szerző:
Csikász Brigitta
Tetszett a cikk?

Nem árt óvatosnak lenni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek erőszakos módszerekkel vásároltatnak meg az emberekkel – főleg nyugdíjasokkal – az általuk kínált árnál jóval olcsóbban is megkapható holmikat. A történetünkben szereplő termékbemutató cég illetékese szerint ők mindenre odafigyelnek, és alig akad olyan ember, aki elégedetlen lenne velük.

„A fogyasztóvédelmiseket és az apehosokat kérjük, még most hagyják el a buszt” – ezzel a poénosnak vett felhívással üdvözölték a Mesterceremónia Kft. részéről azokat az embereket, akik elfogadták a termékbemutatójukra való meghívást idén április 4-én – mesélték el a hvg.hu-nak.

Az utazás – amelyet a Pannon-Urlaub Kft. szervezett – célállomása a Békés megyei Gyomaendrődön volt. Itt a Mesterceremónia Kft. rendezésében a nyugdíjasokból álló társaság tagjai egy nyereményjátékon vehettek részt. A nyerteseknek kedvezményes vásárlási lehetőséget kínáltak fel. Így egy 420 ezer forintba kerülő gerincvédős matrachoz – amihez a szerkesztőségünknek bemutatott szerződés szerint ajándékként járt többek között egy ezüstháló, egy dupla indukciós főzőlap, egy konyhai, illetve egy fürdőszobai mérleg – mintegy 220 ezer forintért juthatott hozzá a boldog szerencsés. Néhány ezer forintos előleg befizetésével pedig még a havi részletekben való törlesztés lehetőségét is biztosították. Ezekkel a kedvező feltételekkel a hvg.hu-hoz forduló klienst azonnal rábírták a szerződéskötésre, hozzátéve, hogy ezt „a jó hírt” senkivel, még családtagjaival se ossza meg, „hadd legyen meglepetés”.

olvasói felvétel

A papírok aláírásakor aztán az asszony orra alá dugtak egy kiegészítést, mely szerint nyolc napon belül visszamondhatja a vásárlást, de csak akkor, ha a cégnek járó bánatpénzt kifizeti. A bánatpénz a vételár 25 százaléka. Amennyiben nem fizet bánatpénzt, bírósághoz fordulnak. A pereskedésnek, illetve az áru külföldről Magyarországra történő szállításának költségeit pedig a vevőnek kell rendeznie, s a pénzt levonatják a nyugdíjából.

A vásárlást még a családja előtt is szégyellő asszony mégis megosztotta a történteket lányával. Judit nem fogadta kitörő örömmel a több százezer forintos vásárlást, főleg azért, mert nem értette, miért kerül egy szűrőbetét hétezer forintba, amikor a boltban ezerötszázért megkaphatja. A hvg.hu-nak a hölgy elmondta azt is, hogy anyjával megbeszélve döntöttek arról, visszamondják a szerződést, és nem kérik a különlegesnek mondott, egyedi méretre készülő matracot. Ezért másnap – még a kikötött nyolc napos határidőn belül – postázták a kontraktus felmondását. Emellett felhívták a cég ügyintézőjét, aki hallva a panaszt, közölte, nem baj, de kérik a bánatpénzt, a 420 ezer alapján járó 105 ezer forintot. Az asszony a fogyasztóvédelem Békés megyei igazgatóságát is megkereste, ahol arról tájékoztatták, hogy ha kicsúszott a nyolc napos határidőből, akkor már csak a bíróságtól kérheti a szerződés semmissé nyilvánítását.

Céges kapcsolódások
A termékbemutatót szervező cégeket megvédő Andrássy Zoltán a cégnyilvántartás alapján jól ismeri a társaságokat. Andrássy ugyanis tulajdonos volt a Mesterceremónia Kft.-ben, amelynek székhelye – Budapest, Sáfrány u. 25. – megegyezik Andrássy cégéével, a szintén termékbemutatókat tartó és megpanaszolt Life Management Program Kft.-ével. Andrássy Zoltán egyébként tulajdonos volt a Pannon-Urlaub Kft.-ben is.

Ez a történet az internetes bejegyzések alapján nem egyedi, sőt szinte szóról szóra ugyanazokat a fordulatokat, módszereket tartalmazzák az elmesélt esetek. Ezek között akad olyan is, amikor a termékértékesítés ideje arra az időszakra esett, amikor a Mesterceremónia Kft. adószáma fel volt függesztve. A cégnek egyébként nemcsak idén, hanem korábban – még Kajagoogoo néven – is adódott hasonló gondja. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatása szerint az adószám felfüggesztése „csak” azzal jár, hogy „annak időtartama alatt, illetve erre az időszakra vonatkozóan az adózó adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést és költségvetési támogatást nem kérhet”.

