szerző:
Rádi Antónia

Októberben már leválthatják Hende Csaba honvédelmi minisztert, és ennek semmi köze nincs azokhoz az ügyekhez, amelyekkel a miniszter mostanában a sajtóban szerepelt, hanem aggályos gazdasági ügyek miatt. Viszont harckocsikat valószínűleg valóban nem juttatunk Ukrajnába, mert a magyarországi tankok legfeljebb barikádnak jók.

Inog Hende Csaba széke, az év végéig, egyes források szerint már októbertől változás várható a Honvédelmi Minisztérium (HM) irányításában – erősítették meg a HVG értesüléseit a Miniszterelnökség munkájára rálátással rendelkező források. A tárcavezetői posztra tudomásunk szerint esélyes lehet Simicskó István sportügyekért felelős államtitkár, illetve Mengyi Roland, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés fideszes elnöke is. Kormányközeli informátoraink szerint a tervezett váltásnak nincs köze a feszült nemzetközi helyzethez, sőt a T–72-es harckocsik homályos hátterű utaztatása, valamint a majdnem nagykövet Szentmihályi Szabó Péter rasszista költő verseskötetének minapi HM-céges megjelentetése is inkább csak tetézte a sokasodó gondokat. Sokkal inkább a HM vitatható gazdasági lépései vezettek idáig. „Évente egymilliárd dollárba kerül a honvédség. Ehhez képest letolt nadrággal állunk a semmiben, a hadrendből kivont eszközöket pedig széthordták ” – sarkosított egyik forrásunk.

Miközben nyilatkozataiban Orbán Viktor sokallja a Moszkva elleni szankciókat, a Magyar Közlöny augusztus 15-ei számában minden visszhang nélkül jelent meg a miniszterelnöki határozat a NATO-műveletek „befogadó nemzeti támogatásáról szóló megállapodás létrehozására adott felhatalmazásról”. Magyarán arról, hogy Orbán kiszignálta illetékes minisztereire, dolgozzák ki, miként települhet Magyarországra NATO-egység. Határidő: „haladéktalanul”.

Hende Csaba. Nincs perspektíva
©

Moszkvából Budapest szabad szemmel nem látható – indokolták katonapolitikusok a HVG-nek, szerintük miért állhatott az orosz hírszerzés érdekében, hogy hírbe hozza az újabban Putyin-barát hintapolitikát folytató Orbán-rezsimet. A magyarázat szerint nem Magyarországon, hanem az EU-n akartak ütni a T–72-es tankok állítólagos Ukrajnába szállításáról szóló, nem is különösebben cizellált híreszteléssel. Ráadásul az orosz atomhitelre ácsingózó „nemzeti együttműködést” az efféle fegyelmező műveletek még inkább Moszkva-baráttá tehetik, ami egy uniós vétóhelyzetben jól jöhet Putyinnak – azt ugyanis még a HVG ellenzéki forrásai is kizárják, hogy Magyarország tényleg harckocsikkal látja el Ukrajnát. És nem azért, mert igaz volna, hogy a T. Ház honvédelmi bizottságának zárt ülésén valóban perdöntő bizonyítékokat mutattak be a meghívottak (forrásaink szerint nem), hanem például abból az okból, hogy a magyarországi tankok jelen állapotukban legfeljebb barikádnak használhatók.

A nemzetközi médiába lassan szivárgott be az elsőként egy oroszbarát magyar szélsőjobboldali honlapon, a Hídfőn pedzegetett, majd a Ria Novosztyi orosz hírügynökség által megismételt vád – miközben azt a nyugati sajtó is tényként kezeli, hogy az egykori keleti blokkból jutnak el fegyverek az ukránokhoz. Kedden a CNN-nek nyilatkozott úgy Vjacseszlav Nyikonov, Putyin tanácsadója, hogy Ukrajnába főképp Magyarország szállít harckocsit, mégpedig az USA megrendelésére.

