szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Svédországba viszik szervizelni a magyar Gripeneket a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról, mert a vasmadarak elérték a 800 repült órát - írja a baon.hu Bács-Kiskun megyei híroldal.

Folyamatosan hajtják végre a kecskeméti Gripeneknél az első ipari szintű átvizsgálást - írja a baon.hu. A JAS-39-esek kontrolljára azért van szükség, mert lassan mindegyik eléri a 800 órás repülőidőt.

A kontrollt Svédországban, Satenasban végzik el. A magyar szakemberek egy vadászgépet kivisznek, majd visszatérőben hazahozzák a korábban oda szállított Gripent. Áprilisban már a negyedik repülő érkezett meg a svéd bázisra, két nappal később pedig Kecskeméten landolt a januárban Svédországba vitt és azóta átvizsgált JAS 39-D.

"Jelenleg mindkét Delta, azaz kétüléses Gripen a kecskeméti repülőbázison van és átesett az átvizsgáláson. Mindez egy komoly, előre megtervezett folyamat eredménye, amelyben jelentős felelősség hárul bázisunk Repülő Műszaki Zászlóaljára" - mondta a portálnak Gróf Gergely őrnagy, pilóta, aki januárban repült Svédországba a vasmadárral.

A tervezés során a zászlóaljnak egy évre előre meg kell adnia, hogy melyik repülőgép mikor fogja elérni az 800 repült órát. Azért, hogy itthon tartani lehessen az időpontokat, minden repülőgép be van „táblázva”, így pontosan a tervezett határidőre teljesítik az előírt repülésmennyiséget - fogalmazott a portál.

A menetrend tartásának alapvető feltétele tehát a műszaki zászlóalj és a hajózó századok közti megfelelő összhang. Annak érdekében, hogy a legkisebb logisztikai szervezéssel lehessen végrehajtani a gépek ki- és hazaszállítását, ezt megpróbálják egyetlen hétre betervezni.

A magyar műszaki szakemberek egy AN-26-ossal utaznak ki, fogadják az átvizsgálandó gépet, ennek papírjait átadják a svéd szakembereknek, majd ezután közvetlenül visszaveszik tőlük a már kint lévő, átvizsgált Gripen dokumentumait.

"Általában egy, a berepülés végrehajtására jogosult pilóta repüli ki a gépet azért, hogy másnap már elvégezhesse a hazahozandó Gripen egy-két felszállásból álló berepülési programját. Ha a műszakiak mindent rendben találnak, akkor a pilóta következő nap már indulhat is vele Kecskemétre" – közölte az őrnagytól.

Satenasban a linköpingi Saab repülőgépgyárral azonos szintű átvizsgálást végeznek a svéd szakemberek. A munka során elsősorban a repülőgép sárkányszerkezetét, azok rendszereit, a teherviselő elemek állapotát, az utólagos beépítéseket és módosításokat ellenőrzik – tíz hét alatt.

Azért is fontos a határidők betartása, mert a magyar Gripeneken kívül a csehek JAS-39-eseit is itt vizsgálják át. Ha akár csak egy repülőgép beérkezése is csúszik, akkor borul az egy évre előre megtervezett szigorú sorrend. A repülések alkalmával a kecskeméti hajózóknak már annyi előnyük van, hogy alaposan ismerik a satenasi bázist és annak légterét, hiszen 2005 óta minden magyar Gripen pilóta itt kapja meg a típusátképzését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!