szerző:
hvg.hu

Elérte a Rákóczi téri állomást a 4-es metró déli fúrópajzsa szerda délelőtt a fővárosban.

A fúrópajzs másfél hónapos munkával vágta keresztül magát a Kálvin tér és a Rákóczi tér közötti 700 méteres szakaszon. Az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést, az állomászáró betonfal a pajzs érkezésekor egyben dőlt le.
   
A Rákóczi téri megállóban Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója elmondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül tette meg a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa az utat a Kálvin térről. Mint mondta, csak gratulálni lehet az alagutat építő Bamco szakembereinek, akik úgy fúrták az alagutat, hogy mindössze 3-4 milliméteres épületsüllyedést lehetett tapasztalni, ami - ahogy fogalmazott - "pesti viszonyok között szép teljesítmény".

Ha az alagútépítés ebben az ütemben halad tovább, akkor elképzelhető, hogy az év vége helyett már nyár elejére sikerül a pajzsos alagútépítést befejezni. Mint mondta, jól halad a Gellért téri átkötő alagút építése is. Elmondta azt is, hogy az eddig tapasztalt talajviszonyokra kell számítani a pajzs további útja során is - a mostani Nagykörút régen egy Duna-ág volt, emiatt homokosabb, folyósabb a talaj -, ebben csak a Keleti pályaudvarhoz közeledve lesz változás, akkor ugyanis a pajzs közel lesz egy viszonylag magas víztartalmú homokos agyagréteghez. Akkor adódhatnak problémák, de bízik benne, hogy a pajzs gond nélkül eléri a Keleti pályaudvart. 
   
A projektigazgató elmondta azt is, hogy a pajzs az ütemterv szerint hat hetet töltene a Rákóczi téri állomáson. Ezalatt "áttolják" a pajzsot az állomás másik oldalára, valamint elvégzik a szükséges javításokat. Klados Gusztáv szerint azonban a fúrópajzs a hat hét letelte előtt elindulhat a Népszínház utcai megálló felé. A DBR Metró Projekt Igazgatóság sajtóanyaga szerint várhatóan január végéig megérkezik a Rákóczi téri állomásra az északi fúrópajzs is. 
   
A déli pajzs - amely november közepén indult a Kálvin térről - átlagosan naponta 15 métert haladt előre a Kálvin tér-Rákóczi tér közötti szakaszon. A pajzs már karácsony előtt megközelítette a Rákóczi téri állomást, de biztonsági okokból, illetve az ünnepekre való tekintettel csak az új évben haladt tovább. 
   
A két pajzsnak át kellett haladnia a 3-as metró alagútjai fölött, volt olyan rész, ahol mindössze másfél méter volt a régi és az új metró alagútjai között. Kockázatot jelentett az is, hogy a műemléki védelem alatt álló Magyar Nemzeti Múzeum, illetve a Magyar Rádió épülete mellett is el kellett haladniuk. Az északi pajzs várhatóan január végén éri el a Rákóczi teret. 
   
A DBR közlése szerint az ősszel készült ütemterv alapján 2010 augusztusában, illetve októberében érik el a pajzsok a Baross teret. A 4-es metró alagútját 2007 áprilisában kezdték el építeni, ekkor indult el az első pajzs a Kelenföldi pályaudvarról. A korábbi ütemtervek szerint a pajzsoknak 2009 májusában kellett volna a Baross térre érkezniük. Négy évvel ezelőtt még azt tervezték, hogy a 4-es metrót 2009 végén átadják az utasforgalomnak.  

 
 
 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!