szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megbillent Szegeden a 95 éves műemlék Szőke Tisza gőzhajó, miután az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő oldallemezét, a kajütablakain pedig beömlött a víz. A tulajdonosok felszámolás alatt állnak, bár a hajót még meg lehetne menteni a pusztulástól.

Molnár János, a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetője a Délmagyarországnak azt mondta: többször figyelmeztették írásban a 95 éves műemlék gőzhajó tulajdonosait, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják az egykori diszkóhajót, hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.

Molnár elmondása szerint a tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, és nem is foglalkoznak a hajóval. Bár a Mahart emberei minden harmadik nap kiszivattyúzták róla a vizet, a jég vasárnap olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt, betört a víz, a Szőke Tisza pedig megbillent - mondta el a lapnak.

Molnár János hangsúlyozta, a helyzet ezután sem reménytelen, a felújítás csak a tulajdonoson múlik, a cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik, annak ellenére, hogy az egykori gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert. A cég azonban nem tudta előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból.

A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása volt, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.

A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg, 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyezték. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára 50 éve újították fel, azóta pedig a hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.

Fotókat a megbillent hajóról a Délmagyar.hu oldalon tekinthet meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!