Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"322214e7-6b2c-4ca1-8f84-46b11f3d3998","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Van, aki a kedvenc kaliforniai borától válik meg, más a Netflix-előfizetését mondta le. Két, Donald Trump intézkedéseivel célba vett ország, Kanada és Dánia polgárai a személyes bojkottot választották tiltakozásul. ","shortLead":"Van, aki a kedvenc kaliforniai borától válik meg, más a Netflix-előfizetését mondta le. Két, Donald Trump...","id":"20250409_trump-kanada-dania-vamok-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322214e7-6b2c-4ca1-8f84-46b11f3d3998.jpg","index":0,"item":"93dcbf08-cf08-4f5e-acad-5fd3a0f8f6eb","keywords":null,"link":"/elet/20250409_trump-kanada-dania-vamok-bojkott","timestamp":"2025. április. 09. 12:22","title":"Egyre kreatívabb módon vágnak vissza a kanadaiak és a dánok Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai tőzsdék.","shortLead":"A vámháború továbbra is hatással van a piacokra, az USA–Kína kölcsönös emelés hírére jelentősen estek az európai...","id":"20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7b305fc-bda4-42c0-ac53-71ec3a41693e.jpg","index":0,"item":"8c683938-0019-4c86-bb8d-cc538cf5e8fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Minuszban-zart-a-magyar-tozsde","timestamp":"2025. április. 09. 18:36","title":"Trump vámjai miatt szerdán is mínuszban zárt a magyar tőzsde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","shortLead":"Hatalmas krátert üthet a Holdon az 2024 YR4 aszteroida, ráadásul a Földről is látható lenne az ütközés.","id":"20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d936afff-dd35-4f5b-b92e-9c9011eec0b0.jpg","index":0,"item":"c6e56c7f-0d24-4d27-9583-9b42cf13e62b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_aszteroida-hold-becsapodas-2024yr4-krakter-megfigyeles","timestamp":"2025. április. 10. 20:03","title":"A Holdat találhatja telibe az aszteroida, ami korábban úgy tűnt, a Földre veszélyes – látványos lehet a becsapódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3829f0-d129-4a7d-9806-14314a01d5c1.jpg","index":0,"item":"9bf5627f-61a7-411f-85b3-47ff252d6572","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Marabu-Feknyuz-Magas-korrupcio","timestamp":"2025. április. 09. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Magas korrupció, mi?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De azt nem tudni, hogy akkor hogyan kerültek a luxuscikkek Rogán Barbarához.","shortLead":"De azt nem tudni, hogy akkor hogyan kerültek a luxuscikkek Rogán Barbarához.","id":"20250410_gulyas-gergely-rogan-antal-feleseg-barbara-ruhak-taskak-ekszerek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5.jpg","index":0,"item":"88128038-03b8-485f-a5e2-f0e0db2a1364","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_gulyas-gergely-rogan-antal-feleseg-barbara-ruhak-taskak-ekszerek-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 12:22","title":"Gulyás: Nem Rogán Antal feleségéé a milliókba kerülő ruha, táska és ékszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Harmadik kihívás.","shortLead":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250409_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a124983-d083-41ef-9430-5ee4af33f22e.jpg","index":0,"item":"347bb36f-3484-42ca-9f25-4da9153c7ff2","keywords":null,"link":"/elet/20250409_Gondolkozz-velunk-Szexi-a-matek-3","timestamp":"2025. április. 09. 10:26","title":"Gondolkozz velünk: áramszünet – Szexi a matek 3.