szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nyomozást indított a rendőrség a napokban egy, a baranyai megyeszékhely buszközlekedését biztosító Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) nagy összegű adótartozásáról szóló dokumentum kiszivárogtatásának ügyében.

A Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztálya hivatali visszaélés gyanújával nyomoz ismeretlen tettes ellen. A cél annak kiderítése, miként juthatott el a médiához a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azon határozatának egy példánya, melyben a hivatal 774 millió forintot követel a közlekedési vállalattól áfatartozás és a városi buszeladási botránnyal kapcsolatos szerződés miatt. 

A feljelentést Keczer László, a PK volt vezérigazgatója tette, az eljárásban tanúként hallgatták meg Komáromi Istvánt, a pécsi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. volt felügyelőbizottsági tagját. Komáromi azt mondta: a dokumentumot egy a kapujára tűzött borítékban találta, s mivel közérdeklődésre számot tartó információt tartalmazott, tájékoztatta a sajtó képviselőit. Megjegyezte, meghallgatását követően a rendőrség házkutatást tartott a lakásán, ahol lefoglalták a fia számítógépét. Komáromi István kifogásolta a rendőrségi eljárást és azt tervezi, feljelentést tesz a katonai ügyészségen. 

Az eset előzménye, hogy 2008-ban a Mecsekbusz Kft. lett a helyi autóbusz-közlekedést fenntartó önkormányzati PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is. A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.    

Páva Zsolt fideszes polgármester büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László akkori vezérigazgató ellen. A per a vádlott betegsége miatt még nem kezdődhetett meg. A média február közepén adott hírt arról, hogy a NAV a buszok eladásáról szóló kontraktusokat színlelt szerződéseknek minősítése, amelyek mögött nem voltak valós gazdasági teljesítések. 

Az adóhatóság megállapította azt is, hogy az eladást követően nem volt megfelelő forrás ahhoz, hogy az értékesítést terhelő adót megfizessék. Ráadásul miközben a Busrent nem rendelkezett pénzzel, hogy megvásárolhassa a járműparkot, a PK Zrt. sem látott az eladásból egy fillért sem, sőt, az ügylet során a vételárat húszmillió forinttal meghaladó összegű bérleti díjat fizetett a Busrentnek. 

Pécs és a PK menedzsmentjogait birtokló Mecsekbusz között fokozatosan megromlott a viszony, ezért a város március 31-én átvette a PK irányítását. Páva Zsolt fideszes polgármester akkori magyarázata szerint azért, hogy biztosítsák a helyi buszközlekedés fenntartását. A cég aznapi közgyűlésén leváltották Keczer László vezérigazgatót, s a helyére Bata Lászlót, a PK eddigi forgalmi és kereskedelmi igazgatóját választották. A lépést a városvezetők a PK-nál uralkodó rossz viszonyok, a cég adósságai okán kialakult "kritikus helyzet" miatt látták indokoltnak, és úgy vélték, e nélkül a tömegközlekedés heteken belül összeomlott volna Pécsen. A Mecsekbusz tiltakozott az eljárás ellen. Jogszerűtlennek tartja azt és jogi lépéseket helyezett kilátásba. Időközben a város bírósághoz fordult a járművek eladásáról és bérléséről szóló megállapodások semmisségének kimondásáért, és az eredeti állapot visszaállításáért. 

Az önkormányzat emellett büntetőfeljelentésekre is készül, mert a közlekedési cég átvilágítását végző szakértői olyan szerződéseket találtak, amelyek egymilliárd forint értékű, a működéshez nem feltétlenül szükséges kötelezettséget róttak a nehéz anyagi helyzetben lévő vállalatra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!