szerző:
Bálint Csaba
Tetszett a cikk?

Az EU dohányzásellenes kampányát támogató weblap láttán mindenképpen felmerül a kérdés: mennyibe kerül ez?

A tévénézők jól ismerhetik az EU dohányzásellenes kampányát, illetve, ha magát a kampányt nem is, a főműsoridőben sugárzott rövid szpotokat láthatták már. Hetekig nem múlhatott el este a tévé előtt úgy, hogy ne jelent volna meg a felfújható búrát viselő Tamás, vagy Klára, aki kis viharfelhőt húzott maga után, amiből azonnal szakadni kezdett az eső, amint rágyújtott. Az ötletes szpotok végén egy weblapot ajánlottak azoknak, akik szakítani akartak rossz szokásukkal. Maga a kampány nem csupán egy weblapot takar; roadshow, különféle sajtóközlemények, iskolai programok, versenyek alkotják. Achilles-sarka mégis a weblap, amelyet esténként tévénézők millióinak ajánlottak megoldásként. A www.help-eu.com egyébként az EU összes nyelvén elérhető, és megállapíthatjuk, hogy minőségi különbség nincs a különböző nyelvű oldalak között.

Kíváncsiak voltunk, mi van az éjjel-nappal sugárzott reklám mögött, ezért kicsit körbenéztünk az oldalon. Az oldalra érve első látásra három fő lehetőség közül választhatunk: komoly tippek, abszurd tippek, illetve szakértői tanácsok közül. Az unió komoly tippje például a következő, gyakorlatilag vágatlan, a zaj miatt érthetetlen, "utcaembere" interjú. Nevet is mondjak? - kérdezi Kiss Istvánné, akinek mondanivalója a neve elhangzása után végleg elhal a háttérben elhúzó versenyautók vagy gokartok zajában.

A komoly tippek fül alatt kizárólag a kamerába nyilatkozó "arrajárók" mondanivalóját találjuk. Annyi kivehető, hogy egy nagyobb rendezvényen készültek a rövidke interjúk, és kiderül az is, hogy a készítők meglehetősen hanyagul végezték el a feladatukat: némelyik interjú a mondat közepén ér véget, máshol pedig még a klasszikus "ugye meg lesz vágva" kérdés is benne maradt. A weblap egyébként egyformán silány az EU összes nyelvén. Az alábbi bejátszás a szlovén kampánystáb munkáját dícséri. A nyilatkozó lányok arca megmerevedik, de a hangjukat továbbra is hallani.

A komoly tippek mellett az abszurd tippek és a szakértői beszélgetések link hívogatja a látogatókat. Az utóbbi hivatkozás alatt újabb videókat találunk, egészen pontosan hármat, két angol és egy magyar nyelvűt, amelyben lambériázott irodájában ülve dr. Mucsi János javasolja a fiataloknak többek között azt, hogy ne barátkozzanak dohányosokkal. Az oldal készítői, mintha csak abban bíztak volna, hogy Mucsi doktor elég unalmas lesz ahhoz, hogy senki se nézze végig, nem töltötték fel teljes egészében a kezdő videoblogok színvonalát alulról súroló videót: az orvos mondanivalója hirtelen, egy szó közepén ér véget. Találunk emellett az oldalon függőségtesztet, animációs filmeket és háromperces flash-játékokat is, és persze ott van a nagyszerű Helpers című animációs sorozat.

"Az oldalon nem az EU nyelvi sokszínűségének szépsége, hanem inkább a káosz-jellege bukik ki: a szájt jelentős része nincs lefordítva, a magyar és az angol mellett néha a francia is feltűnik" - értékelte az oldalt Balogh Csaba, a Goldenblogon az IT-blogok mezőnyében első helyen végzett újságíró. Balog szerint a következetesség a magyar nyelvű tartalmakból is hiányzik: keveredik a tegeződés és a magázódás, a menüpontok elnevezése nem egységes, a tartalom gondozása pedig hanyag és igénytelen. "Nem hiszem, hogy az oldal idehaza akár csak egy embert is hozzásegített volna a leszokáshoz. Első ránézésre mutatós, de igazából túlzsúfolt. A regisztráció bonyolult (13 mező kitöltése kötelező), bizonyos menüpontok nem mutatnak sehova, az 'események' menüpontban régi programok vannak, a legfrissebb sajtóközlemény pedig 2007-es. Az angol nyelvű videókat nem szinkronizálták, és nem is feliratozták.

A magyar oldalról egy ártatlan kattintással egy nem létező francia nyelvű lapra is eljuthatunk.

