Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele vannak a tűzszünet negyvenkét napja alatt felhalmozott árukkal.","shortLead":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele...","id":"20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4.jpg","index":0,"item":"cd40174d-3f06-4745-82af-908fcc1b0599","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","timestamp":"2025. március. 02. 10:39","title":"Elkezdődött a Ramadán, mire Izrael leállította a humanitárius segélyeket a Gázai övezetbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore Systems Airjet technológiája szilárdtest légáramlási mechanizmust használ a hagyományos ventilátorok helyett, és megoldja az olyan gyakori problémákat, mint a hőeloszlás és a működési zaj, miközben a számára helyet adó eszköz kellően vékony maradhat.","shortLead":"Jelentős teljesítménynövekedést, csendes működést és hosszabb akkus üzemidőt ígér egy újfajta notebook-hűtés. A Frore...","id":"20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f423037d-bb0d-455c-9d58-39c3f33e0623.jpg","index":0,"item":"588037ff-4229-4462-bd13-1fb4952402b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_airjet-szilardtest-hutes-samsung-notebook","timestamp":"2025. március. 03. 12:03","title":"Sosem volt még ilyen laptop: hosszabb üzemidő, nagyobb teljesítmény – először bizonyít egy notebookban a szilárdtest hűtés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat – egész pontosan Fabiny Tamás püspököt – Iványi kereste meg.","shortLead":"Az evangélikus egyház fenntartásába került a békéscsabai, szolnoki és nyíregyházi idősek otthona. Az evangélikusokat –...","id":"20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1347d979-7e05-4da2-84ba-c9d195006ac7.jpg","index":0,"item":"1162380e-7bda-4d59-bf5f-65c33cc0ce96","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Az-evangelikusok-vettek-at-Ivanyiek-intezmenyeinek-egy-reszet","timestamp":"2025. március. 03. 22:12","title":"Az evangélikusok vették át Iványiék intézményeinek egy részét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b48f5fc1-a08c-4f00-ac4a-dff0c5b0b1ac","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Másodszor hozta el a legjobb férfi színésznek járó díját.","shortLead":"Másodszor hozta el a legjobb férfi színésznek járó díját.","id":"20250303_adrien-brody-a-brutalista-oscar-dij-hvg-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b48f5fc1-a08c-4f00-ac4a-dff0c5b0b1ac.jpg","index":0,"item":"542a7ad8-6ce2-4a60-8d5e-c2ef4caae5eb","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_adrien-brody-a-brutalista-oscar-dij-hvg-interju","timestamp":"2025. március. 03. 08:09","title":"Adrien Brodynak Oscar-díjat hozott A brutalista, pedig a HVG-nek azt mondta, sokáig úgy tűnt, nélküle csinálják meg a filmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abba9e5b-c22e-4348-92bc-746139076b7e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A franciák második leganyobb piaca volt Oroszország, és a togliatti gyár most is ontja magából a Ladákat, csak már nem Renault-tulajdonként.","shortLead":"A franciák második leganyobb piaca volt Oroszország, és a togliatti gyár most is ontja magából a Ladákat, csak már nem...","id":"20250303_milliardokert-kaphatna-vissza-orosz-gyarat-a-Renault","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abba9e5b-c22e-4348-92bc-746139076b7e.jpg","index":0,"item":"42187da0-0ca9-4f70-8b58-e540888396e6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_milliardokert-kaphatna-vissza-orosz-gyarat-a-Renault","timestamp":"2025. március. 03. 08:49","title":"Egy rubelért adta el, százmilliárdért kaphatná vissza orosz gyárát a Renault","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"A hét elején éjjelente még fagy is lehet, aztán érkezik a felmelegedés.","shortLead":"A hét elején éjjelente még fagy is lehet, aztán érkezik a felmelegedés.","id":"20250302_tavasz-idojaras-20-fok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc061018-ef25-4c49-a409-289fb824c78a.jpg","index":0,"item":"ca8c93fe-9f61-4258-9f8c-d5c32b68e1de","keywords":null,"link":"/elet/20250302_tavasz-idojaras-20-fok","timestamp":"2025. március. 02. 16:46","title":"Jön a tavaszi időjárás, a jövő héten már 20 fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője beszélt a készülő „brutális” törvényekről, Magyar Péterről pedig azt mondta, hogy az egyik legirritálóbb fideszesből a legszerethetőbb baloldali lett.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője beszélt a készülő „brutális” törvényekről, Magyar Péterről pedig azt mondta, hogy az egyik...","id":"20250303_Kocsis-Mate-Mi-kepezhetunk-hidat-az-Egyesult-Allamok-es-az-Europai-Unio-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e49341-23ae-43f6-bcb0-75ae9e0466c7.jpg","index":0,"item":"e6068b8d-71da-4dd0-b6b2-4d356e483a00","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_Kocsis-Mate-Mi-kepezhetunk-hidat-az-Egyesult-Allamok-es-az-Europai-Unio-kozott","timestamp":"2025. március. 03. 08:37","title":"Kocsis Máté elmondta, mit terveznek a szerintük Soros-bérenc sajtó ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"456cd776-e92c-435c-a40b-75f1dda8ad7a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nyomott vasárnap.","shortLead":"Nyomott vasárnap.","id":"20250302_vasarnap-idojaras-elorejelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/456cd776-e92c-435c-a40b-75f1dda8ad7a.jpg","index":0,"item":"79f58aab-3ff6-4192-8360-e033c82cfbb8","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_vasarnap-idojaras-elorejelzes","timestamp":"2025. március. 02. 08:30","title":"Felhős, enyhe időnk lesz, de van, ahol az ég is leszakadhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.
