Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump Media Truth.Fi néven fintech márkát kíván indítani. A lépések jelentős összeférhetetlenségi aggályokat vetnek fel.","shortLead":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump...","id":"20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"47b323a4-4b0a-4e62-8520-2a1ae4b41cb2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","timestamp":"2025. január. 29. 21:22","title":"A Truth Social tulajdonosa, a Trump Media kriptovalutákba való befektetéseket tervez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ legnépszerűbb autójaként jegyzett Tesla Model Y ráncfelvarrt változatának – jövünk az első személyes találkozás tapasztalataival.","shortLead":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ...","id":"20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1.jpg","index":0,"item":"53d20a48-840d-4481-a683-93faf373b18c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 29. 16:13","title":"Budapesten a legújabb Tesla: beültünk a menő fénycsíkos friss Model Y-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége van ahhoz, hogy felkészüljön a következő évek kihívásaira. ","shortLead":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége...","id":"20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf.jpg","index":0,"item":"1945bbcd-e4d1-4e7f-98cf-26c625ea54f9","keywords":null,"link":"/sport/20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","timestamp":"2025. január. 30. 20:58","title":"Hivatalos: Neymar visszatér a Santoshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b03956fe-f9e2-4a75-ada3-fb09e5aef5c3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A legdrágább helyen, a bejárat előtt várakozik egy éve.","shortLead":"A legdrágább helyen, a bejárat előtt várakozik egy éve.","id":"20250130_80-millios-birsagot-hozott-ossze-egy-repteri-parkoloban-felejtett-Golf","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b03956fe-f9e2-4a75-ada3-fb09e5aef5c3.jpg","index":0,"item":"8ea5c4da-5a02-47a0-9c6a-3c1537d22ace","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_80-millios-birsagot-hozott-ossze-egy-repteri-parkoloban-felejtett-Golf","timestamp":"2025. január. 30. 07:33","title":"80 milliós bírságot hozott össze egy reptéri parkolóban felejtett Golf","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","shortLead":"Az amerikai gazdasági továbbra is szilárd ütemben bővül, de az infláció kissé magas.","id":"20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea2b8853-2f60-4f12-b43c-ee505d53e2f5.jpg","index":0,"item":"c8fdc950-ef1c-40fc-aa31-6a9f702ad515","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Fed-nem-valtoztatott-az-iranyado-dollarkamaton","timestamp":"2025. január. 29. 20:35","title":"A Fed nem változtatott az irányadó dollárkamaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely azt a keretet tartalmazza, amelynek mentén a jogalkotási folyamatot elindítja az EU. Az egyik cél a vállalkozások terheinek könnyítése, a másik pedig a közös beszerzések előtérbe helyezése. ","shortLead":"Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke Brüsszelben bemutatta az úgynevezett Versenyképességi Iránytűt, amely...","id":"20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"1c587c32-64bc-49d5-b35c-a5fa262e2b12","keywords":null,"link":"/eurologus/20250129_eu_versenykepesseg_gazdasag","timestamp":"2025. január. 29. 17:54","title":"EU-s versenyképességi tervet jelentettek be Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és a Burnley-vel) foglalkozó munkatársa méltatta a magyar válogatott kapitányát.","shortLead":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és...","id":"20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199.jpg","index":0,"item":"24f21393-6990-4089-a129-f7e88a51b0e9","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","timestamp":"2025. január. 29. 11:25","title":"„Hi-he-tet-len!”: így lett nélkülözhetetlen Szoboszlai a Liverpoolban – külön cikkben értékeli a focistát a New York Times sportlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV jogerősen megnyerte Franciaországban az Alstom-pert, a cég tudomásul vette a döntést, és folytatná a tárgyalásokat. A vállalat elnöke a jövő héten találkozik Tarlós Istvánnal és Fellegi Tamással, így ismét esély van rá, hogy belátható időn belül új metrói lesznek Budapestnek.
Az Alstom szerelvények ügyében a versailles-i bíróság másodfokú, jogerős határozatában hatályon kívül helyezte a Nanterre-i Kereskedelmi Bíróság minden, a BKV Zrt.-t korábban elmarasztaló bírósági döntését, és elutasította a francia cég indítványát – közölte a hvg.hu-val a Főpolgármesteri Hivatal.
