Az MSZP szerint négyről öt évfolyamosra kell bővíteni 2017 szeptemberétől az alsó tagozatot, így összesen kilenc évfolyamos lenne az általános iskola.
Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke azt mondta, a gyerekek iskolában eltöltött első éveik alapvetően meghatározzák jövőbeli teljesítményüket, ezért meg kell változtatni az alapozó képzést, több időnek kell jutni az alapkészségek fejlesztésére, az írásra, az olvasásra, a számolásra.
Hozzátette, a kilenc évfolyamos általános iskola mellett négy évfolyamos gimnáziumot és szintén négy évfolyamos szakközépiskolai rendszert javasolnak. Az MSZP továbbra is támogatja a tankötelezettség korhatárának 18 évre való emelését, illetve a szakközépiskolákban a közismereti órák számának növelését.
Kunhalmi Ágnes szerint az általános iskola szerkezetét alapvetően megváltoztató lépés önmagában nem elég, meg kell változtatni a tanterveket, a tankönyveket. A szakmát, a szakszervezetek, oktatáskutatókat, pedagógusokat hívják segítségül, hogy 2016-ig együtt dolgozzák ki a részleteket, és 2017 szeptemberétől vezessék be az öt évfolyamos alsó tagozatot.
Kunhalmi Ágnes a javaslat költségeit tanévenként 28-30 milliárd forintra becsülte. Ennek fedezetét a költségvetésben meg lehet teremteni, ha van akarat rá - mondta.
Korábban Pokorni Zoltán Fidesz-alelnök állt elő azzal a felvetéssel, hogy érdemes-e meghosszabbítani az általános iskolai képzés idejét egy évvel.
Rogán Antal frakcióvezető a párt februári frakcióülése után azt mondta, azonosították azt a súlyosnak tűnő problémát, hogy az általános iskolából kikerülő gyermekek egy jelentős része nem tudja elvégezni a középiskolát, nem szerez képzettséget. "Ez a gimnáziumokba menő tanulóknak a 30 százaléka, a szakoktatás irányába menő tanulóknak pedig közel a 40 százaléka" - közölte.
Akkor hozzátette azt is, hogy ha ezek a diákok nem szereznek végzettséget, akkor a fiatalkori munkanélküliek arányát fogják növelni. Márpedig szerinte a kormánynak eltökéltnek kell lennie a fiatalkori munkanélküliség elleni küzdelemben, ezért mindent meg kell tenni az általános iskolai képzés színvonalának javításáért, hogy ne legyen lemorzsolódás sem a gimnáziumokban, sem a szakoktatás és a szakképzés területén.