szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elérte a Rákóczi téri állomást a 4-es metró déli fúrópajzsa szerda délelőtt a fővárosban.

A fúrópajzs másfél hónapos munkával vágta keresztül magát a Kálvin tér és a Rákóczi tér közötti 700 méteres szakaszon. Az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést, az állomászáró betonfal a pajzs érkezésekor egyben dőlt le.
   
A Rákóczi téri megállóban Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója elmondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül tette meg a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa az utat a Kálvin térről. Mint mondta, csak gratulálni lehet az alagutat építő Bamco szakembereinek, akik úgy fúrták az alagutat, hogy mindössze 3-4 milliméteres épületsüllyedést lehetett tapasztalni, ami - ahogy fogalmazott - "pesti viszonyok között szép teljesítmény".

Ha az alagútépítés ebben az ütemben halad tovább, akkor elképzelhető, hogy az év vége helyett már nyár elejére sikerül a pajzsos alagútépítést befejezni. Mint mondta, jól halad a Gellért téri átkötő alagút építése is. Elmondta azt is, hogy az eddig tapasztalt talajviszonyokra kell számítani a pajzs további útja során is - a mostani Nagykörút régen egy Duna-ág volt, emiatt homokosabb, folyósabb a talaj -, ebben csak a Keleti pályaudvarhoz közeledve lesz változás, akkor ugyanis a pajzs közel lesz egy viszonylag magas víztartalmú homokos agyagréteghez. Akkor adódhatnak problémák, de bízik benne, hogy a pajzs gond nélkül eléri a Keleti pályaudvart. 
   
A projektigazgató elmondta azt is, hogy a pajzs az ütemterv szerint hat hetet töltene a Rákóczi téri állomáson. Ezalatt "áttolják" a pajzsot az állomás másik oldalára, valamint elvégzik a szükséges javításokat. Klados Gusztáv szerint azonban a fúrópajzs a hat hét letelte előtt elindulhat a Népszínház utcai megálló felé. A DBR Metró Projekt Igazgatóság sajtóanyaga szerint várhatóan január végéig megérkezik a Rákóczi téri állomásra az északi fúrópajzs is. 
   
A déli pajzs - amely november közepén indult a Kálvin térről - átlagosan naponta 15 métert haladt előre a Kálvin tér-Rákóczi tér közötti szakaszon. A pajzs már karácsony előtt megközelítette a Rákóczi téri állomást, de biztonsági okokból, illetve az ünnepekre való tekintettel csak az új évben haladt tovább. 
   
A két pajzsnak át kellett haladnia a 3-as metró alagútjai fölött, volt olyan rész, ahol mindössze másfél méter volt a régi és az új metró alagútjai között. Kockázatot jelentett az is, hogy a műemléki védelem alatt álló Magyar Nemzeti Múzeum, illetve a Magyar Rádió épülete mellett is el kellett haladniuk. Az északi pajzs várhatóan január végén éri el a Rákóczi teret. 
   
A DBR közlése szerint az ősszel készült ütemterv alapján 2010 augusztusában, illetve októberében érik el a pajzsok a Baross teret. A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Négy évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.  

 
 
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!