A Városháza által kiadott, Tarlós István főpolgármester és György István főpolgármester-helyettes által jegyzett közlemény szerint a versailles-i bíróság megállapította: a BKV Zrt. igazolta, hogy 2010. december 3-án szabályosan hívta le az alperes - bankok által a társaság javára kibocsátott - bankgaranciákat.
„A bíróság elutasítja az Alstom Transport kérelmét, amelyben megtiltotta a Bayerische Landesbank és a Credit Agricole Corporate and Investment Bank számára, hogy teljesítse a fizetési kötelezettségét a BKV Zrt. felé” – olvasható a közleményben. A bíróság egyben a fellebbezési költségek megfizetésére kötelezte az Alstomot.
Tudomásul vették
A hírre reagálva az Alstom közölte: tudomásul veszi a döntést. A társaság által kiadott közlemény szerint az Alstom „ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a fellebbviteli bíróság döntése egy ideiglenes intézkedés a garanciák lehívása ügyében: a bíróság nem vizsgálta és nem hozott döntést a BKV szerződésbontásának tekintetében, amelyet az Alstom továbbra is jogszerűtlennek tart. Az Alstom ezért a megfelelő módon és fórumokon folytatja szerződéses jogainak érvényesítését.
AP
„Az Alstom korábbi jelzéseinek megfelelően továbbra is elkötelezett abban, hogy a Budapestnek gyártott metrókocsik összes vitás kérdéseit tárgyalás során mindkét fél és a budapesti utazóközönség érdekeit figyelembe véve megoldja” – olvasható a cég közleményében.
A szerdai hírek még arról szóltak, hogy a versailles-i bíróság addig nem dönt az ügyben, míg Tarlós István nem tárgyal az Alstom elnökével. A főpolgármester hétfőn hívta meg az Alstom elnökét Budapestre. Mint mondta: ha a vállalat vezetője elfogadja a meghívást, „nyitva marad a kapu”, ellenkező esetben a fővárosnak nem lesz más lehetősége, mint új tendert kiírni.
A francia cég vezetése az InfoRádió értesülései szerint június 17-én, jövő pénteken, Szentpéterváron tárgyal Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel is. A tárgyaláson vélhetően szóba kerül az Alstom metrók típusengedélye is, amelynek kiadását a Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly nyáron megtagadta.
Ötéves sztori
A BKV – közbeszerzési eljárást követően – 2006-ban kötött szerződést az Alstom-Transelektro konzorciummal 37 metrószerelvény gyártásáról. A francia cég a 2-es metróra 22 darab, 5 kocsis, a 4-es vonalra pedig 15 darab, 4 kocsis, automatizált szerelvényt gyártott volna le. A Transelektro csődje után az Alstom egyedüli gyártó maradt. A modern, egyterű, légkondicionált szerelvényekért a főváros – a BKV-n keresztül – 65 milliárd forintot fizetne.
Az eredeti megállapodás szerint az Alstom 2008 májusában szállította volna Budapestre az első, a 2-es vonalra szánt metrót. Ehhez képest az új metrót 2008 szeptemberében mutatták be a sajtónak az Alstom katowicei gyárában. Akkor még úgy tűnt, az első Alstom-metró 2009 februárjában áll forgalomba Budapesten, majd az év végéig a 2-es metró vonalán az összes szovjet vonatot lecserélik. Az engedélyezéshez szükséges tesztek azonban csak ezután kezdődtek el, így nyilvánvaló volt, hogy ez a határidő sem tartható.
Az első budapesti Alstom metrót 2008 szeptemberében, Lengyelországban mutatták be a sajtónak
MTI - Koszticsák Szilárd
A tesztelés során több, kisebb-nagyobb hibát fedeztek fel, ezeket az Alstom kijavította. A Fővárosi Közgyűlés tavaly nyáron döntött úgy, hogy ha az Alstom záros határidőre nem szerzi be a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) engedélyét, a BKV bontson szerződést a francia vállalattal. Az engedély kiadását az NKH végül megtagadta, elsősorban arra hivatkozva, hogy az Alstom metrójának fékrendszere nem felel meg a hatályos magyar szabványnak.
Válságstáb
A BKV ugyanakkor nem bontotta fel rögtön a szerződést, bízva abban, hogy megoldást lehet találni az egyre szövevényesebb problémára. A közgyűlési döntést aztán 2010 októberében közölték ki, ekkor vált hatályossá, a BKV pedig ennek megfelelően felbontotta a szerződést az Alstommal.
