A parlamenti képviselők hétfőn 334 igen szavazattal és egy tartózkodással kihirdették a Nabucco-gázvezetékről szóló nemzetközi megállapodást.
Szabó Vilmos külügyi államtitkár expozéjában hangsúlyozta: a magyar, az osztrák, a bolgár, valamint a román és a török köztársaság között létrejött kontraktus hatékonyan szolgálja a gázszállítási útvonalak bővítését a Kaszpi-térség felé, így csökkentve az Ukrajna és Oroszország közötti konfliktusokból adódó gázellátási kockázatokat.
A projektben közvetlenül érdekelt országok vezetői 2009. július 13-án Ankarában írták alá a kormányközi megállapodást a Nabucco földgázvezetékről, amely a tervek szerint közép-ázsiai és közel-keleti földgázt juttat majd Európába, Oroszországot és Ukrajnát elkerülve.
Az egyezménnyel - magyar javaslatra - létrehozták a Nabucco Bizottságot a beruházás segítésére és ellenőrzésére. A bizottságba az aláíró kormányok egy-egy képviselőt küldenek, továbbá, megfigyelői státussal, a német kormány, az Európai Beruházási Bank (EIB), az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), az Európai Bizottság és a Nemzetközi Nabucco Társaság is részt vehet a bizottságban.
A főszerep idén nyártól a megvalósításra alapított Nabucco konzorciumé - a bécsi székhelyű Nabucco Gas Pipeline International GmbH-é, a megállapodás ezt Nemzetközi Nabucco Társaságnak nevezi -, amelynek a magyar Mol Nyrt., az osztrák OMV, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz, a török Botas, valamint a német RWE energiavállalat a tulajdonosa. A megállapodás szerint a nemzetközi vállalat öt Nemzeti Nabucco Társaságot fog alapítani kizárólagos tulajdonában, leányvállalatként a szerződő országokban. A beruházás magántőkéből, állami szerepvállalás nélkül valósul meg. A Nabucco konzorciumban résztvevő vállalkozások az első 25 évben a vezeték mindenkori kapacitásának 50 százalékával, de legföljebb évi 15 milliárd köbméter földgázzal rendelkeznek, a többit pályázaton kell szétosztani.
A Nabucco a tervek szerint 31 milliárd köbméter kapacitású, 3.300 kilométer hosszú földgázvezeték lesz. A csővezeték Törökországból, a török-grúziai, illetve a török-iráni határról indul, és Bulgárián, Románián és Magyarországon áthaladva az ausztriai Baumgartennél végződik majd. Várhatóan 2014-ben kezd gázt szállítani, és a maximális kapacitása 2020-ra épül ki.
A beruházás költsége 2008-as árakon 7,9 milliárd euró. Az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) mellett többek között amerikai és kínai bankok is jelezték, hogy szívesen adnak hitelt a beruházáshoz. Az EIB a pénz 25 százalékát adná kölcsön, az EBRD pedig egymilliárd euró forrást juttatna.
Magyarország különösen aktív volt a Nabucco kormányközi megállapodásának létrehozásában. Budapesten két nemzetközi tanácskozást is tartottak, a másodikat a magyar kormányfő kezdeményezésére az idén év elején, csúcsszinten. Egyebek mellett a magyar lobbizás eredményként az Európai Unió 2007 márciusában a transzeurópai energiahálózat kiemelt vállalkozásának minősítette a Nabuccót. A magyar kormány célja, hogy Magyarország regionális gázelosztó szerephez jusson elsősorban gáztárolók létrehozásával, amire földrajzi és geológiai szempontból Magyarország jó lehetőségekkel rendelkezik. A Nabucco és a Déli Áramlat vezeték megvalósulásával további tárolókapacitásokra lesz szükség.