Az üggyel kapcsolatban a termékbemutatót megszervező Pannon-Urlaub Kft.-t és a programot lebonyolító Mesterceremónia Kft.-t is megkerestük. Az előbbi vállalkozás részéről Andrássy Zoltánt értük el, aki közölte: ő csak megbízottja a Pannon-Urlaub Kft.-nek, s az a feladata, hogy a kérdéseinket továbbítsa Hamvai Tibor cégvezetőhöz. Andrássy ezt követően arról számolt be, hogy a Pannon-Urlaub csak a termékbemutató helyszínére való utazást szervezi, valamint gondoskodik megfelelő terem biztosításáról. Hozzátette: neki a Mesterceremónia Kft.-hez semmi köze nincs, a nevükben nem tud nyilatkozni.

Ennek ellenére Andrássy Zoltán egy óra múlva újra telefonált, s elmondta, utánanéztek az április 4-i esetnek. „A vásárló simán visszamondhatta volna a terméket, a probléma abból adódott, hogy nem ő, hanem a lánya próbált lépni ez ügyben” - mondta. Andrássy egyébként a Mesterceremónia rendben lévő működését azzal is igyekezett alátámasztani, hogy elárulta: a vállalkozás tevékenysége megkezdése előtt benyújtotta a szerződésük mintáját a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely elfogadta azt.

A Mesterceremónia ügyvezető igazgatója, Kirsné Becsei Etelka is erre hivatkozott. Kérésünkre utánanézett az április 4-én történt, utóbb kifogásolt vásárlásnak. Közölte, a rendelést már sztornózták, és az ügyfél az általa befizetett előleget vissza is kapja. A cégvezető megjegyezte, minden esetben így járnak el. Ezzel szemben Andrássy Zoltán még azt állította – egyébként a szerződés kiegészítésében is az szerepel –, hogy egyedileg gyártott termékek esetén csak bánatpénz ellenében bontják fel a kontraktust. Kirsné Becsei Etelka továbbá hangsúlyozta, hogy ha az utazás elején olyan kijelentést tett a cég munkatársa, amit a panaszos említett, akkor attól elhatárolódnak, és ha jelentik nekik, ki is vizsgálják az esetet.

olvasói felvétel

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője, Fülöp Zsuzsanna ugyanakkor a hvg.hu-t arról tájékoztatta, hogy előzetesen nem szoktak szerződésekről megállapítást tenni, mivel nincs beleszólásuk a szerződéses jogba. Elmondta azt is, hogy számukra sem ismeretlenek az utaztatással egybekötött termékbemutatók. Egy hónappal ezelőtt állapították meg például a fogyasztók megtévesztését a győri székhelyű Beck Reisen Kft. működése kapcsán, ami miatt a cég utazásszervezői tevékenység végzésére vonatkozó engedélyét vissza is vonták. A céget a fogyasztóvédelem 450 ezer forintos bírságra ítélte. A szóvivő tájékoztatása szerint a társaság ezentúl csak utaztatást nem végezhet, de termékbemutatókat továbbra is szervezhet.

Általános tapasztalat – fejtette ki Fülöp Zsuzsanna –, hogy azért panaszkodnak, mert nyugtát vagy jótállási jegyet nem kap a vásárló, illetve a cégek félrevezető tájékoztatást adnak a vásárlónak. A szóvivő megjegyezte, a termékeket értékesítő ügynökök gyakran olyan erőszakosak és határozottak, hogy az emberek, főleg az idősebb, védtelenebb korosztály tagjai nem tudnak ellentmondani nekik. „Egy panaszos például arról számolt be nekünk, hogy kérdésére, miszerint miért nem tájékoztatták arról, hogy elállási joga van, azt felelték, mert akkor mindenki visszalépne a szerződéstől.”

Az NFH szóvivője elmondta azt is, hogy akkor tudnak eljárni, ha az emberek panaszt tesznek náluk. Az általuk lefolytatott vizsgálatokat azonban nem követik rendőrségi vagy adóhatósági eljárások, így a szankciók kiszabása terén szűkek a lehetőségeik. A fogyasztóvédelmi hatóság a megelőzésre fektet hangsúlyt, ezért próbálják az emberek figyelmét felhívni arra – a hatóság honlapján is –, hogy fontolják meg a termékbemutatókkal összekötött kirándulásokon való részvételt, s ne higyjenek a kihagyhatatlan, a csak itt, csak most és csak önöknek kínált ajánlatoknak mondott vásárlási lehetőségeknek. Hangsúlyozta, aki mégis belemegy a vásárlásba, az nyolc napon belül, indoklási kötelezettség nélkül, a termékek visszaszolgáltatásával elállhat a szerződéstől, amiért a cég semmit sem követelhet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!