Elindult a 4-es metró – percről percre
Utolsó frissítés:
Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten. Pénteken elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra lett valóságos. A beruházást rengeteg kritika érte, mert csillagászati összeget költöttek rá, nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése. Ma és a hétvégén ingyen lehet utazni a 7,3 kilométeres vonalon a Kelenföldi vasútállomás és a Keleti pályaudvar között. Tudósításunk a metróstartról percről percre.
Most érkezett
Tarlós a huhogóknak is üzent
A főpolgármester Demszky Gábor mellett azokat sem felejtette el megemlíteni beszédében, akik kételkedtek abban, hogy befejezik március végére a 4-es metrót. Utána elégedetten nyugtázta, hogy „nehezen mérhető nehézségek árán befejeztük a gigaberuházást”. Tarlós jelezte, hogy az első hónapokban kisebb kényelmetlenségek, zavarok még lehetnek az új vonalon. Az utasok ma 12 órától próbálhatják ki a 4-es metrót.
Percről percre
Tarlós átvette a vasútbiztonsági tanúsítványt a közlekedési hatóság vezetőjétől
Taps, majd a főpolgármester beszédet mond a „rég várt, de sokáig alig remélt napon”. Jelezte, hogy a metrót nem Demszky Gábor találta ki, és a 2010-ben érkező városvezetésnek embert próbáló harcot kellett vívnia a metró befejezéséért. A szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat szereztek vissza a városnak, metrópolitizálás helyett metróépítést folytattak – fogalmazott.
"Embert próbáló harccal" sikerült Tarlós szerint
Újabb részletek a kiosztott brosúrából: a főpolgármester szerint az új vezetésnek "embert próbáló harcot" kellett folytatnia, hogy a "félkész állapotban itthagyott metró" korábban kötött szerződéseit korrigálja, gyakorlatilag megmentese és befejezze a projektet. A nemzetközi szerződések nem engedték a beruházás folytatásának mérlegelését.
"Demszky Gábor és munkatársai a Medgyessy-kormány idején elkezdték, mi pedig az Orbán-kormány idején és segítségével – nem kis munka árán – befejeztük a sok viszontagságot megélt gigaberuházást. Maradjon meg így az utókor számára" – tették hozzá az anyagban.
Tömött metróval érkezett Orbán Viktor Kelenföldre
A miniszterelnök már metrózott egyet a pénteki avatás előtt: Orbán Viktor és küldöttsége metróval érkezett Kelendöldre. Tudósítónk szerint a szerelvény tömve volt, de nem álltak meg a peronnál, hanem a remízbe gördültek.
Tarlós: Demszky a 4-es metró megszállottjává vált
Tarlós István szerint „a most átadott 4-es metró mindenáron való megépítésének dr. Demszky Gábor korábbi főpolgármester szinte a megszállottjává vált”. A főpolgármester szerint szerencsésebb lett volna, ha végül „kevésbé politikai-kommunikációs kérdésként kezelték volna az ügyet, de ez már a múlt” – olvasható az avatón kiosztott információs anyagban, amelyhez mellékelték Tarlós István beszédét is.
A pénteki megnyitóra a korábbi hírek szerint nem hívták meg Demszky Gábor volt főpolgármestert. Tarlós István ezt azzal indokolta, hogy a meghívásra szerinte "méltatlanná vált Demszky".
Lehetne hosszabb is
A Dél-Buda–Rákospalota metróvonal torzója, az Etele tér és Keleti pályaudvar közötti első szakaszhoz csatlakozna a második, amely a Bosnyák térig tartana. Ehhez megvannak az engedélyek, de pénz nincs. A Bosnyák térről egészen Rákospalotáig mehetne a metró. Az Etele téri végállomástól Budaörs felé, a Bocskai úti állomástól pedig Budafok városközpont irányában lehetne metrót építeni, de ezek enyhén szólva sem aktuális projektek. A hvg.hu cikkét a 4-es metró történetéről itt olvashatják.
Gigaberuházás, számokban
„A beruházás összköltsége 452,5 milliárd forint, amely azonban tartalmaz 67,5 milliárd forint kockázati tartalékot szerződéses viták, többletkövetelések rendezéséhez. A teljes összköltségvetéshez az EU 180,8 milliárd forinttal járult hozzá a Kohéziós Alapból” – írják az avató vendégeinek kiosztott brosúrában.
A 4-es metró számokban
A 7,3 kilométeres metróvonalon összesen tíz állomás van. Ezek közül a Szent Gellért téri és a Fővám téri megállók 30 méter mélyen vannak. Tizenöt darab négykocsis metrószerelvény jár majd a 4-es metrón, a kocsikon még lesznek fél évig vonatkísérők, utána az ígéretek szerint automata üzemmódba kapcsolnak, és elbontják a vezetőfülkéket. A menetidő 15 perc, csúcsidőben 90 másodperces követés is lehetséges.