szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A közterületi parkolás jogi feltételeinek megteremtését célzó törvénymódosító javaslat általános vitára bocsátásával egyhangúan egyetértettek a képviselők az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának szerdán tartott ülésén.

A törvénymódosító javaslatot Rogán Antal és Kósa Lajos fideszes képviselő terjesztette be. Lényeges pontja, hogy a  95-ös motorbenzin árának éves átlagában maximálják a közterületi parkolási óradíjakat, továbbá  a parkolási rendszer működtetésére meghatározott gazdasági társasággal közszolgáltatási szerződést köthet a helyi önkormányzat. A törvénymódosító javaslat szerint  a jelenleg közszolgáltatást nem biztosító szervezetek továbbra is elláthatják az érvényes szerződésük alapján a feladatot, de a szerződésüket nem lehet módosítani, így például határozatlan idejűvé alakítani.

Rogán Antal a képviselőket emlékeztette arra, hogy a törvénymódosítást sürgeti az Alkotmánybíróság határozata, amely szerint 2010. június 30-ig módosítani kell a törvényt. A fideszes képviselő jelezte azt is, hogy módosítani kell az önkormányzati törvényt is, amely kétharmados többséget igényel. Az ülésen jelen lévő  két szocialista képviselő, Józsa István és Kovács Tibor emlékeztetett a kormány által márciusban benyújtott hasonló törvénymódosító javaslatra. 

A mostani javaslatból hiányzik a rugalmasság - jegyezte meg Józsa István. Javasolta, hogy a pótdíj fizetési kötelezettség attól az időponttól számítson, amikor a gépjármű tulajdonosa, vagy üzemben tartója bizonyítottan tudomást szerez a büntetésről. A bírság elmulasztása esetén a bíróság illetékességét a lakóhely szerint kellene megállapítani, hogy ne kelljen a megbírságoltnak emiatt utaznia. Kovács Tibor pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a javaslat maximálja a parkolási díjat, de nem rendelkezik arról, hogy mi történik akkor, ha a bevételek nem fedezik a rendszer működtetését. 

Rogán Antal, aki Budapest V. kerületének polgármestere is, azzal példálózott, hogy a 2006. évi 350 millió forint körüli bevételükkel szemben még 350-360 millió forint költség állt, 2009-ben pedig az önkormányzati ellenőrzés eredményeként a bevételük elérte a 900 millió forintot 180 millió forint ráfordítás mellett. 

A Jobbik képviselője, Volner János a forgalomcsillapítás mellett a környezetvédelmi szempontok érvényesítését hiányolta, és felhívta a figyelmet az 1,1 millió kis- és középvállalkozás parkolási problémájára. A képviselő szerint a törvénybe kellene foglalni a parkolóhelyek tisztántartásának, hó- és jégmentesítésének kötelezettségét is. Rogán Antal annak a véleményének adott hangot, hogy ezt a problémát a törvény nem tudja kezelni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

A benzin árához kötnék Budapesten a parkolási díjat

A főváros vezetése egyetért a szaktárca javaslatával, hogy a benzin árához kössék a parkolási díjakat - ismertette a Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésén elhangzottakat Nyáry Krisztián, a városháza kommunikációs igazgatója.

MTI Itthon

A Fidesz a 95-ös benzin átlagárához kötné a parkolási díjat

A közterületi parkolás jogi feltételének megteremtése érdekében a közlekedési törvények mellett a helyi önkormányzatokról szóló jogszabályt is módosítaná a Fidesz, az ezzel kapcsolatos előterjesztéseket hétfőn nyújtották be az Országgyűlésnek. A javaslat a 95-ös benzin átlagárához kötné a parkolási díjat és rögzítené, hogy a várakozási díj és a pótdíj után késedelmi kamat nem követelhető.