szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem szerepel a 3-as metró és a kisföldalatti felújítása a 2014-2020-as uniós projektlistán, amely az elkövetkező hét év meghatározó közlekedési fejlesztéseit tartalmazza. Pedig a kormány uniós pénzekből költött a projektek előkészítésére. A KEOP-támogatásokból jut viszont több vasúti fejlesztésre és a Szeged-Hódmezővásárhely villamosvonal kialakítására. Visszaköszön a nyári Tarlós-Lázár csörte.

Nem szerepel az uniós projektlistán a 3-as metró felújítása; a kisföldalatti, azaz az 1-es metró korszerűsítése; valamint a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése sem - írta szerdán az Index. A listát november végén tették közzé a Magyar Közlönyben (a 16251. oldaltól).

Ez azt jelenti, hogy bár a kormány áldozott a három projekt előkészítésére uniós forrásból, a 2020-ig tartó uniós támogatási ciklusban nem szerepelnek a közlekedési fejlesztések között. Az előkészítés azért volt fontos, hogy az uniós pénzek megnyílása után gyorsan, 1-2 éven belül elindulhassanak ezek a fejlesztések.

Tehát lényegében Lázár János győzött a nyár elején kisebb vihart kavart vitában, ami közte és Tarlós István - azóta újraválasztott - főpolgármester között alakult ki, miután a Miniszterelnökséget vezető miniszter több fővárosi közlekedési projektet, köztük a 3-as metró többször elodázhatatlannak nevezett felújítását is kihúzott az uniós támogatási listáról. Tarlós akkor erősködött, visszaszólt, kétségbe vonta Lázár mindenhatóságát, végül - úgy tűnik - mégis a miniszter preferenciáit tükrözi vissza a választás után két hónappal hivatalossá vált lista. A 2014-2020-as projektlistán szerepel például a Hódmezővásárhely és Szeged közötti villamosjárat megvalósítása.

A 3-as metró felújításának előkészítésére a kormány 65 milliárdos hitelgaranciát adott, a projekt tehát megvalósul, csak nem uniós pénzből.

MTI / Máthé Zoltán

A következő 7 év meghatározó fővárosi közlekedésfejlesztési projektjei közül néhány olyan van, amely már 2015. január 1-jén megindulhat. Ezek közé tartozik a Nyugati pályaudvar felújítása, a Keleti pályaudvar felújítása, az elővárosi HÉV-vonalak fejlesztése, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása, a Hungária körút--Rákospalota-Újpest vasútvonal korszerűsítése.

Az Indexnek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) is megerősítette, hogy Budapest szinte csak vasúti fejlesztésekkel számolhat, az egyedüli újonnan indítandó tömegközlekedési beruházás a gödöllői HÉV korszerűsítése, de ez sem a HÉV 2-es metróval való, már tervezett összekötéséről szól.

Az NFM közölte: a kormány számos fővárosi közlekedési beruházás előkészítésének és kivitelezésének EU-s finanszírozhatóságáról döntött, ám ezek közül több csak jelentős késéssel vagy egyáltalán nem kivitelezhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!