrendű kérdésként a korábbi tervek betartását a főváros.
A gond ugyanis minden bizonnyal nem a 2,5 kilométeres távval van, hanem azzal, hogy a főváros vezetése - minden szólam ellenére - keveset értett meg abból, hogy mi a főváros, s a budapestiek érdeke. Az autóforgalom nyomán keletkező elviselhetetlen zsúfoltságot ugyanis a kerékpáros közlekedés segítésével, a kerekezők számára kedvező döntésekkel lehetne enyhíteni. Amíg félig átgondolt, a praktikus szempontokat nélkülöző döntések születnek (lásd légkondícionáló nélkül vásárolt, augusztusban üzembe helyezett Combino-villamosok), addig a budapesti kerékpározás nem is tűnik majd vonzó perspektívának.
Lehetséges persze, hogy a főpolgármester számára a kerékpározás ügye csak PR-szempontokat szolgál. Remek példa volt erre a Margit híd felújításával kapcsolatos májusi sajtótájékoztató. Demszky - amolyan Boris Johnsonként - fotósok kereszttüzében, bicajjal érkezett a rendezvényre. De a szinte ugyanakkor átadott felújított Szabadság hídra a másfél éves, több mint 5 milliárd forintba kerülő rekonstrukció során nem épült egy méter bicikliút sem.