Az NKH elutasító döntése után – még az előző ciklusban – válságstábot hoztak létre a Városházán. A legfontosabb kérdés az volt, hogy a szerződésbontás csak a 2-es metró szerelvényeire vonatkozzon, vagy a 4-es vonalra szánt vonatokra is. Az Alstom egyértelművé tette, hogy a két szerződést egyként kezelik, ezzel kényszerpályára állítva a fővárost és a BKV-t.
A 4-es metró első – Etele tér és Baross tér közötti – szakaszának beruházását ugyanis 2015-ben le kell zárni, ez vonatkozik a járműbeszerzésre is, ellenkező esetben a főváros elbukja az Európai Unió mintegy 180 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatását. A horribilis összeg kiesése katasztrófa lenne a főváros számára; összehasonlításképpen: ez a pénz a főváros egyévi költségvetésének körülbelül egyharmada.
A jelenlegi metrók elavultak, cserélni kell őket
Az ügyet bonyolítja, hogy a BKV időközben a metrók árának körülbelül felét már kifizette az Alstomnak. A közlekedési vállalat a szerződésbontást követően döntött a bankgarancia lehívásáról; a francia cég ezt támadta meg a nanterre-i bíróságon, ahol a pert első fokon decemberben meg is nyerte. A főváros fellebbezett, ekkor került át az ügy másodfokon a versailles-i bíróságra.
Oroszországból szeretettel
A francia bíróságon az Alstom azzal vádolta a Budapestet, hogy a szerződésbontás hátterében valójában a BKV finanszírozási problémája, illetve egy magyar-orosz megállapodás áll, miszerint a főváros megegyezett az oroszokkal arról, hogy a francia cég járművei helyett inkább az oroszoktól vennének metrókat. A vádakat Tarlós István közönséges és alantas hazugságnak nevezte, kormányzati oldalról azonban nem érkezett megnyugtató cáfolat.
A magyar kormány oroszokkal való megegyezésének forgatókönyve már tavaly nyáron – tehát már az Orbán-kormány idején, de még Tarlós István főpolgármestersége előtt – elterjedt a Városházán, és nem a cáfolatot erősíti az sem, hogy Keskeny Ernő, a magyar-orosz kormányközi vegyes bizottság alelnöke a Világgazdaság június elsejei számában arról beszélt, hogy a Magyarország és Oroszország közötti gazdasági kapcsolatoknak része lehet a metróbeszerzés.
A napilap cikke szerint az alelnök „biztos abban, hogy - tender esetén - az orosz fél erős ajánlattal jelentkezik, például, mert a német Siemesszel társulna (a Siemens jelenleg is szerződésben áll a BKV-val, a német cég szállítja a 4-es metró irányítási rendszerét – a Szerk.), s mert az egész projektre kínálna finanszírozási megoldást”. Keskeny Ernő azt is mondta: „a metrókocsik területén is jók az elmúlt 30 év magyar tapasztalatai az orosz járművekkel”.
Másodfokon megnyerte a BKV az Alstom elleni pert. A bíróság elsőfokon még az Alstomnak adott igazat, mely megtiltotta a BKV által lehívott bankgaranciák kifizetését.
Még egy lehetősége van az Alstomnak, függetlenül attól, hogy a hét közepén francia bíróság dönt a felmondott metrókocsi-szerződés bankgaranciája ügyében. Tarlós István főpolgármester Budapestre hívta a cég vezetőjét, akinek három tárgyalási időpontot ajánlott fel - számolt be a Magyar Nemzet hétfőn.
Budapest vezetője a Klubrádiónak adott interjújűban beszélt arról is, hogy nem akarja megszüntetni a fővárosi kerületeket és hogy egyáltalán nem veszett fejsze nyele az Alstom-per.
Ha az Alstom első számú vezetője elfogadja a budapesti városvezetés meghívását, akkor "nyitva marad a kapu", ellenkező esetben nem marad más hátra, mint az új tender kiírása - jelentette ki Tarlós István főpolgármester hétfőn újságíróknak.
A francia bíróság a tervezettel ellentétben szerdán nem tárgyalta az Alstom keresetét, és várhatóan addig ez nem is kerül napirendre, amíg a metrókocsikat gyártó cég vezetői nem tárgyalnak személyesen a főpolgármesterrel és a kormány képviselőivel.