A projekt pdf-es füzete mellett magyar nyelvű szöveg biztat a letöltésre, és semmi sem jelöli, hogy maga a kiadvány teljesen angol nyelvű. A 'Help központok a régiómban' menüpont mögött egyáltalán nem a várt tartalom (tanácsadói szolgálatok) található, hanem szerény linkgyűjtemény. Végezetül: egy EU-s projektnek illene akadálymentes változatot is készíteni" - foglalta össze észrevételeit Balogh Csaba.

Az EU emailjeiből
„A mai feladat: Minden nap találjon valamilyen örömteli pillanatot (napsugarat, záporesőt, egy kellemes illatot… mint ahogyan azt a korábbi e-mailben már láthatta). Segítségképpen miért nem jegyzi fel ezeket naponta határidőnaplójába? Ha ezt túl időigényesnek találja, csak egy-két hétköznap vagy a hétvége eseményeit jegyezze fel. Az e-mailhez mellékelt lapra jegyezze fel a tevékenységet, annak idejét és a napját, az élvezeti fokot pedig értékelje egy 0-tól 10-ig terjedő skálán (például a vasárnap reggel 9 és 10 óra között elköltött békés reggeli pontszáma 7/10).”

Az emailhez nem küldtek mellékletet, a szöveget változtatás nélkül illesztettük be – a szerk.

A szándék többé-kevésbé világos: készítői olyan oldalt akartak létrehozni, amely segítséget nyújt a leszokáshoz, a fiatalokat összeköti azokkal, akik segíthetnek szakítani a dohányzással. Igazságtalan lenne azt állítani, hogy az agyonreklámozott help-eu.com oldalon egy morzsányi segítséget sem kapunk, de hatékonynak nevezni túlzás lenne.

Leszokóként napi hírlevélre is feliratkozhatunk, ez talán a leghasználhatóbb szolgáltatás az oldalon. Minden nap rövid tanácsokat kapunk, amelyek elvileg segítenek leszokni. A levelekben "rágjon cukormentes rágógumit, foglalja el magát" jellegű tippeket kapunk és a leszokás előnyeiről filozofálgat az EU.

A program magyarországi partnere a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, amelynek sajtóosztályán elmondták: magyar részről az Országos Tisztifőorvosi Hivatal és az Országos Egészségfejlesztési Intézetben működő Dohányzás Fókuszpont vett részt a tartalom kialakításában, de a minisztérium pénzzel nem támogatja a HELP kampányt. "A HELP-kampány céljai egybeesnek az egészségügyi ágazat szakmai célkitűzéseivel, ezért az ágazat azt támogatja, de a weboldal anyagi vonzatáról nincs információnk" - áll a hvg.hu-nak eljuttatott válaszlevélben.

Hogy megtudjuk, mennyit költ az Európai Unió a kampányra, és mennyi pénzt fizetnek ki a magyarországi akciókért, médiamegjelenésért, és az említett honlap fenntartásáért, a kampány magyarországi lebonyolításával megbízott Próbakő Kommunikációt is megkerestük. A cég kérdéseinket a brüsszeli illetékesekhez is eljuttatta, így a Próbakő Kommunikáció jóvoltából első kézből kaphattunk tájékoztatást.

16 millió euró, 27 ország, 140 televíziós csatorna

"A weboldalon található információk, elemek többsége kötelező, tehát minden országban azonos. Azonban vannak olyan tartalmi elemek is, melyek kizárólag a magyar nyelvű oldalon jelennek meg, például a videók, leszokást segítő tippek, szakértői interjúk. Ezeket a tartalmakat a Próbakő állítja elő" - árult el további részleteket R. Nagy András, a Help kampány magyarországi szóvívője, aki hozzátette, hogy a Próbakő Kommunikáció feladata a weboldal kezelésénél nem ér véget, hiszen számos Help rendezvényt szerveznek országszerte, ahol a tanácsadáson kívül ingyenes szén-monoxid szint mérésen vehetnek részt az érdeklődők.

"A kampány költségvetése hozzávetőlegesen 16 millió euró évente. Ez elsőre nagy összegnek hangzik, de azt hozzá kell tenni, hogy ez egy 27 országban folyó kampány költségvetése, melyből többek között 140 nemzeti televíziós csatornán futó reklámkampányt, az EU összes hivatalos nyelven elérhető weboldalt, és különböző rendezvények lebonyolítását finanszírozzák minden tagországban. Hasonló eredményt megcélzó kereskedelmi kampányokkal összehasonlítva ez egy kis költségvetés" - válaszolta a kampány költségeit firtató kérdésünkre R. Nagy András.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!