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ace22186-b0b0-4e69-8923-596e83417e02","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Láncreakciót indított el a sofőr felelőtlensége.","shortLead":"Láncreakciót indított el a sofőr felelőtlensége.","id":"20250409_vadat-emeltek-a-figyelmetlen-sofor-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ace22186-b0b0-4e69-8923-596e83417e02.jpg","index":0,"item":"354fb84a-0aa5-4c97-abdc-bc0c7682cd9d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_vadat-emeltek-a-figyelmetlen-sofor-ellen","timestamp":"2025. április. 09. 09:14","title":"Nem nézett körül rendesen, többen megsérültek – vádat emeltek a figyelmetlen sofőr ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f73c629-94ef-4d14-b1e1-fb5f90e3e847","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Egyesült Királyság igazságügyi minisztériuma olyan, a rendőrségi adatokon dolgozó algoritmust fejlesztett, ami alapján akár életeket is lehet menteni a jövőben.","shortLead":"Az Egyesült Királyság igazságügyi minisztériuma olyan, a rendőrségi adatokon dolgozó algoritmust fejlesztett, ami...","id":"20250409_rendorseg-gyilkossag-elorejelzese-algoritmus-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f73c629-94ef-4d14-b1e1-fb5f90e3e847.jpg","index":0,"item":"a8386a72-353a-42d3-a1f2-856ab84d554e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_rendorseg-gyilkossag-elorejelzese-algoritmus-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 09. 10:03","title":"Megcsinálták az algoritmust, ami előre jelezheti a gyilkosságokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
ÁSZ: feljelentés a 4-es metró beruházásának vizsgálata után
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A számvevők szerint a 4-es metró beruházásának vizsgálata során a feltárt szabálytalanságok közül több a büntetőjogi felelősség tisztázását is szükségessé teszi, ezért az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jogi osztálya több cselekménnyel összefüggésben hűtlen kezelés alapos gyanúja miatt ismeretlen tettesek ellen feljelentést tett - olvasható abban az összegzésben, amelyet az ÁSZ pénteken juttatott el az MTI-hez.
Az ÁSZ munkatársai a 4-es metró beruházási folyamatának ellenőrzése során megállapították: a hűtlen kezeléssel a magyar államnak, illetőleg a Fővárosi Önkormányzatnak okozott vagyoni hátrány a szabálytalanul lefolytatott közbeszerzési eljárásokból, a teljesítéssel arányban nem álló díjfizetésekből, továbbá a felelőtlen, a nyilvánvalóan és előreláthatóan kárt okozó szerződés-kötési gyakorlatból adódott. A feljelentést az ÁSZ a Fővárosi Főügyészségnek juttatta el.
Az ÁSZ az ellenőrzés megállapításai alapján egyebek között azt javasolta a kormánynak, hogy kezdeményezze a finanszírozási szerződés módosítását annak érdekében, hogy az állam műszaki-gazdasági és pénzügyi kontroll pozíciója erősödjön, kezdeményezze a szerződés kiegészítését azzal, hogy a fővárost az állami támogatás visszafizetésének kötelezettsége terheli, ha a BKV Zrt.-t privatizálja, vagy az állami támogatással megvalósított beruházás bármely létesítményét a társaság elidegeníti.
Az összegzésében leírják: az első és a Keleti pályaudvar - Bosnyák tér közötti második szakasz teljes költsége a vonatkozó kormányhatározat szerint 2002. évi áron, áfa nélkül 264,5 milliárd forint volt. A DBR kimutatása szerint folyóáron számítva a 4-es metró (az első és a második szakasz együtt) tervezett összköltsége 537,0 milliárd forint. A beruházás megkezdését a finanszírozási háttér megteremtése lehetővé tette, mivel az országgyűlés elfogadta a 4-es metró I. szakaszának állami támogatásáról szóló törvényt. Az I. szakaszhoz az állami támogatás összege 2002. évi áron, áfa nélkül összesen 153,9 milliárd forint volt. A metrótörvénnyel módosították a Polgári Törvénykönyvet is, amelynek értelmében az államnak a szerződésben vállalt kötelezettségét akkor is teljesítenie kell, ha erre a költségvetés nem nyújt fedezetet - írja összegzésében az ÁSZ.