Az Alstom szerelvények ügyében a versailles-i bíróság másodfokú, jogerős határozatában hatályon kívül helyezte a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság minden, a BKV Zrt.-t korábban elmarasztaló bírósági döntését, és elutasította a francia cég indítványát – közölte a hvg.hu-val a Főpolgármesteri Hivatal.
A Városháza által kiadott, Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes által jegyzett közlemény szerint a versailles-i bíróság megállapította: a BKV Zrt. igazolta, hogy 2010. december 3-án szabályosan hívta le az alperes - bankok által a társaság javára kibocsátott - bankgaranciákat.
„A bíróság elutasítja az Alstom Transport kérelmét, amelyben megtiltotta a Bayerische Landesbank és a Credit Agricole Corporate and Investment Bank számára, hogy teljesítse a fizetési kötelezettségét a BKV Zrt. felé” – olvasható a közleményben. A bíróság egyben a fellebbezési költségek megfizetésére kötelezte az Alstomot.
Tudomásul vették
A hírre reagálva az Alstom közölte: tudomásul veszi a döntést. A társaság által kiadott közlemény szerint az Alstom „ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a fellebbviteli bíróság döntése egy ideiglenes intézkedés a garanciák lehívása ügyében: a bíróság nem vizsgálta és nem hozott döntést a BKV szerződésbontásának tekintetében, amelyet az Alstom továbbra is jogszerűtlennek tart. Az Alstom ezért a megfelelő módon és fórumokon folytatja szerződéses jogainak érvényesítését.
AP
„Az Alstom korábbi jelzéseinek megfelelően továbbra is elkötelezett abban, hogy a Budapestnek gyártott metrókocsik összes vitás kérdéseit tárgyalás során mindkét fél és a budapesti utazóközönség érdekeit figyelembe véve megoldja” – olvasható a cég közleményében.
A szerdai hírek még arról szóltak, hogy a versailles-i bíróság addig nem dönt az ügyben, míg Tarlós István nem tárgyal az Alstom elnökével. A főpolgármester hétfőn hívta meg az Alstom elnökét Budapestre. Mint mondta: ha a vállalat vezetője elfogadja a meghívást, „nyitva marad a kapu”, ellenkező esetben a fővárosnak nem lesz más lehetősége, mint új tendert kiírni.
A francia cég vezetése az InfoRádió értesülései szerint június 17-én, jövő pénteken, Szentpéterváron tárgyal Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel is. A tárgyaláson vélhetően szóba kerül az Alstom metrók típusengedélye is, amelynek kiadását a Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly nyáron megtagadta.
Ötéves sztori
A BKV – közbeszerzési eljárást követően – 2006-ban kötött szerződést az Alstom-Transelektro konzorciummal 37 metrószerelvény gyártásáról. A francia cég a 2-es metróra 22 darab, 5 kocsis, a 4-es vonalra pedig 15 darab, 4 kocsis, automatizált szerelvényt gyártott volna le. A Transelektro csődje után az Alstom egyedüli gyártó maradt. A modern, egyterű, légkondicionált szerelvényekért a főváros – a BKV-n keresztül – 65 milliárd forintot fizetne.
Az eredeti megállapodás szerint az Alstom 2008 májusában szállította volna Budapestre az első, a 2-es vonalra szánt metrót. Ehhez képest az új metrót 2008 szeptemberében mutatták be a sajtónak az Alstom katowicei gyárában. Akkor még úgy tűnt, az első Alstom-metró 2009 februárjában áll forgalomba Budapesten, majd az év végéig a 2-es metró vonalán az összes szovjet vonatot lecserélik. Az engedélyezéshez szükséges tesztek azonban csak ezután kezdődtek el, így nyilvánvaló volt, hogy ez a határidő sem tartható.
Az első budapesti Alstom metrót 2008 szeptemberében, Lengyelországban mutatták be a sajtónak
MTI - Koszticsák Szilárd
A tesztelés során több, kisebb-nagyobb hibát fedeztek fel, ezeket az Alstom kijavította. A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött úgy, hogy ha az Alstom záros határidőre nem szerzi be a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyét, a BKV bontson szerződést a francia vállalattal. Az engedély kiadását az NKH végül megtagadta, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom metrójának fékrendszere nem felel meg a hatályos magyar szabványnak.
