szerző:
Kapcsándi Dóra - Tossenberger Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egyelőre nincs vészforgatókönyv arra az esetre, ha teljesen leállna Budapesten a tömegközlekedés, a Főpolgármesteri Hivatalban még bíznak a megegyezésben. Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, a korábbi nagy sztrájkokat alapul véve jöhetnek a biciklisták és a telekocsik.

A Fidesz–KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" - tudatta Németh Zoltán, a két párt fővárosi képviselőcsoportjának vezetője és Tarlós István főpolgármester közös közleményben.

A döntésig mindenesetre nem dolgoznak ki vészforgatókönyvet arra az esetre, ha állami támogatás híján csődbe megy a BKV és leáll a teljes tömegközlekedés. "Bízunk a megállapodás sikerében" – mondta a hvg.hu-nak Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Pedig korábban Tarlós István meglehetősen borús képet vázolt fel, mint mondta, "nem tréfadologról van szó, ha eljön a nap, akkor nem fognak tudni a nővérek bemenni a kórházakba, a hivatalnokok a hivatalba, a diákok és a tanárok az iskolákba, gyakorlatilag meg fog szűnni bizonytalan időre a közszolgáltatások rendszere is".

Káosz jöhet a közlekedésben

"Nem egyből állna le minden" – mondta a hvg.hu-nak Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Szerinte a metrókat mindenképp be kellene zárni, mert ott nincs lehetőség járatritkításra, mivel ha túl nagy tömeg gyűlik össze a peronokon, az balesetveszélyes. Hasonlóképpen problémát okoznának a HÉV föld alatti megállói is. A kötöttpályás járművek (troli, villamos) addig járhatnának, amíg meg nem hibásodik egy járat az adott vonalon, mivel anyagbeszerzési stop esetén nem tudnák azokat megjavítani. Gulyás szerint egyedül a még használható buszok tudnának kiállni, ezeket vélhetően a frekventált helyekre csoportosítanák.

Túry Gergely

A korábbi nagy sztrájkokat alapul véve, ha nem működik a tömegközlekedés, az emberek leleményére van bízva, hogyan jutnak el munkahelyükre, az iskolákba, haza. A sztrájkok idején sokan választották a biciklit, mint legolcsóbb közlekedési eszközt, illetve aki tehette, motorra pattant vagy autóba ült. Népszerű volt az úgynevezett telekocsi, vagyis az egyfelé közlekedők egy autóba ültek. Először mindenki az ismerősét, rokonát fuvarozta, majd erre internetes oldalon egész mozgalmat hoztak létre, a Facebookon és más oldalakon beszélték meg akár ismeretlenek is, ki kivel ül egy autóba.

A taxitársaságok is nagy hasznot húztak a sztrájkokból, teljes kapacitással üzemeltek ilyenkor. Várhatóan ismét népszerű lenne a kisbuszos iránytaxi is. Külföldön sztrájkok idején beszállnak a fuvarozásba a hadsereg buszai, teherautói is.

"Nem a közlekedési káosz az igazi probléma, hanem a gazdasági élet ellehetetlenülése" – mondta a hvg.hu-nak Gelencsér László, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) érdekvédelmi alelnöke. "Ha a munkavállalók nem érnek be a munkahelyükre, mert akadályoztatva vannak, elmaradnak a jövedelmek, és ez hiányként fog rövid időn belül mutatkozni a gazdasági életben" – magyarázta. Ezzel egyetértett Gulyás is, aki szerint a közlekedésen kívül sok más területen – kórházak, közintézmények, gyárak működésében – is hamar zavar keletkezne.

Elhalasztották a szerdai közgyűlést

Tarlós István főpolgármester eredetileg szerdára hívta össze a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülését, ahol a BKV helyzete lett volna az egyedüli napirendi pont. Javaslata szerint a főváros 15 százalék forrást zárolna az intézményeknél és azt a BKV működési céljaira fordítaná, illetve 6 milliárd plusz 4 milliárd forint közvetlen pénzügyi támogatást nyújtana a cégnek. Ezenkívül 9 milliárd forint tagi kölcsönt adna a cégnek a főváros április 30-ig és befagyasztaná az összes nem kötelező feladatot, továbbá esetlegesen tarifaemelésről is döntene, ha a kormány felszabadítaná a 32 milliárd forintos normatív támogatást.

A tarifaemelést és a járatritkítást a Fidesz-KDNP fővárosi frakciója ellenezte, ezt közölte korábban Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője. Szerinte a BKV és a budapesti tömegközlekedés finanszírozási válsághelyzete mihamarabbi megoldásra szorul, folytatni kell a kormánnyal való tárgyalásokat.

Tarlós István a napokban egyeztet ismét Orbán Viktorral, a főpolgármester erről előzetesen úgy nyilatkozott a hvg.hu-nak adott interjújában: "a tartós megoldás perspektíváját magában hordozó ad hoc lépéseket kell tenni. A főváros ennek érdekében arra is hajlandó, hogy az összes maradék likvid forrását összekaparja, ez 9 milliárd forint körül van. Ezt betesszük a BKV-ba, de csak akkor, ha az állam minimum a 32 milliárdot felszabadítja, és megadja ezen felül a 24 milliárd forint támogatást".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Tarlós ígéretet kapott BKV-ügyben

A Fidesz-KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" - tudatta Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP-frakció vezetője és Tarlós István főpolgármester kedden közös közleményben.

hvg.hu Itthon

Szorult helyzet: ritkítaná járatait a BKV

Megszünteti az éjjeli és hajnali szolgálati járatokat a BKV, hogy a cég spórolni tudjon, mivel nem jut hozzá ahhoz a 32 milliárd forinthoz, amelyet a kormány tavaly zárolt. Legvégső esetben, ha elfogy a pénz, akkor a járatritkítást is megfontolja a BKV, de akár tarifaemelés is jöhet, ha megkapják a zárolt összeget.

MTI Itthon

Fidesz: a tarifaemelés nem megoldás a BKV gondjaira

Nem megoldás a budapesti tömegközlekedés pénzügyi gondjaira, és ezért nem is támogatható a budapesti tömegközlekedés járatainak ritkítása vagy a jegy- és bérletárak emelése - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője.