szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?

Hiába van 2022-ig érvényes szerződése az állammal a vasútállomásokon vendéglátóipari egységeket működtető Resti Zrt.-nek, az állam még az idén felbontaná a céggel a megállapodást. Ha másképp nem megy, akár jogszabályváltozással is. A Restinél lapunknak azt mondták: ők egyelőre maradnak.

Nem elégedettek a szolgáltatás színvonalával, ezért szabadulna a kabinet a vasúti államásokon a büféket, vendéglőket működtető a Resti Zrt.-től - tudta meg a hvg.hu kormányzati forrásból. A kabinet ugyanis hamarosan elfogadja a vasúti közlekedés megújítását célzó Baross Gábor-tervet, aminek részeként nagyszabású vasútállomás-felújítási programra is sor kerül majd, melynek keretében a szerződésben foglalt határidő előtt kitennék a büfékből a részvénytársaságot.

A Baross Gábor-terv része például, hogy 2013-ban teljesen átépítenék az ország egyik legfontosabb vasúti csomópontját jelentő székesfehérvári pályaudvart is, ahová addigra a tervek szerint már nagy sebességű, 160 kilométeres sebességet is lehetővé tevő pálya épül Budapestről. A kormány a felújított állomásokon azonban már nem szeretne a jelenlegihez hasonló restiket látni: szerintük ez csak rontaná a szolgáltatás színvonalát, amivel egyébként most sincsenek megelégedve. „Van olyan állomás, ahol resti címén kínai üzlet működik, ilyet többet nem akarunk látni” - fogalmazott egy neve elhallgatását kérő kormányzati forrás, érzékeltetve, hogy miért szeretnék „kitenni” a céget.

Ha szép szóval nem megy

Csakhogy a Resti Zrt.-nek, mint azt megkeresésünkre Gazdag Ferencné vezérigazgató egy e-mailben megírta, 2022. december 31-ig élő szerződése van az üzemeltetésre az állammal, és nincs szándékában távoznia. A cégvezető egyébként a hvg.hu-tól értesült először arról, hogy a kormány fel akarja bontani a megállapodást, így nincs tudomásuk semmilyen kormányzati megkeresésről.

Vasúti resti. Kétszer fárad, de hiába
hvg.hu

A hvg.hu-nak a szerződés felbontásáról nyilatkozó kormányzati politikus azt mondta, a szerződésbontás a 2022-es határidő ellenére heteken belül megtörténik, előbb „szép szóval” szeretnék rábírni a Resti Zrt.-t a távozásra, de ha így nem megy, akkor olyan módon változtatják meg a jogszabályokat, hogy kitehessék a céget. (Információink szerint felmerült még a 2002-ben kötött szerződés „alapos átvizsgálása” is, hogy a Resti valóban mindent teljesített-e.)

A cég kiszorítása a vasúti büfékből a CBA fő - a Fidesz rendezvényein rendszeresen fellépő - tulajdonosait is érintené. A Resti Kereskedelmi Zrt.-ben 2003 májusában - nem sokkal a 2022-es határidő meghatározása után - tűnt fel tulajdonosként a fogathajtó Lázár Vilmos kistarcsai székhelyű Lázár és Fia Kft.-je. A cégben részesedése van a Krupp és Társa Kft.-nek, amely 2006-ban sokmilliós adományban részesítette a vesztegetés gyanújába keveredett Egymásért Egy-Másért Alapítványt. Az adományozók listájára egyébként a Resti Zrt. is felkerült, amely 65 milliót jutatott az alapítványnak. A Resti vezetőségében a cégnyilvántartás szerint jelenleg is tag Lázár Vilmos és Krupp József - mindkettőjüknek érdekeltségeik vannak a CBA-ban.

Megkerestük a MÁV kommunikációs igazgatóságát is, hogy megtudjuk: ők tudnak-e erről a kormányzati szándékról, mi az álláspontjuk, ám egy héten át, cikkünk megjelenéséig nem szakítottak időt a válaszra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Visszakerül a MÁV-hoz a felsővezeték-karbantartás

Két és félmilliárd forint értékben készül beszerezni gépeket, méréstechnikai eszközöket és minősített anyagokat a MÁV. Az indoklás szerint erre azért van szükség, hogy január elsejétől újra beindíthassák az önálló felsővezeték-karbantartást a társaságnál – írja a szerdai Világgazdaság.

Szabó M. István Gazdaság

MÁV-vezér: ha nincs szanálás, nincs előre

Nagyon kellene a 300 milliárd forintos azonnali szanálás, de még inkább az, hogy a központi költségvetés beszálljon a 2000 milliárdos megörökölt belső adósság leküzdésébe, mert a MÁV Zrt. a működőképessége határára ért. Míg a kormány nem dönt a közösségi közlekedés jövőjéről, a cég maga csak aprókat léphet. Szarvas Ferencet, a vállalat elnök-vezérigazgatóját kérdeztük.