szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Felelőtlen, demagóg és a tömegközlekedés csődjét okozná a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt javaslata, miszerint az MSZP 2013-ig bevezetné a díjmentes közösségi közlekedést Budapesten.

Az MSZP-s politikus szombaton, a párt majálisán azt mondta: az ingyenes közösségi közlekedést azok vehetnék igénybe, akik legalább négy éve állandó budapesti lakosok, vagy diákként a fővárosban tanulnak. A szocialista politikus szerint ezt a parkolási díjbevételekből, valamint abból lehetne finanszírozni, hogy Budapesten bevezetnék a környezetvédelmi zöldzónákat, ezek használatából 50 milliárd forint bevétele lehet a fővárosnak.

A VEKE reagálásában azt írta: a javaslat felelőtlen, szakmailag teljesen megalapozatlan és nevetséges. Az egyesület ezért arra kéri az összes politikai párt képviselőjét, hogy tekintsék megkésett áprilisi tréfának, és ne vegyék komolyan Horváth Csaba javaslatát, ne szálljanak be egy olyan demagógiaversenybe, mely kizárólag a budapesti tömegközlekedés csődbe vitelére és a dugódíj ötletének lejáratására alkalmas. 

Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos, a mai árakat megfizető utasait is alig tudja elvinni az öreg járműpark.

"A tömegközlekedés ingyenessé tétele közgazdasági nonszensz, a rendszer finanszírozhatatlanná válik, egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozás pedig nem csak igazságtalan, de adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonja" - írta a VEKE. 

Az egyesület szerint nevetséges az az elképzelés is, miszerint csak a budapesti lakhellyel rendelkezők kapnák ingyenesen a szolgáltatást. Ez azt jelentené, hogy a tömegközlekedésért lényegében senki nem fizetne (hisz a BKV-t rendszeresen használó vidékieknek megérné ideiglenesen átjelentkezni Budapestre), az ellenőrzés és az értékesítés teljes rendszerét azonban továbbra is fenn kellene tartani, például a külföldieknek szóló jegyek értékesítése és ellenőrzése céljából. Ráadásul a már ma is nagyrészt adóforintokból fenntartott fővárosi tömegközlekedés kizárólag a budapestiek számára történő ingyenessé tétele alkotmányossági aggályokat is felvet.

A dugódíj bevezetésével a VEKE eddig is egyetértett, de szerintük ennek feltételei jelenleg Budapesten nem adottak, a Horváth Csaba által ettől remélt 50 milliárd forintos bevétel nagyságrendje pedig irreális. A dugódíj nem pénzbeszedési, hanem forgalomszabályozási eszköz, ami akkor tudja betölteni a funkcióját, ha az autósoknak valós alternatívát kínáló tömegközlekedés és P+R parkolók állnak rendelkezésre. A mai budapesti tömegközlekedésnek sem a kapacitása, sem a szolgáltatási színvonala, sem a járműparkja nem alkalmas a dugódíj nyomán átülő autósok átvételére - írta a VEKE. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!