Fotó: ötajtós BKV-busz közlekedik Budapesten

Forgalomba állt Budapesten az új MAN-busz, melyet kilenc hónapig teszteli a BKV. A 18 méteres csuklós busz a 86-os vonalon jár.

  • MTI MTI
Fotó: ötajtós BKV-busz közlekedik Budapesten

A buszt a MAN fejlesztette ki A jövő európai buszközlekedési rendszere nevű EU-s program keretében. Umberto Guida projektvezető a busz bemutatása előtti keddi sajtótájékoztatón azt mondta, a 26 milliós projektet 2008-ban kezdték és 2012-ig tart, 47 partnere ban az unióban, és 3400 közlekedési szereplő vesz bennük részt. Céljuk, hogy olyan buszközlekedési rendszert fejlesszenek ki, amely a jármű vezetőinek és az utasoknak is jobb tájékoztatást nyújt, a kialakítással emeljék a komfortot, és hatékonyabban működtessék a közlekedési cégek a járművet.

Az új busznak több eggyel több ajtaja van, mint az eddigi csuklósoknak
MTI

A projekt keretében nemcsak buszokat, hanem utasvárókat, buszmegállókat is fejlesztenek, ezeket hét európai városban, köztük Rómában, Párizsban és Budapesten is tesztelik. Umberto Guida elmondása szerint öt buszt és négy buszmegállót próbálnak ki Európa-szerte. Nemecz Gábor, a BKV szakigazgatója elmondta, elvárásuk volt, hogy olyan modern, minőségi rendszert adjanak az utasoknak, amely a buszágazat javát is szolgálja. A MAN alacsonypadlós, klimatizált, ötajtós csuklós busza a 86-os vonalán közlekedik majd. Ez 11 kilométer hosszú, 46 megállója van, és naponta 26 ezer utast szállítanak a vonalon. Az itt szerzett tapasztalatok Nemecz Gábor elmondása szerint összehasonlíthatók lesznek a többi teszttel, és a projektben is fel tudják használni, mivel ez az egyetlen olyan vonal, ahol GPS-alapú nyomkövető rendszer működik.

A BKV azt várja, hogy az ötajtós kialakítás miatt gyorsabb lesz az utascsere, nő a buszok átlagsebessége, az utastájékoztatás színvonala emelkedik, és csökken az üzemanyag-fogyasztás.

A MAN Lion's City GL szerdán állt forgalomba a 86-os vonalán, utasterét nagy forgalomra tervezték, figyelembe vették a mozgáskorlátozottak igényeit, ajtói elektromosak, beépített utasszámlálóval látták el őket, 39 ülőhelye és 118 állóhelye van, a csuklóba pedig egy TFT monitort helyeztek el az utasok tájékoztatása érdekében.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.