szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem elég, ha a kormány népszerűtlen, az ellenzéki vezér pedig népszerű, a szavazókat el is kell vinni az urnákhoz. De személyre szabott üzenetekre is szükség lesz, mert a gyurcsánybérencezés vagy az orbántakarodj nem lesz elég két év múlva - olvasható a Véleményvezér legfrissebb bejegyzésében.

A 2012-es amerikai elnökválasztás kampányának legalább két olyan tanulsága van, amire Magyarországon is érdemes odafigyelni. Az egyik, hogy a közvélemény-kutatásoknak és népszerűségi indexeknek önmagukban nem szabad túlzott jelentőséget tulajdonítani. A modern tömegdemokráciák választásai egyre inkább a mozgósításon múlnak - olvasható a Véleményvezér blogon. A másik pedig, hogy demográfiailag soha ennyire nem volt megosztott a kampány.

A szerző a hazai viszonyokat az amerikaihoz hasonlítva azt írja: nem szabad elfelejteni, hogy a Fidesz már hosszú idő óta a mozgósításra építi választási stratégiáját, ráadásul az új választási törvény sem véletlenül viszi el olyan irányba az egész rendszert, hogy a politikailag aktív és elkötelezett szavazók döntsék el, kié legyen a parlamenti többség. "Az ellenzéknek és Bajnai Gordonnak ebből az lehet az igazi tanulság, hogy nem elég, ha a kormány népszerűtlen, az ellenzéki vezér pedig népszerű, a szavazókat el is kell tudni vinni az urnákhoz, ha esik, ha fúj aznap" - fejti ki.

De ugyanez vonatkozik a választói demográfiára is: Magyarországon is pontosan tudni kell, mely társadalmi csoportok mely üzenetekkel szólíthatóak meg. Biztosan mondható, hogy évről-évére egyre kevésbé elégségesek az univerzális üzenetek: a „Bajnai egy Gyurcsány-bérenc" vagy az „Orbán, takarodj!" nem lesz elég két év múlva - zárul a bejegyzés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!