szerző:
hvg.hu

Megbillent Szegeden a 95 éves műemlék Szőke Tisza gőzhajó, miután az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő oldallemezét, a kajütablakain pedig beömlött a víz. A tulajdonosok felszámolás alatt állnak, bár a hajót még meg lehetne menteni a pusztulástól.

Molnár János, a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetője a Délmagyarországnak azt mondta: többször figyelmeztették írásban a 95 éves műemlék gőzhajó tulajdonosait, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják az egykori diszkóhajót, hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.

Molnár elmondása szerint a tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, és nem is foglalkoznak a hajóval. Bár a Mahart emberei minden harmadik nap kiszivattyúzták róla a vizet, a jég vasárnap olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt, betört a víz, a Szőke Tisza pedig megbillent - mondta el a lapnak.

Molnár János hangsúlyozta, a helyzet ezután sem reménytelen, a felújítás csak a tulajdonoson múlik, a cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik, annak ellenére, hogy az egykori gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert. A cég azonban nem tudta előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból.

A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása volt, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.

A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg, 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyezték. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára 50 éve újították fel, azóta pedig a hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.

Fotókat a megbillent hajóról a Délmagyar.hu oldalon tekinthet meg.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Index: Orosz kémeknek ágyazott meg a kormány

Index: Orosz kémeknek ágyazott meg a kormány

Nem mindegy, hova járnak vásárolni: 2,2 milliárdból épülhetnek piacok

Nem mindegy, hova járnak vásárolni: 2,2 milliárdból épülhetnek piacok

Szeretné tudni, épp kitől kell rettegni Magyarországon? Ez az oldal azonnal megmondja

Szeretné tudni, épp kitől kell rettegni Magyarországon? Ez az oldal azonnal megmondja

Kiszámolták, mekkora nyugdíj járhat az átlagmagyarnak

Kiszámolták, mekkora nyugdíj járhat az átlagmagyarnak

Így nézheti élőben az Apple mai izgalmas bejelentéseit

Így nézheti élőben az Apple mai izgalmas bejelentéseit

Már petíció is indult Pócs János ellen

Már petíció is indult Pócs János ellen