szerző:
Kovács Áron
Tetszett a cikk?

A szekszárdi trafikmutyik egy újabb fejezete sejlik fel egy facebookos szócsata mögött. A trafikügyet leleplező volt fideszes képviselőt a megyei iparkamara egyik tisztviselője árulónak minősítette, miközben kiderült, hogy ő maga is nyithatott két trafikot a városban. Csendestársa ráadásul az a vállalkozó, akit korábban az önkormányzat 200 millió forinttal segített ki, és akinek a polgármesterrel közös cége privatizált egy Volán-telephelyet.

„Szekszárdi trafikba eladót keresek. Jelentkezni az üzletben… köszi…” – írta ki a Facebook-oldalára múlt szerdán Beréti Zsolt, a Tolna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökségének tagja. Az ártalmatlannak látszó bejegyzéssel azonban olyan kommentháború vette kezdetét, amelynek végén Beréti törölte a posztot. Abban a rövid időben azonban, míg az „álláshirdetés” elérhető volt, felsejlett a szekszárdi trafikügyek egyik, idáig ismeretlen szála.

A bejegyzést ugyanis meglátta, és a saját oldalán megosztotta Hadházy Ákos szekszárdi önkormányzati képviselő, aki azzal szerzett országos hírnevet, hogy nyíltan beszélt arról: politikai döntések születtek a trafikpályázatok ügyében. A korábban fideszes, ma már független képviselő a hvg.hu-nak azt mondta: szarkazmusnak szánta a megosztást. Beréti vette a lapot, és úgy válaszolt: „Azt hittem önéletrajzot küld, mert végül is dohány ÁRULÓT keresek…”

Az „áruló” minősítés Beréti részéről annyiban értelmezhető, hogy  tavaszi kiállásával Hadházy végül is az ő üzletét is veszélyeztette. Az önkormányzati képviselő ugyanis szekszárdi trafikpályázatok körüli visszásságokra hívta fel a figyelmet – emlékezetes, hogy a Fidesz frakcióülésén politikai szempontok szerint osztották a trafikjogokat – a bonyhádi illetőségű üzletember pedig történetesen két trafikot is nyithatott a tolnai megyeszékhelyen.

©

„Az a lényeg, elkötelezett jobboldalinak kell lenni” – adta meg annak idején a trafikpályázatok legfontosabb bírálati szempontját Horváth István, Szekszárd fideszes polgármestere a valószínűleg március végén lezajlott találkozón. A hvg.hu szerkesztőségéhez eljutott hangfelvételen egyébként nem hangzik el Beréti neve, a polgármester leginkább olyan pályázókra kérdez rá az önkormányzati képviselőktől, akiket nem ismer személyesen.

Beréti egyfelől kamarai tisztviselőként is ismerős lehetett a polgármesternek, de személyesen is tagja annak az üzleti körnek, amelynek Horváth István is. A két szekszárdi trafikot üzemeltető cég a Dohány Utca Bt., amelynek a beltagja Beréti Zsolt (ez a törvény szerint kötelező is, hiszen ő nyerte el a trafikjogot). A kültag egy Vega Kft. nevű cég, amelynek többségi tulajdonosa Beréti, de kisebbségi tulajdonosként ott szerepel a cégnyilvántartásban a Dunántúl egykor legjelentősebb Opel-kereskedőjének, Süveges Árpádnak, illetve feleségének a neve is.

Süveges egyáltalán nem ismeretlen a szekszárdi városházán, hiszen 2009-ben az önkormányzat 200 millió forint értékű biztosítékkal segítette ki a cégeit. Mint arról a hvg.hu korábban beszámolt, a Süveges-cégek nem tudták fizetni az óvadékkal biztosított bankhitelt, így a CIB Bank 2010. szeptember 7-én lehívott összesen 193,9 milliót, vagyis erősen leegyszerűsítve: a bank elvitte a város pénzét. A város vízműve némi huzavona után végük csak egy vitatott értékű pécsi telket és autómosót kapott cserébe a pénzért.

A szekszárdi városháza
©

A cégcsoport mögött álló Süveges számos helyi forrásunk szerint szoros baráti és üzleti kapcsolatot ápol Horváth Istvánnal. Annak bizonyítékaként, hogy ez nem csak híresztelés, többen is a paksi Volán-telep ügyét hozták fel példaként. A Gemenc Volán 2009 végén adta el 180 millió forintért a 43 ezer négyzetméteres telephelyet a Permitto Kft.-nek. Ez a cég akkoriban a Süveges-csoporthoz tartozó Gemenc Autócentrum Kft., illetve a Horváth Sport Kft. tulajdonában volt, amelynek tulajdonosa ekkoriban még közvetlenül a polgármester volt.

Az adásvétel furcsaságai miatt 2010 szeptemberében egy helyi férfi feljelentést tett a rendőrségen, de a hatóság nem rendelt el nyomozást. A feljelentő többek közt azt kifogásolta, hogy a vételár első, 47 milliós részletét a vevő már a szerződés aláírása előtt átutalta a Volánnak, míg a fennmaradó 133 millióra egyéves fizetési határidőt szabott, miközben az állami vállalat azonnal átengedte a tulajdonjogot, a telephely egy kisebb részét azonnal visszabérelte. Horváth a Kossuth Rádiónak elismerte, hogy tulajdonosa volt a cégnek, de szerinte „nincsen ügy”. Amrein Károly, a Gemenc Volán vezérigazgatója azt állította: nem tudott arról, hogy a szekszárdi polgármester is a vevő tulajdonosai között van, annak ellenére sem, hogy az önkormányzat jegyzője történetesen épp a menye.

A hvg.hu természetesen megkereste Beréti Zsoltot is, de ő csak annyit mondott: a Facebookon már láthattuk a véleményét.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Jávor Benedek: A Fidesz sorosozó politikája finanszírozza a gangbang partikat és a jachtokat

Jávor Benedek: A Fidesz sorosozó politikája finanszírozza a gangbang partikat és a jachtokat

Videó: Tankokkal vontatták vissza a kényszerleszállást végrehajtó repülőt Oroszországban

Videó: Tankokkal vontatták vissza a kényszerleszállást végrehajtó repülőt Oroszországban

Drágábbak lesznek a jövő évi autópálya-matricák

Drágábbak lesznek a jövő évi autópálya-matricák