szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nemes Gábor, a BKV sztrájkbizottságának szóvivője szerint a BKV tulajdonosa évek óta csak ígérget, de hiányzik a kellő akarat a szolgáltatás javítására. Közben Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója arról beszélt, a szakszervezetek hagyományosan nagyon jól tudják érvényesíteni érdekeiket a BKV-nál.

"Nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétsége miatt tettünk feljelentést a rendőrségen, amiért a BKV vezetése azt állította, hogy a buszvezetők szándékosan okozzák a meghibásodásokat" – mondta a hvg.hu-nak Nemes Gábor, a BKV sztrájkbizottságának szóvivője kedden. A mai nap összesen 270 BKV-busz nem indult el, miután a dolgozók hétfő óta reggelente alaposabban átvizsgálják a buszokat és javítást kérnek, ha műszaki hibát találnak. Nemes szerint egyszerű a történet: kollektív szerződés hiányában a BKV-dolgozók január elseje óta a Munka Törvénykönyve szerint dolgoznak, ez pedig nem szab időkorlátot az átvizsgálásnak.

Egyes hírek szerint a szakszervezeteknek nincs elég pénzük a sztrájkalapban ahhoz, hogy hosszú, több napon át tartó sztrájkot folytassanak (állítólag csak két napra elég a pénz), és ezért folyamodtak ehhez a megoldáshoz. Nemes a hvg.hu-nak ezt tagadta. „Hiányzik a kellő akarat a tulajdonos részéről. Évek óta ígérgetnek, garanciákat fogalmaznak, de nem tesznek semmit a szolgáltatás javítása érdekében. Az, hogy a sofőrök most jobban betartják a szabályokat, amiatt van, hogy a kollektív szerződés megszűnt” – mondta a szóvivő.

Időközben a Városháza is aktivizálta magát. Kedden Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes adott ki nyilatkozatot arról, hogy a "2009. december 31-én hatályát veszített kollektív szerződés változatlan formában történő fenntartása mintegy 2,9 milliárd forint többletköltséget jelentene a BKV-nál, elsősorban azért, mert a béren kívüli juttatások eddigi adókedvezménye megszűnt". Ikvai-Szabó szerint az átlagos keresetű BKV-dolgozó 2010-ben közel 13 százalékkal több nettó bért kap, mint 2009-ben, ám a további extra juttatásokat a BKV nem tudja az eddigi szinten finanszírozni.

Ikvai keddi nyilatkozatához hasonlóan beszélt hétfőn a hvg.hu-nak Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója a BKV-sok juttatásairól. Nyáry a hvg.hu megkeresésére azt is elmondta, hogy "a BKV Zrt.-től jelenleg 12 függetlenített szakszervezeti vezető kap bért; 2009-es bérköltségük járulékok nélkül a jelenlegi - BKV-tól kapott - adatok alapján 141,53 millió forint". Nyáry azzal magyarázta kérdésünkre ezt az adatot, hogy a szakszervezetek hagyományosan nagyon jól tudják érvényesíteni érdekeiket a BKV-nál. Jól mutatja ezt, hogy az elmúlt években akkora összeget költöttek bérfejlesztésre a cégnél, ami a közszféra és a fuvarozási szektor bérnövekedését is jóval meghaladta. Márpedig a részben hitelből finanszírozott BKV-nál erre nincs további fedezet.

A BKV-buszok lerobbant állapotáról a sajtónak másfél évvel ezelőtt Molnár Ferenc nyilatkozott. A sofőr meggyőződése, hogy a vállalatot nem éppen pozitív színben feltüntető nyilatkozatai miatt rúgták ki a cégtől. „Nem értem, hogy a szakszervezet akkor miért nem állt ki mellettem és miért nem védett meg, noha ugyanazt szajkóztam, amit most ők” – fakadt ki a hvg.hu-nak. Nemes szerint nem igaz, hogy a szakszervezetek korábban nem foglalkoztak volna a járműhibákkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!