Válságstáb
A BKV ugyanakkor nem bontotta fel rögtön a szerződést, bízva abban, hogy megoldást lehet találni az egyre szövevényesebb problémára. A közgyűlési döntést aztán 2010 októberében közölték ki, ekkor vált hatályossá, a BKV pedig ennek megfelelően felbontotta a szerződést az Alstommal.
Az NKH elutasító döntése után – még az előző ciklusban – válságstábot hoztak létre a Városházán. A legfontosabb kérdés az volt, hogy a szerződésbontás csak a 2-es metró szerelvényeire vonatkozzon, vagy a 4-es vonalra szánt vonatokra is. Az Alstom egyértelművé tette, hogy a két szerződést egyként kezelik, ezzel kényszerpályára állítva a fővárost és a BKV-t.
A 4-es metró első – Etele tér és Baross tér közötti – szakaszának beruházását ugyanis 2015-ben le kell zárni, ez vonatkozik a járműbeszerzésre is, ellenkező esetben a főváros elbukja az Európai Unió mintegy 180 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatását. A horribilis összeg kiesése katasztrófa lenne a főváros számára; összehasonlításképpen: ez a pénz a főváros egyévi költségvetésének körülbelül egyharmada.
A jelenlegi metrók elavultak, cserélni kell őket
Az ügyet bonyolítja, hogy a BKV időközben a metrók árának körülbelül felét már kifizette az Alstomnak. A közlekedési vállalat a szerződésbontást követően döntött a bankgarancia lehívásáról; a francia cég ezt támadta meg a nanterre-i bíróságon, ahol a pert első fokon decemberben meg is nyerte. A főváros fellebbezett, ekkor került át az ügy másodfokon a versailles-i bíróságra.
Oroszországból szeretettel
A francia bíróságon az Alstom azzal vádolta a Budapestet, hogy a szerződésbontás hátterében valójában a BKV finanszírozási problémája, illetve egy magyar-orosz megállapodás áll, miszerint a főváros megegyezett az oroszokkal arról, hogy a francia cég járművei helyett inkább az oroszoktól vennének metrókat. A vádakat Tarlós István közönséges és alantas hazugságnak nevezte, kormányzati oldalról azonban nem érkezett megnyugtató cáfolat.
A magyar kormány oroszokkal való megegyezésének forgatókönyve már tavaly nyáron – tehát már az Orbán-kormány idején, de még Tarlós István főpolgármestersége előtt – elterjedt a Városházán, és nem a cáfolatot erősíti az sem, hogy Keskeny Ernő, a magyar-orosz kormányközi vegyes bizottság alelnöke a Világgazdaság június elsejei számában arról beszélt, hogy a Magyarország és Oroszország közötti gazdasági kapcsolatoknak része lehet a metróbeszerzés.
A napilap cikke szerint az alelnök „biztos abban, hogy - tender esetén - az orosz fél erős ajánlattal jelentkezik, például, mert a német Siemesszel társulna (a Siemens jelenleg is szerződésben áll a BKV-val, a német cég szállítja a 4-es metró irányítási rendszerét – a Szerk.), s mert az egész projektre kínálna finanszírozási megoldást”. Keskeny Ernő azt is mondta: „a metrókocsik területén is jók az elmúlt 30 év magyar tapasztalatai az orosz járművekkel”.
Másodfokon megnyerte a BKV az Alstom elleni pert. A bíróság elsőfokon még az Alstomnak adott igazat, mely megtiltotta a BKV által lehívott bankgaranciák kifizetését.
Még egy lehetősége van az Alstomnak, függetlenül attól, hogy a hét közepén francia bíróság dönt a felmondott metrókocsi-szerződés bankgaranciája ügyében. Tarlós István főpolgármester Budapestre hívta a cég vezetőjét, akinek három tárgyalási időpontot ajánlott fel - számolt be a Magyar Nemzet hétfőn.
Budapest vezetője a Klubrádiónak adott interjújűban beszélt arról is, hogy nem akarja megszüntetni a fővárosi kerületeket és hogy egyáltalán nem veszett fejsze nyele az Alstom-per.
Ha az Alstom első számú vezetője elfogadja a budapesti városvezetés meghívását, akkor "nyitva marad a kapu", ellenkező esetben nem marad más hátra, mint az új tender kiírása - jelentette ki Tarlós István főpolgármester hétfőn újságíróknak.
A francia bíróság a tervezettel ellentétben szerdán nem tárgyalta az Alstom keresetét, és várhatóan addig ez nem is kerül napirendre, amíg a metrókocsikat gyártó cég vezetői nem tárgyalnak személyesen a főpolgármesterrel és a kormány képviselőivel.