szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Év végén már százmillióra rúghat az az összeg, amibe a Parlamenttől légvonalban 100 méterre lévő trolivégállomás fenntartása kerül. A 70-es és a 78-as járatot a BKK munkatársai kissé érdekes megoldással kénytelenek megfordítani itt lassan két éve. A milliárdokból felújított Kossuth tértől nem messze konténer, mobil WC és műanyag fehér székek fogadják az arra tévedőket, valószínűleg még sokáig – írja az Index.

A trolik régen a Földművelésügyi Minisztérium körüli hurokban fordultak meg. Az Erzsébet királyné útja felől érkező járművek a tárca épületének oldalánál lévő megállóban álltak meg, majd kihajtottak a Kossuth térre, és onnan visszaindultak Zugló felé.

A felújított Kossuth térre azonban már nem mehetnek be trolik, megszüntették a hurkot, a Földművelésügyi Minisztérium mögött kell gyakorlatilag kézi erővel megfordítani a járműveket. A műanyag székeken ücsörgő BKK-dolgozók leakasztják a beérkező trolik áramszedőjét és ráteszik az ellenkező irányba haladó vezetékre. A troli ezután visszatolat az Alkotmány utca felé, majd visszakanyarodik a Kálmán Imre utcára. Lassan két éve megy ez – emlékeztetnek a cikkben.

Budapestre nemsokára új trolik érkeznek, amelyek önjáróak lesznek, vagyis bizonyos körülmények között felsővezeték nélkül is gurulnak majd. Ezzel elvileg megoldható lenne a probléma, és nem lenne szükség ideiglenes végállomásra.

A trolik a régi hurok vonalán csak akkor fordulhatnának meg újra, ha önjáróak lennének, mert a felsővezetéket ott nem engedték újra kiépíteni. A legközelebbi háztömb körül a Honvéd utca érintésével azért nem fordulhatnak meg, mert az ott élők ehhez nem járultak hozzá. Pedig oda már van jogerős engedélye az Országgyűlés Hivatalának a felsővezeték kiépítéséhez.

Az ideiglenes trolivégállomás költségeit a BKK állja. Az Átlátszó tavaly kérte ki a cégtől az adatokat, amiből kiderült: „A kényszerből alkalmazott technológia miatt 2013 júniusától 2014 augusztusáig Társaságunknak 47 520 000 forint többletköltsége merült fel.“

Most az Index is rákérdezett a költségekre. Azt a választ kapták, hogy a mostani megoldás 2015 márciusáig 70 millió forintjába került a BKK-nak. Havonta tehát közel három és fél millió forint.

A tervek szerint nyáron érkezik Budapest 24 új, önjáró troli, amelyek akár 4 kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül. A 70-es és a 78-as vonalra 20 trolira van szükség, vagyis majdnem az összes új járművet ide kellene irányítani, az EU-s pályázat szerint azonban nem lehet egyetlen vonalon bevetni az uniós pénzből beszerzett trolikat.

Az Index úgy tudja: a felsővezetékek kiépítése továbbra is olyan lakossági ellenállásba ütközik, hogy az önkormányzat ezt a megoldást elutasítja.

A BKK szerint az új trolik elosztási terve még nem végleges, így egyelőre nem tudják, van-e esély a probléma megoldására a 70-es, 78-as trolik kiváltásával. Egyelőre tehát a konténer és a mobil WC ott marad, ahol van.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!