A finanszírozási szerződés megkötésével az állami forrás 2004-től állt rendelkezésre. A főváros és az állam a finanszírozási kötelezettségei teljesítése érdekében az Európai Beruházási Bankkal (EIB) 2005-ben hitelszerződést kötött. A magyar állam a beruházás első szakaszára vonatkozó hitelkeret teljes összegét 2006 márciusáig 472 millió euró összegben (119,5 milliárd forint) lehívta, ez azonban nem volt arányos a beruházás műszaki készültségi szintjével. A Fővárosi Önkormányzat 58,5 millió euró (15 milliárd forint) összegű EIB hitelt vett igénybe a beruházásra, amely a jóváhagyott 125 millió euró hitelkeret mintegy 47 százaléka. A főváros EIB-hitelének visszafizetését a magyar állam garancia-vállalással biztosítja.
A számvevőszék megállapította: 2008 végétől a finanszírozási források alapvetően módosultak. Az Európai Bizottság 2009 szeptemberében hozott határozata alapján a Kohéziós Alapból 728,53 millió euró (a módosított támogatási szerződés szerint 180,8 milliárd forint) támogatás fordítható az első szakasz finanszírozására, ami az elszámolható költség 76,6 százaléka (236 milliárd forint).
Az uniós támogatás az eredeti kérelemhez képest 175 millió euróval (43,6 milliárd forinttal) kevesebb, mivel az EU a közbeszerzési eljárások szabálytalansága miatt 11 szerződést nem támogat. A beruházást a főváros felügyelete mellett a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatósága (DBR) bonyolítja le. A főváros 2004 szeptemberében hagyta jóvá a beruházás engedélyezési okiratát, amely szerint a 4-es metró I. szakasza átadásának határideje 2009. év vége volt, a beruházás folyóáras költségét 236,5 milliárd forintban határozták meg. A beruházás a határidőre nem valósult meg, a legutolsó ütemezés szerint a forgalomba helyezés 2013. második felében várható, a beruházás folyó áron várható költsége az aktuális prognózis szerint 370 milliárd forint.
A DBR által készíttetett nemzetközi összehasonlító tanulmány szerint a budapesti 4-es metró első szakaszának 1 kilométerre eső megvalósítási költsége 214 millió euró, amely alapján a 4-es metró a második legdrágább, ha 10 európai metróépítéssel vetjük össze. Ebben szerepet játszik, hogy az első szakasz sűrű állomáskiosztással épül, az egylégterű állomásszerkezetek építészeti megoldásainak költsége meghaladja az átlagot.
A főváros 2010. augusztusban tervezte módosítani a beruházás engedélyokiratát, amelyben még a 2009. december 31-i befejezési határidő szerepel, ami nem teljesült. A főváros úgy írta elő ezt a határidőt, hogy nem vette figyelembe a műszaki előkészítő tevékenység aktuális állapotát, vagyis azt, hogy 2006-ig, a kivitelezési szerződések megkötéséig nem álltak rendelkezésre teljes körűen az építési engedélyek és a kivitelezéshez szükséges munkaterületek. Ennek következtében az alagútépítés a kelenföldi kiindulópontnál a beruházó hibájából a tervezetthez képest 6 hónappal később kezdődött meg.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) vizsgálata szerint a 4-es metró beruházását előnytelen szerződési kötelezettségek vállalása, hibásan megválasztott lebonyolítási konstrukció és nem megalapozott határidők jellemezték, de a pénzügyi háttér folyamatosan biztosított volt; a beruházás összköltsége a műszaki tartalmával összevetve reálisnak tekinthető.
A túl drága négyes metró helyett alternatív megoldást javasolt a Demszky Gábor sajtótájékoztatóján megszólaló SZDSZ-es szakértő 1990-ben. Demszky megválasztása után viszont gyorsan finomodott a budapesti városvezetés álláspontja, erről egy mind a mai napig utolsónak számító, 1990-es metróavatáson győződhetett meg a nagyközönség.