A hadrendből kivont úgynevezett inkurrenciakészletet a tárca cége, a HMEI Zrt. bizományosként értékesíti, minden lényegi döntés a tárcáé: amíg Borbíró Zoltán védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkár a nyárig a hivatalában volt, az övé, amióta a poszt üres, a vagyonfelügyeleti főosztályé. Még az egykori békéscsabai önkormányzati fővagyonkezelő – s idén júniusig a HMEI igazgatóságában is tag – Borbíró idejében kelt a szerződés a T–72-es tankok értékesítéséről a cseh hátterű Excalibur Defense Kft.-nek (a hasonló nevű cseh hadiipari vállalkozás magyar testvércégének). A Stefan Turay és Ida Turayová tulajdonában álló, tavaly árbevétel nélkül, 44 ezer forintos veszteséggel gazdálkodó kft gyakorlatilag ócskavasárat, 440 millió forintot fizet a 80 járműért.

Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy az Excalibur sem tartja meg a tankokat – a HVG hadiipari bennfentes forrásainak hírei szerint valamelyik kelet-európai uniós állam cégének közvetítésével egy másik válságövezetbe, Irakba szánhatják őket. Ezeken kívül mintegy száz T–72-ese maradt a magyar honvédségnek (a pontos szám államtitok), ezekből szállítottak a HM közlése szerint Nyírtelek felé a kalocsai bázis bezárása miatt. Amennyiben mégis igazak lennének az orosz aggályok, ebből a kontingensből léphetett át pár tank az alig 60 kilométerre levő záhony–csapi határon.

Borbíró távozása sajtóhírek szerint összefügg a Mi–8-as helikopterek beszerzésével. Három nappal az országgyűlési választás előtt, hárommilliárd forint értékben, közbeszerzési eljárás nélkül szerzett a tárca három használt, orosz gyártmányú Mi–8-as szállítóhelikoptert az MSZP-közeliként emlegetett Solar Kft. közvetítésével (HVG, 2014. április 27.).

Korántsem ez volt az egyetlen aggályos honvédségi üzlet. A HVG tudomása szerint időközben az Országgyűlés honvédelmi bizottságához is eljutott az a levelezés, amelyben a miskolci Borsodi Általános Gépgyár Kft. (Bsgép) folytatott kilátástalannak tűnő küzdelmet, hogy 33 millió dollárért megvásárolhassa a hadrendből kivont 24 darab MiG–29-es harci repülőgépet, amit iraki végfelhasználóknak szánt. A HM hónapokon keresztül lerázta a Bsgépet, az ügylet most megfenekleni látszik – nem függetlenül az orosz termékekre időközben elrendelt uniós embargótól –, és ez nemcsak a hiányzó árbevétel miatt aggályos, hanem azért is, mert így Budapestről olyan kép sejlik föl, hogy nem segíti a NATO-barát iraki rezsimet az ottani polgárháborúban. A Bsgéphez hasonlóan járt a budapesti Milspace Kft. is, amely két éve próbálkozik, hogy ajánlatát befogadják, de hiába.

A jelek szerint a MiG–29-eseket szintén pályázaton kívül sózná el az állam, méghozzá titokzatos közvetítők segítségével. A HVG birtokába került az orosz gyártmányokra reexportengedélyeket kiadó állami hivatalban írott levél, amely szerint vadászgépügyben a magyar HM-mel együttműködő közvetítőcég egy bizonyos Armitech Industries Kft. Az Armitech 2011-ben jött létre repülőgép ügynöki nagykereskedelmére, de tavaly óta a dohányforgalmazás a fő profilja. Egyetlen tulajdonosa a Moszkvában született, 51 éves Kobály László. A 3 millió forint jegyzett tőkéjű cég tavaly 21 milliós veszteséggel gazdálkodott. rádi antónia

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Négycsillagos szálloda épül a Mikszáth tér egyik épülete helyén

Négycsillagos szálloda épül a Mikszáth tér egyik épülete helyén

Nyomott árral hódít a zöld rendszámos új 5-ös BMW

Nyomott árral hódít a zöld rendszámos új 5-ös BMW

Kérdések merültek fel a Lánchíd felújításánál, de az októberi kezdés nem csúszik

Kérdések merültek fel a Lánchíd felújításánál, de az októberi kezdés nem csúszik

Leopárd tombolt egy iskolában

Leopárd tombolt egy iskolában

Strasbourgig jutott az MTVA-székházban éjszakázó ellenzékiek ügye

Strasbourgig jutott az MTVA-székházban éjszakázó ellenzékiek ügye

Nagy nap lesz március 25. az Apple rajongóinak, de talán az utálóinak is

Nagy nap lesz március 25. az Apple rajongóinak, de talán az utálóinak is