szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szerda délelőtt elindították a 2-es villamost Debrecenben. Új nyomvonalon, új járművek viszik az utasokat a Nagyállomás és a Doberdó utca között. Évtizedekig a város legforgalmasabb buszvonalai kötötték össze ezt a két pontot. A 31-es és 32-es buszok öt napig párhuzamosan járnak a villamosokkal, utána megszüntetik őket. Az utasok az első napokban ingyen ülhetnek fel a 2-es villamosra.

Debrecenben a hetvenes évek közepe óta egyetlen villamosvonal volt egészen mostanáig, ez az 1-es járat, amivel a Nagyállomás és az egyetem között lehet utazni. Régebben sokkal nagyobb volt a hálózat: Pallagra, a vágóhídra, Nyulasra és a tüdőszanatóriumhoz is járt villamos, de a szárnyvonalakat fokozatosan felszámolták.

Az egyetlen megmaradt vonalra a kilencvenes években vásároltak új villamosokat a Ganztól, és a régi sárga „Bengáli” járművek közül is megmaradt néhány. Ezek a mai napig feltűnnek a forgalomban, de az ígéretek szerint nemsokára végleg kivonják őket.

A 2-es villamos vonalán régen sem volt villamos, a hetvenes évekig viszont a közeli Böszörményi úton járt az 5-ös a nyulasi végállomásig. A hétvégén búcsúzó 31-es és 32-es buszok a város legzsúfoltabb járatai közé tartoztak, lakótelepek, iskolák mellett haladtak el, a reggeli csúcsban a belvároshoz közelebb eső megállókban sokszor már alig tudtak felpréselődni az utasok.

Az 1-es és a 2-es villamos nyomvonala a Hunyadi utcáig közös, ott a 2-es lekanyarodik a Debrecen Plázánál a Bethlen utca felé, az 1-es pedig egyenesen megy tovább az egyetemig. Az új pálya összesen nyolc kilométeres, és egy része füves.

MTI / Czeglédi Zsolt

A 2-esre hosszas pályáztatás után a spanyolországi CAF alacsonypadlós, légkondicionált villamosait rendelte meg a város, összesen tizennyolc darabot. A kék-sárga-fehér főnixmadaras járművekből eddig tizenöt érkezett meg Debrecenbe, és tizenhármat már le is vizsgáztattak. A maradék három járművet az ígéretek szerint nemsokára leszállítják.

A szerdai indításhoz hat új villamost vittek ki a város főterére. Három a Nagyállomás, három a Doberdó utca irányában várta a startot. A 2-es villamos utasai az első öt napban emlékjegyet kapnak. A DKV azt kéri: ezeket is érvényesítsék majd, hogy teszteljék a jegykezelő rendszert.

MTI / Czeglédi Zsolt
MTI / Czeglédi Zsolt

A 31-es és a 32-es buszok megszüntetésével itt-ott a buszhálózatot is átszervezik Debrecenben.

A 2-es villamos csúcsidőben 4-6 percenként jár majd Debrecenben. Egy járművön egyszerre 223 utas fér el, vagyis a DKV szerint összesen két csuklós autóbusznyi ember.

Kósa Lajos polgármester emlékezetett, hogy körülbelül 20 milliárd forintba került a beruházás, a költségek jelentős részét uniós forrásból fedezik. A kormány önerőpályázat keretében további 825 millió forintot biztosít az új pálya környezetének helyreállítására – tette hozzá. A teljes munkát nyárra fejezik be.

MTI / Czeglédi Zsolt

A villamosépítés nem volt zökkenőmentes, és nagyon sokat csúszott az eredeti határidőhöz képest. A munka hosszú hónapokra megakadt, amikor elszámolási problémák miatt a pályát építő konzorcium fővállalkozójának emberei levonultak a helyszínről. A környéken élők kénytelenek voltak a félkész építményeket kerülgetni, amelyek a közlekedést is megnehezítették. Végül átszervezték a konzorciumot, és az új fővállalkozó már tudta tartani az előírt határidőket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!