Betelepülési stop: nem kapkodnak Navracsics törvénye után az önkormányzatok
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
A jövőben távoktatás útján is el lehetne sajátítani a jogosítvány megszerzéséhez szükséges közlekedési alapismereteket - egyebek mellett ezt tartalmazza a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter által a parlamentnek pénteken benyújtott, egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslat. Az előterjesztés szól a közúti reklámtáblák visszaszorításáról, valamint a pályaudvarok, megállók, vonatok és buszok bekamerázhatóságáról is.
Az Országgyűlés honlapján közzétett indítvány indoklásában kifejtik, hogy a módosítás lehetővé teszi 2011-től a távoktatás alkalmazását a járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésében, amely alternatívaként jelenik meg a tantermi oktatás mellett. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a tanuló szabadon döntsön a képzési módszer megválasztásában, és akár távoktatással is elsajátíthatja a közlekedési alapismereteket.
A javaslat emellett szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekhez rendeli egyes szakemberek, így a járművezetők képzésében résztvevő szakoktatók, vizsgabiztosok és iskolavezetők képzését. Az előterjesztő szerint a felsőoktatási intézmények bevonásával biztosított e szakemberek magasabb szintű képzése, akik számára az eddigiekben élethosszig megszerzett jogosultsággal szemben időszakos továbbképzési és vizsgakötelezettséget ír elő a javaslat.
A mostani indítvánnyal ugyan még nem lesz kötelező a diplomás képzés bevezetése és a tevékenység gyakorlásának sem feltétele ilyen vagy ehhez hasonló képesítés megszerzése, azonban a hosszú távú cél az, hogy ezek a szakemberek mindenképpen rendelkezzenek a szakmájuknak megfelelő felsőfokú végzettséggel - áll a részletes indoklásban.
Az előterjesztés rendelkezik a reklámtáblák visszaszorításáról is közutak környezetéből, amelyről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített háttéranyagban kifejtik: a közutak mentén túlzott mennyiségben és méretben feltűnő reklámtáblák a járművezetők figyelmét elterelve balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. Ezért határozott kormányzati szándék ezek érezhető megrostálása a kihelyezés engedélyhez kötésével, a szabályszegés szankcionálásával.
A mostani módosítás megtiltja a láthatóságot akadályozó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető jelzések, berendezések kihelyezését a közút területén, a közút mellett és felett (villany- és telefonoszlopokon). Meghatározzák ugyanakkor az indokolt kivételeket is, így például a benzinkutak cégjelzéseit és üzemanyagárakat tartalmazó tábláit, valamint az 50-100 méteren kívül elhelyezett, legfeljebb 4 négyzetméter felületű táblákat. A jelzések és berendezések a továbbiakban kizárólag közútkezelői hozzájárulás birtokában lennének kihelyezhetők, ellenkező esetben az útkezelő a táblát a tulajdonos költségére eltávolíttatná. A rendelkezés hat hónapos türelmi időt hagy a tilalomba ütköző reklámhordozók felszámolására. Ezt követően a közlekedési hatóság - akár ismételten is - 500 ezer forintos bírságot szabhat ki annak az ingatlannak a tulajdonosára, amelynek területén a tárgyat elhelyezték.
A módosítás jogalapot teremt a műszaki vizsgálaton már minősített jármű legfeljebb kétórás időtartamú visszatartására is a vizsgáló állomásokon. E rendelkezés - mint írják - a vizsgálati eredmények valódiságának hatósági helyszíni ellenőrzését tenné lehetővé. A jogszabályjavaslat ugyancsak törvényi felhatalmazást adna a közlekedési szolgáltatóknak ahhoz, hogy a pályaudvarokon, megállóhelyeken és járműveken kamerás megfigyelést végezzenek a járművek épsége, a járművezetők és az utasok testi épségének és vagyontárgyainak védelme. A javaslat az adatvédelmi biztos korábbi észrevételeinek megfelelő, szigorú adatkezelési garanciákat tartalmaz - írja háttéranyagában a szaktárca.
Az indítvány mindemellett szabályszegés elkövetése esetén a visszatartás jogintézményénél megszüntetné a különbséget a belföldön, illetve a külföldön forgalomba helyezett járművek között, ezzel is biztosítva, hogy a kiszabott bírságot megfizessék a felelősök.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.